Kako definirati nova prijevozna sredstva poput električnih romobila ili segwayja? Oni imaju rješenje

Autor: Darko Bičak , 05. kolovoz 2021. u 07:28
U dosadašnjoj praksi osoba koja koristi ovakva e-vozila smatra se pješakom /PIXABAY

Svaka zemlja EU ima vlastitu regulativu, a mnoge od njih donošenje propisa prepustile su lokalnoj samoupravi.

Svakodnevno svjedočimo kako u cestovnom prometu sve više sudjeluju različita vozila koja se pokreću na električni pogon – romobili, segwayi i dr., a koja se ne mogu podvesti pod druge kategorije vozila bez dodatnog normiranja niti su vozači takvih vozila prekršajno odgovorni kada njima upravljaju u prometu na cestama. Zato je postalo jasno da se zakonom mora urediti sudjelovanje takvih vozila u prometu.

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama (ZSPC) objavljen na stranicama e-savjetovanja 7. srpnja 2021. godine izazvao je brojna negodovanja oko načina na koji će se definirati osobna prijevozna sredstva, nova kategorija kojoj pripadaju i sve popularniji električni romobili.

U javnu raspravu se uključila i američka kompanije Lime koja je jedan od globalnih lidera u iznajmljivanju električnih romobila te, kako sami ističu, žele svojim iskustvom iz 200 gradova diljem pet kontinenata doprinijeti formiranju konačnog prijedloga regulatornog okvira električnih romobila u Hrvatskoj.

Snaga od 0,25 kW preslaba

“Lime želi predvoditi ostvarivanje vizije gradova u kojima će ljudi biti na prvom mjestu, gradova koji omogućuju dijeljenu, električnu i ugljično neutralnu mobilnost.

Željeli bismo pomoći hrvatskim gradovima u zelenoj transformaciji kako bi svojim građanima omogućili sigurne, pristupačne i jednostavne oblike prijevoza“, kazao je Maciej Szwed, generalni direktor Lime za srednjoistočnu Europu.

25

km/h ograničena brzina električnog romobila optimalna je za sigurnost vozača i pješaka

Kako ističu iz te tvrtke, potencijalno najveće poteškoće će uzrokovati prijedlog ograničenja trajne snage elektromotora na 0,25 kW što je premalo da bi odrasla muška osoba mogla doći do bolnice Merkur u Zagrebu, uspeti se sa Žnjana do Trstenika u Splitu ili stići do bilo kojeg fakulteta u Rijeci.

Pitanje sigurnosti korištenja električnih romobila je od osobite važnosti, stoga Lime pozdravlja ograničenje brzine električnog romobila na 25 km/h te predlaže da se u Zakon uvrsti odredba prema kojoj pješaci uvijek imaju pravo prvenstva prolaska kada se električni romobili kreću pločnikom, što će biti čest slučaj s obzirom na potrebu daljnjeg razvijanja mreže biciklističkih staza u Hrvatskoj.

Također, Lime pozdravlja želju zakonodavca da se spriječi nered na prometnicama, ali pitanje ostavljanja električnih romobila bez nadzora potrebno je preciznije definirati te omogućiti korisnicima da adekvatno parkiraju svoje električne romobile i mogu obaviti svakodnevne obveze poput trgovine ili pošte.

Romobilist (ni)je pješak

Važećim je Zakonom propisano da je motorno vozilo svako vozilo koje se pokreće snagom vlastitog motora. Iznimka su vozila na tračnicama. Osim ove, općenite odredbe, nisu posebno definirane kategorije za vozila, kao što su električni romobili, električni monocikli, segwayi i sl.

Zakon propisuje da se vozač motornog vozila za kretanje u prometu mora koristiti isključivo kolnikom.

200

gradova koristi usluge iznajmljivanja e-romobila američke kompanije Lime

Nadalje, propisano je da je na kolniku zabranjeno igranje, vožnja dječjim biciklom, romobilom i koturaljkama, kao i sanjkanje, skijanje i sl. U dosadašnjoj praksi osoba koja koristi ovakva e-vozila smatra se pješakom te se ne smije kretati kolnikom, odnosno za kretanje treba koristiti nogostup.

Međutim, pojavom novih vrsta vozila čije se tehničke karakteristike zbog tehnološkog razvoja često mijenjaju, ili novih vrsta vozila za koja se ne može sa sigurnošću utvrditi o kakvim se vozilima radi, zakon nije u potpunosti regulirao ovu problematiku.

Svaka zemlja Europske unije, u kojoj se ova problematika regulirala u posljednje dvije godine, riješila je to na vlastiti način. Mnoge od njih to su prepustile lokalnoj samoupravi.

U Zakon utrčali i konji

Iako se ovim dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama primarno želi riješiti problem uporabe malih električnih vozila, njima će se regulirati, odnosno dopustiti, i jahanje konja na cestama.

Jahač mora biti stariji od 16 godina te je dužan noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom. Dok jaše po cesti, ne smije imati više 0,50 promila alkohola u krvi.

Komentirajte prvi

New Report

Close