Nakon nekoliko godina kontinuiranog rasta, hrvatski kamping segment ove godine zabilježio je pad noćenja od oko jedan posto, uz stagnaciju broja dolazaka, i to na broj kapaciteta koji je za 3 posto veći nego lani, tako da se svakako radi o padu iskorištenosti i produktivnosti, u sektoru koji čini oko petinu svih smještajnih kapaciteta u Hrvatskoj te sličan udjel u broju noćenja.
Pad je zbog lošeg vremena bio u svibnju, ali i u srpnju, dok ni rast od 2,5 posto u kolovozu nije nadmašio rast broja kapaciteta. Kako bi popunili kapacitete, prema podacima ADAC-a domaći kampovi su u 2019. snizili cijene za oko 5 posto u prosjeku, za razliku od konkurenata na Mediteranu, iako su i Italija i Francuska imale minus, a Španjolska stagnaciju u prometu.
Sljedeća sezona bit će jednako toliko izazovna, no optimizma ima jer se očekuje novi Zakon o turističkom zemljištu te porezno rasterećenje, složili su se sudionici drugog dana Kongresa hrvatskog kampinga koji se održava u Svetom Martinu na Muri u organizaciji Hrvatske udruge kampinga (KUH). Konačna verzija Zakona o turističkom zemljištu na Vladi se očekuje tijekom studenog, tako da bi novi Zakon mogao biti izglasan do kraja prnvog kvartala iduće godine, najavio je ministar turizma Gari Cappelli, istaknuvši kako je to, uz snižavanje stope PDV-a na posluživanje hrane, ključan potez Vlade koji će omogućiti dodatna ulaganja i podizanje kvalitete kampinga.
Za bake i djedove, pse…
Predsjednik KUH-a Veljko Ostojić vjeruje da hrvatski kamping ima priliku postati lider na Mediteranu, ali i cijeloj Europi, ako se iskoriste šanse nove zakonske regulative, porezne politike te povoljna cijena kapitala. "Zakon o turističkom zemljištu prema našim anketama u kampovima će pokrenuti investicijski ciklus od ukupno tri milijarde eura. Trebamo računati na strana ulaganja i dizanje kvalitete, ali i dalje inzistirati na dodatnom snižavanju stope PDV-a na bar 10 posto, kako bismo dostigli uvjete kakve imaju naši konkurenti", kaže Ostojić.
5 posto
snizili cijene domaći kampovi u 2019. ne bi li se popunili, no noćenja je bilo manje
Sudionici su se složili s ocjenom da hrvatski kampovi imaju znatno veću kvalitetu nego prijašnjih godina, koja dostiže kvalitetu kampova Italije, Francuske, Španjolske, no ponuda kampova je generička, svima se nudi sve, što ne odgovara potrebama današnjih gostiju. Specijalizacija i okretanje novim gostima potrebni su za povećanje prihoda i kvalitete, istaknuo je Loek van de Loo, osnivač nove glamping grupe u Italiji te osnivač Vacancecelesta, vodećeg igrača u europskoj kamping industriji.
"Potreban je odmak od modela pružanja usluga samo obiteljima s djecom, što je prevladavalo u europskom i hrvatskom kampingu ranijih godina, i okrenuti se klijentima van sezone. Treba razmišljati o bakama i djedovima s unucima, parovima, vlasnicima pasa i mačaka koji putuju sa svojim ljubimcima.
Troškovi ljudstva još će rasti
U Italiji imamo primjer kampa koji ima frizera za pse, psihologa, bazene za pse, sve je prilagođeno njima i njihovim vlasnicima. Treba razmišljati o kampovima za ljude s invaliditetom, o milenijcima kojima je jako važno očuvanje okoliša", ističe van de Loo. Značajan problem i kampovima predstavlja nedostatak radne snage na kojem treba raditi bilo kroz povećanje plaća i podizanje uvjeta radnicima, te korištenje digitalizacije i umjetne inteligencije koji će rasteretiti ljudsku radnu snagu.
Niz takvih rješenja već implementira Adrisova Maistra, potvrdio je jučer Maistrin direktor kampova Nenad Škuflić. "Moguća su mnoga rješenja, od stroja za izradu pizze do uvođenja beskontaktnog plaćanja te procesa edukacije novih djelatnika, čija je fluktuacija u sezonskom poslovanju visoka. Usto, očekujemo da će troškovi radne snage u sljedećoj godini imati daljnji porast od oko 10 do 15%. Maistra je ove godine imala pad noćenja u kampovima od oko 2 posto, na što gledamo kao na stabilizaciju poslovanja", otkriva Škuflić.
Maistra ima 6 kampova, od toga samo jedan s 4 zvjezdice, a cilj je imati dva kampa s 5 i četiri kampa s 4 zvjezdice, znači radi se o značajnom potencijalu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu