Posao po mjeri
Intervju

‘Jednostavnija pravila vidljivosti EU projekata donose više prostora za kreativnost’

Željka Perić, pomoćnica ravnatelja, Ured za komunikacije SAFU-a.

PD VL native tim
02. svibanj 2024. u 22:00
Željka Perić, pomoćnica ravnatelja, Ured za komunikacije SAFU-a/PD

Korisnici bespovratnih sredstava, koji provode projekte sufinancirane sredstvima Europske unije, obvezni su objaviti izvor svih financijskih sredstava EU-a koja prime, upotrebljavati zastavu EU-a u svojoj komunikaciji te, u konačnici, povećavati vidljivost EU-a.

Iako joj korisnici ponekad ne pridaju važnost, vidljivost EU projekata zapravo ima višestruku svrhu, a o svemu više govori Željka Perić, pomoćnica ravnatelja iz Ureda za komunikacije Središnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekata EU (SAFU).

Zašto je važna vidljivost EU projekata?

Vidljivost EU projekata ključna je u procesima informiranja građana, podizanja razine svijesti javnosti o rezultatima koje ostvarujemo zahvaljujući EU-u, promicanju transparentnosti te osiguravanju održivosti projekata. Primjerice – na svom radnom mjestu, u školi, u bolnici, u nacionalnim parkovima i kulturnim ustanovama ili tijekom korištenja javnog prijevoza možete primijetiti elemente vidljivosti od kojih je najvažnija zastava Europske unije.

Njezino prikazivanje ukazuje na to da su za provedbu određenih aktivnosti i projekata utrošena javna sredstva iz proračuna EU-a. Kada su građani informirani o projektima koji se provode u njihovom svakodnevnom okruženju, postaju svjesniji prednosti koje nam članstvo u EU-u pruža te upoznati s načinom na koji se troše javna sredstva. Uz važnost promocije EU projekata, korisnicima bespovratnih sredstava EU-a obvezno je slijediti propisana pravila europskih institucija kako bi ispravno označili aktivnosti koje provode.

Isticanje potpore EU

U dokumentima i komunikacijskim materijalima koji su povezani s provedbom projekta i koji su namijenjeni javnosti obvezno je navođenje izjave u kojoj se na jasan način ističe potpora EU-a.

U odnosu na prošlo razdoblje kakva nas pravila očekuju u novom razdoblju?
U odnosu na prošlo financijsko razdoblje 2014.-2020., pravila vezana za elemente vidljivosti u financijskom razdoblju 2021.-2027. značajno su pojednostavljena, a zastava EU-a svakako i dalje predstavlja najvažniji vizualni brend za osiguravanje vidljivosti financiranja EU-a.

Kada govorimo o operativnim programima u sklopu kojih SAFU ima ulogu Posredničkog tijela razine 2 u novom razdoblju, obvezni elementi vidljivosti koji se moraju koristiti na materijalima namijenjenima za komunikaciju i informiranje su zastava Europske unije i pripadajuća izjava o (su)financiranju koja glasi “Financira Europska unija” ili “Sufinancira Europska unija”.

Budući da su u prethodnom razdoblju bili propisani dodatni obvezni elementi vidljivosti i logotipi, nova pravila trebala bi olakšati korisnicima način postupanja i označavanja aktivnosti u okviru svojih projekata. Osim toga, jednostavnija pravila ostavljaju im i više prostora za kreativnost, na koju posebice računamo u razdoblju koje je pred nama.

Koje su obveze korisnika kada govorimo o vidljivosti?

Obveze korisnika u novom razdoblju 2021.-2027. također se razlikuju u odnosu na one koje su bile propisane za razdoblje 2014.-2020., te ovise o iznosu ukupnog troška projekta i fondu iz kojeg se financira. Tako je za određene projekte obvezno postavljanje trajnih ploča ili reklamnih panoa na mjestima koja su jasno vidljiva javnosti, dok je za druge obvezno izlaganje najmanje jednog tiskanog plakata ili elektroničkog zaslona koji sadrži informacije o projektu.

Ako imaju svoje internetske stranice i internetske stranice društvenih medija, korisnici bespovratnih sredstava bi na njima također trebali navesti informacije o projektu i potpori dobivenoj iz fondova EU-a. U dokumentima i komunikacijskim materijalima koji su povezani s provedbom projekta i koji su namijenjeni javnosti obvezno je navođenje izjave u kojoj se na jasan način ističe potpora EU-a.

Kada govorimo o odgovornostima korisnika, posebna odredba odnosi se na operacije od strateške važnosti i operacije čiji ukupni trošak premašuje 10 milijuna eura – u tim se slučajevima, prema potrebi, organizira komunikacijsko događanje ili aktivnost te se pravodobno uključuju Europska komisija i nadležno Upravljačko tijelo.

Ukratko smo naveli osnovne odgovornosti korisnika koje su primjenjive za operativne programe u kojima SAFU ima ulogu Posredničkog tijela razine 2, a svima koji će provoditi svoje projekte i samim time i aktivnosti informiranja i vidljivosti savjetujemo da prouče članke 46. do 50. u Uredbi (EU) 2021/1060 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. lipnja 2021.

Vaš savjet korisnicima?

Kako bi na uspješan način prikazali ciljeve i rezultate provedbe svog projekta, a u konačnici ga približili javnosti i pokazali njegov utjecaj na društvo, savjetovali bismo korisnicima da osmisle strategiju i definiraju što točno žele postići. Pri provedbi komunikacijskih aktivnosti ključno je, među ostalim, unaprijed razmisliti kojim se ciljanim skupinama obraćaju, koje su ključne poruke koje žele prenijeti i koji bi komunikacijski kanali za to bili prikladni.

U sklopu provedbe EU projekata korisnici najčešće izrađuju promotivne materijale, letke i brošure, dok se često zapostavlja medijska vidljivost projekata, a upravo suradnja s lokalnim medijima može poboljšati učinkovitost komunikacije o projektu. Isto tako, korištenje društvenih mreža može im poslužiti kao efikasan i profitabilan način da ispričaju priču o svom projektu, a ideje o najboljim i najisplativijim komunikacijskim aktivnostima mogu razmijeniti i sa svojim projektnim partnerima, ali i obratiti pozornost na primjere dobre prakse drugih korisnika.

Za kraj bismo naglasak stavili na važnost dobrih video materijala i fotografija projekta koje uvijek mogu poslužiti za objave u medijima, na internetskim stranicama i profilima društvenih mreža, ali i za izlaganja na izložbama i sajmovima, jer ipak slika govori više od riječi.

* Sadržaj omogućio SAFU

New Report

Close