Andrej Bele, direktor Strateškog poslovnog područja kava Atlantic Grupe u razgovoru za Poslovni dnevnik govori o tržištima na kojima je Atlantic Grupa prisutna s kavom, planovima za osvajanje novih tržišta i trendovima.
Otkrio je i što je u financijskom i poslovnom smislu obilježilo 2018. godinu te koliko domaće i tržište regije kaskaju za svjetskim tržištima.
Na kojim ste sve tržištima prisutni? Koja su vam glavna po rezultatima i kakvi su oni?
Atlantic Grupa je vodeći regionalni proizvođač kave, a u segmentu svježe pržene mljevene kave smo i jedan od najvećih proizvođača u Europi. Ukupno gledano, 47 posto realizacije ostvarujemo na tržištu Srbije, 28 posto na tržištu Slovenije, 9 posto u Bosni i Hercegovini, 7 posto nam predstavlja tržište Hrvatske, a ostatak se odnosi na tržišta Makedonije, Crne Gore te izvozna tržišta izvan regije. Strateško poslovno područje Kava (SPP) najveće je pojedinačno poslovno područje unutar Atlantic Grupe i predstavlja 22 posto ukupnih prihoda. Mi danas prerađujemo čak 28.000 tona sirove kave, što iznosi nešto više od 23.000 tona konačnog proizvoda, koji izlaze iz naše četiri pržionice u Izoli, Beogradu, Bijeljini i Skopju. S brendom Barcaffe već niz godina u Sloveniji držimo vodeće mjesto na tržištu s više od 70 posto udjela, a u Hrvatskoj smo drugi s udjelom od 12 posto. U Hrvatskoj je ozbiljniji rast počeo upravo s Atlanticovom akvizicijom Droge Kolinske – od 400 tona u 2013. dosegli smo 1700 tona u 2018., što predstavlja rast od više od 400 posto, a taj trend se nastavlja, i u količinama i u vrijednosti. Od ostalih tržišta bih izdvojio i Srbiju, gdje smo s brendom Grand kafa lider s vrijednosnim udjelom od 52%.
Što je s ostatkom Europske unije, mislite li se širiti i na ta, ponajprije zapadna tržišta?
U fokusu nam prije svega ostaju naša osnovna tržišta u regiji, ali planiramo i daljnje širenje u zemlje EU, prije svega preko tzv. etno police. Kava je izrazito lokalna kategorija. Naša regija bazira se prije svega na potrošnji svježe pržene mljevene kave, uobičajeno zvane turska kava, koja i u našem proizvodno prodajnom portfelju predstavlja više od 80 posto, a slijede espresso i instant napici. Međutim, u drugim regijama su preferencije različite – u Italiji se preferira espresso i kava iz tzv. caffetiera dok su, primjerice, germanske države više orijentirane na konzumaciju filter i instant kava. Zanimljiv je i podatak da je u našoj regiji potrošnja po glavi stanovnika u zlatnoj europskoj sredini, između 3,5 – 4,2 kg godišnje, dok su daleko najveći kavopije stanovnici Finske s potrošnjom od čak 12 kg po glavi stanovnika.
Možete li usporediti stanja tržišta kave u regiji i kod nas u Hrvatskoj? Imaju li naši potrošači kakvih specifičnosti u svojim navikama?
S obzirom na ustaljene navike, koje dolaze i od povijesnog naslijeđa, ukusi potrošača u pojedinim državama se ponešto razlikuju. Koristeći prednost činjenice da imamo različite brendove i više proizvodnih pogona, kavu prilagođavamo tržišnim navikama pa se primjerice Grand kafa melje na kamenim mlinovima da bi dala gustu pjenu, kakvu vole u Srbiji, a Barcaffe za Sloveniju i Hrvatsku je okusom više prilagođen slovenskim i hrvatskim potrošačima. No, treba napomenuti da je sva kava, pod bilo kojim od naših brendova, jednake kvalitete, neovisno o tome na kojem se tržištu plasira. Od svih država u regiji, u samom načinu konzumacije možda najviše odstupa Srbija gdje se u Ho-Re-Ca segmentu u više od 60 posto slučajeva potrošačima nudi tradicionalna kuhana kava, jer je tamo espresso zapravo stigao tek početkom 90-tih godina. Kad je riječ o vrstama kave, u kućanstvu većinom prevladavaju mješavine arabice i robuste koje se najvećim dijelom kreću prema većem udjelu arabice. Pri nabavi kave jako vodimo brigu o kvaliteti sirovine i kavu nabavljamo po principu "sljedivog porijekla", što znači da smo uključeni u sve faze kontrole kvalitete: od plantaže do pržionice i prodajnog mjesta. Znamo točno odakle kava dolazi i samu sirovinu biramo na licu mjesta u zemlji porijekla, primjerice Brazilu, a u daljnjoj kontroli kvalitete odabrani "lotovi" se pomno prate u svim fazama: od branja i pripreme pa sve do transporta, prerade, prženja i pakiranja.
A gdje smo u odnosu na svijet? Čini se da se globalni trendovi prelijevaju i kod nas.
Idemo sasvim ukorak sa svjetskim trendovima. Već nekoliko uzastopnih godina u porastu je potražnja, prije svega u maloprodaji, za proizvodima "single origin" – kavom s jednog lokaliteta, te "plantage origin" – kavom sa samo jedne plantaže. Ukorak s tim trendovima Barcaff? upravo priprema seriju "single origin" kava koje ćemo lansirati i na hrvatskom tržištu. Uz ovaj trend, velikom brzinom raste i "on the go" potrošnja što smo prepoznali već sredinom 2000-godina kada smo lansirali koncept "kave na putu". Započeli smo tada na benzinskim postajama, a u sljedećoj fazi i u trgovačkim centrima, pekarnama i kioscima. Danas smo s konceptom 'Barcaffe & Go' prisutni na više od 1000 prodajnih mjesta te preko tog kanala godišnje prodajemo više od 12.3 milijuna napitaka u regiji. Upravo od tog kanala u narednom razdoblju očekujemo i najveći rast.
Kakvi trendovi trenutačno vladaju u prodaji i u konzumaciji kave i na koji način ih Atlantic Grupa prati?
Uz 'on the go' segment, koji je i dalje u porastu i u kojem smo snažno prisutni, raste i konzumacija proizvoda koje zovemo 'ready to drink' – unaprijed pripremljeni proizvodi na bazi kave. Upravo lansiramo Barcaff? Lattiato, i to u tri različita okusa, koji će se posebno svidjeti mlađim potrošačima u pokretu. Također, brzo je rastući i segment kapsula gdje smo trenutačno jedini proizvođač koji uz kapsule s espressom, cappuccinom i bijelom kavom nudimo i kapsulu s pravom turskom kavom. Za kraj i jedna najava – uskoro pripremamo još jedno iznenađenje za potrošače, a to je 'Cold Brew'. Riječ je o kavi koja je pripremljena na način hladne ekstrakcije, a tako dolazimo do napitka koji je pogodan i za večernju konzumaciju. Naime, kava pripremljena na takav način je izvrsna osnova za pripremu hladnih bezalkoholnih ili alkoholnih koktela i raduje me da ćemo taj novitet donijeti na tržište.
Jeste li zadovoljni financijskim pokazateljima? Lani se još osjetio loš utjecaj Agrokora.
Unatoč poremećajima u maloprodaji uslijed slučaja Agrokor, prošla je godina za nas u Strateškom poslovnom području Kava ipak bila iznimno stabilna. Ostvarili smo sve zacrtane ciljeve uključujući 150 milijuna eura prihoda od prodaje, što je svakako doprinijelo i rekordnoj rezultatskoj godini Atlantic Grupe. Ojačali smo tržišne udjele praktično u svim zemljama gdje poslujemo, s naglaskom na dva proizvoda s kojima smo ostvarili izniman rast: prvi je u kategoriji espressa s brendom Barcaff?, a drugi je naša inovacija lansirana prije tri godine – 'Black&Easy'. Riječ je o turskoj kavi iz vrećice, s brzim načinom pripreme, s kojom smo premašili brojku od 23 milijuna pripremljenih šalica kave.
Pratit ćemo kineski razvoj uzgoja
Što je obilježilo 2018. u Hrvatskoj, te u regiji i svijetu na području kave?
Na hrvatskom tržištu je 2018. bila dosta turbulentna, jer je proces stabilizacije vodećeg retailera utjecao i na našu kategoriju. Usprkos tome, uz rast u 'on the go' kanalu i na području espressa u svim državama regije, bilježimo dvoznamenkasti rast. Kategorija svježe pržene mljevene kave je u stagnaciji, a u nekim državama bilježi i blagi pad. Globalno, s konzumacijom kave započele su i države koje dosad nisu imale visoki stupanj penetracije, prije svega Kina koja je počela s uzgojem određenih vrsta kave, što će biti zanimljivo pratiti kao razvoj.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Ne volim barcaffe. Pregorka je. Za tursku mi je najbolja (franckova??) Santana koja se na žalost prodaje samo u Sloveniji. Za esspresso su mi najbolji CreamCaffe i Illy Indija ( koju se također može teško naći)
Uključite se u raspravu