Kamping cvate, ali pravi uzlet moguć je samo uz jedan uvjet

Autor: Marija Crnjak , 26. studeni 2017. u 08:00
Glamping je globalni hit koji se polako probija i u Hrvatsku

Njemački auto klub ADAC u vodiču za 2017. stavio nas je na drugo mjesto u Europi po kvaliteti kampova, odmah iza Nizozemske, s ukupno sedam kampova koji nose oznaku ADAC Best Camping i devet kampova je za 2017. ostvarilo značajno povećanje kvalitete.

Hrvatski kamping u tri godine napravio je značajan skok u kvaliteti, povećan je promet i potrošnja gostiju, stigli su neki novi gosti koji imaju viši stupanj obrazovanja i prihoda, ali su i zahtjevniji te traže dodatne sadržaje u destinaciji te vrijednost za novac.

Njihov stupanj zadovoljstva ponudom kampova izrazito je visok, što je dokaz da su se dosadašnja ulaganja u kvalitetu isplatila, no goste sve više smeta gužva u destinacijama, na plažama, šetnicama, neljubazni lokalci, loša organizacija prometa te smeće koje ne odvajamo te im smrdi po kontejnerima. No, izuzetno su nezadovoljni kvalitetom i ponudom biciklističkih i treking staza i prezentacijom kulturne baštine, fale im dobri izleti, sportski sadržaji i kvalitetna hrana u destinaciji, pokazalo je istraživanje Instituta za turizam "Tomas ljeto", čiji su preliminarni rezultati predstavljeni na 11. kongresu hrvatskog kampinga koji se održao u Šibeniku u organizaciji Kamping udruženja Hrvatske (KUH).

Deseti po kapacitetima, drugi po kvaliteti
Ove godine hrvatski kamping konačno je premašio svoj rekord po prometu u kampovima iz davne 1986. godine, ostvarivši 19 milijuna noćenja, milijun više nego lani, i to u smanjenom broju kapaciteta koji je posljedica ulaganja u kampove, a zahvaljujući proširenju postojećih kampova i porastu broja malih kampova. Kamping čini oko 25 posto ukupnih smještajnih kapaciteta u Hrvatskoj, i to je jedan od najmanjih udjela kampova u kapacitetima u Europi, samo Španjolska ima manji.

Deseti smo u Europi po broju kapaciteta (daleko najviše ih ima Francuska), ali zato osmi po noćenjima. Po cijenama u klasičnom kampingu su hrvatski kampovi 6. u Europi, Španjolska i Italija su skuplje od nas. Njemački auto klub ADAC u vodiču za 2017. stavio nas je na drugo mjesto u Europi po kvaliteti kampova, odmah iza Nizozemske, s ukupno sedam kampova koji nose oznaku ADAC Best Camping i devet kampova je za 2017. ostvarilo značajno povećanje kvalitete.

Najbrojniji gosti u kampovima i dalje su bili Nijemci, koji su ove godine napravili 14% više noćenja nego lani, slijede Slovenci pa Nizozemci i Austrijanci. U Hrvatskoj su u 2017. godini poslovala 284 velika i srednja kampa sa smještajnim kapacitetom za ukupno 242 tisuće osoba, što je za 4,4 posto više nego dvije godine ranije. Ujedno, na tržištu je 420 kampova u domaćinstvu te kamp odmorišta za još 11 tisuća osoba, što je za 79 posto više nego 2015. godine. To je segment koji može postati baza hrvatskog malog turističkog poduzetništva, kažu u KUH-u. 

 

284 velika

i srednja kampa s ukupno 242 tisuće soba poslovalo je ove godine u Hrvatskoj

Nedostaju zakoni za rast kvalitete
Međutim, za značajne investicije u kampove još nije donesena zakonska regulativa, odnosno novi Zakon o turističkom zemljištu i pomorskom dobru koji se čekaju godinama, podsjetio je predsjednik KUH-a Tihomir Nikolaš. "Kamping u Hrvatskoj i dalje nema uvijete za rast konkurentnosti u odnosu na druge mediteranske zemlje. Ne tražimo privilegije nego samo da nas se izjednači s drugim poslovnim subjektima u turizmu, kako bi nam se omogućila ulaganja i podizanje kvalitete. Ujedno bilo bi korisno za razvoj cijelog turizma smanjenje stope PDV-a koje je najveće na Mediteranu. Znamo da postoje neke ideje da se u zakonu o boravišnim pristojbama liberalizira određivanje iznosa pristojbe, a naš glavni prijedlog je da se dozvoli mogućnost selektivnih stopa boravišne pristojbe, da na primjer za parcele ili hostele odrede manji iznosi", kazao je Nikolaš.

Odgovarajući na apel industrije koja ima brojne kočnice za razvoj, ministar turizma Gari Cappelli upravo u Solarisu dao je novo obećanje da će novi Zakon o turističkom zemljištu u primjenu s prvim danima 2019. godine. Cappelli je dodao i kako nije kraj raspravama o poreznim stopama i iznosima boravišne pristojbe. "Jasno je što znači boravišna pristojba u cijeni usluge u šatoru, mobilnoj kućici ili kamperu, i o tome ćemo još razgovarati i siguran sam da ćemo naći neku kvalitetnu sredinu koja će zadovoljiti, da u ovom segmentu nema poskupljenja nego eventualno na onu kvalitetu koju ćete nuditi", kaže ministar.

Svjestan je značaja problema turističkog zemljišta. "Održan je jedan sastanak na najvišoj razini koji je na moju molbu sazvala potpredsjednica Vlade Martina Dalić, i na tom sastanku je bilo šest ministara. Ministar Marić priprema dokument koji ćemo predstaviti i turističkim udrugama, u kojem mislim da smo se vrlo približili onome što želimo riješiti, a vama će dati jasne odgovore na pitanja koliko morate platiti koncesiju, na koliko godina ste na taj način osigurani i kolike investicije možete pokrenuti", najavio je Cappelli. Ministar je obećao da će zakon vrlo uskoro predstaviti, a smatra da će zakon u primjenu s 1. siječnjrm 2019. ili nešto prije, kako bi se kompanijama omogućio period prilagodbe i pripreme.

 

80 eura

dnevna je potrošnja po kamping gostu, dok je prije tri godine bila riječ o 66 eura

Oštre kritike bikera
Istraživanje Tomas ljeto 2017. koje je Institut za turizam proveo putem anketa među gostima pokazalo je da je hrvatski kamping uz značajnu razinu odanih gostiju uspio privući i nove, četvrtina njihovih ispitanika izjavila je da je u kampu prvi put. Iako u kampovima i dalje prevladavaju obitelji s djecom, za 31 posto porastao je broj parova bez djece, a od 2010. je udjel gostiju s višim primanjima (iznad 3 tisuće eura) porastao s 19 na 50 posto. I dalje većina dolazi na morski odmor i najvažnije im je kupanje, no znatno više nego prije tri godine goste zanimaju gastronomija, upoznavanje prirode, sport i rekreacija i zabava. Doduše, potrošnja u tim segmentima nije se bitno izmijenila, pa se polovica novca troši na smještaj, po deset posto na ugostiteljske usluge i kupnju po dućanima.

Dnevna potrošnja po kamping gostu je u tri godine porasla s 66 na 80 eura, s rastom izdataka na smještaj za 24%, ostale usluge 27%, dok na kulturu i zabavu troše tek 2,25 eura dnevno, na sport 3 eura, a na izlete ni 2 eura dnevno. Jako velik broj hrvatskih kamping gostiju bavi se aktivno trekingom, trčanjem i biciklizmom, stoga ozbiljno treba shvatiti njihove oštre kritike kvalitete i broja staza koje nedostaju mnogim destinacijama. Za usporedbu, Budimpešta za svoje bike goste gradi biciklistički "autoput" do Balatona, Kopenhagen slične staze financira po okolici grada kako bi omogućio razgledavanje bez automobila. Inače, kamping gosti sva više putuju u vlastitom aranžmanu, preko online agencija bukiraju samo smještaj, a ostatak putovanja sami planiraju.

Cijene bežični internet koji je postao obaveza kad su u pitanju usluge kampa, ali i beskontaktno plaćanje na kojem najviše inzistiraju naši nizozemski kamping gosti. Usmena predaja postala je trenutna zahvaljujući mobilnim komunikacijama i društvenim mrežama. Sve više ih dolazi i zrakoplovom pa unajmljuju kampere i mobilne kućice. Gostima je jako važno i koliko destinacija i kamp brinu o okolišu i gospodarenju otpadom, važno im je odvajanje otpada, što je postala top tema i izazov u kampingu u cijeloj Europi. Za investitore su sve važniji  trendovi većeg korištenja obnovljivih izvora energije, solarnih kolektora, korištenje LED rasvjete koja ne privlači insekte, kao i automatskog isključivanja klima uređaja koji znače enormne uštede energije.

WIFI pro i contra
Zanimljivo, dok je s jedne strane WIFI postao obavezan za kampove, istovremeno je sve jači trend otvaranja "device free" i "back to basic" kampova u kojima se svi uređaji pohranjuju u posebne sefove, kako bi gostima omogućili potpuni odmor. Glamping je posebna niša koja u Hrvatskoj još nije definirana, za što će se u naredne dvije godine pobrinuti ekipa opatijskog Fakulteta za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu.

Plan je istražiti tržište anketiranjem menadžera u kampovima, gostiju te ponuđača opreme kako bi se definirao pojam glampinga, standarda koje mora ponuditi gostima, analizirati potrošnju gostiju u glampingu. Kako pojašnjavaju autori istraživanja, ono će dati odgovore i na neke dileme poput one spadaju li mobilne kućice u glamping ili se radi tek o proširenoj ponudi kampa. Inače, mobilne kućice u Hrvatskoj su sve veći hit, trenutno ih je postavljeno više od deset tisuća, a industrija traži i da se poveća zakonski udjel mobilnih kućica u kampovima.

Komentirajte prvi

New Report

Close