Košarica je sve praznija, kupuje se ciljano pa dnevni račun u malim kvartovskim formatima Mercatora u prosjeku ne prelazi 60, u hipermarketima je oko 250 kuna. Član Uprave Mecator grupe Igor Maroša ocjenjuje da pozitivnih preokreta neće biti ni u iduće tri godine. Sličan rezime vjerojatno je u trenutku iskrenosti moguće čuti ako ne od svih trgovaca onda gotovo od svih koji posluju na hrvatskom tržištu.
Pad prometa
Naime, statistika pokazuje da je listopad 2012. u odnosu na prosjek ostvaren u 2005. završen uz realni pad prometa u trgovini na malo od čak 15,7 posto dok je u odnosu na listopad 2011. bio manji 5,7 posto a, prema rujnu ove godine 3,4 posto.Direktorica Sektora trgovine u Hrvatskoj gospodarskoj komori Milica Rakuša Martulaš napominje da Hrvatska po pitanju prometa u trgovini nije izolirana i da se kretanja odvijaju u skladu s kretanjima u Europskoj uniji. Naime, makroekonomsko okruženje u EU je nestabilno i kretanja u 2012. pokazuju da promet u trgovini na malo u EU stagnira, ali se poduzimaju mjere za poticanje potrošnje i razvoj gospodarstva. Rakuša Martulaš, pozitivnija kretanja u trgovini na malo u 2013. očekuju uz uvjet pozitivnijih kretanja u makroekonomskom okruženju.Prema procjeni Dražena Lulića iz konzultantske tvrtke Caper 2013. donosi stagnaciju maloprodajne potrošnje. Tijekom prvih 10 mjeseci 2012. ukupna maloprodaja je, podsjeća, nominalno pala za 0,6% u odnosu na isto razdoblje 2011. dok je realan pad na razini od 3,8%. Ovaj podatak, po Luliću, ukazuje na dugotrajan proces oporavka maloprodajne potrošnje što će se osjetiti i u 2013., smatra Lulić.Budući je maloprodajna potrošnja u izrazito visokoj korelaciji s raspoloživim dohotkom kućanstva, potrebno je realno sagledati, odnosno uzeti u obzir prognozirane niske stope rasta ukupnog gospodarstva za sljedeću godinu kao i nastavak rasta stope nezaposlenosti.
Utjecaj poreza
Također, utjecaj na potrošnju imat će i dugo najavljivani porez na nekretnine dok istovremeno nije realno za očekivati smanjenje poreznog opterećenja plaća jer je ova godina pokazala da je proces konsolidacije državnog proračuna još daleko. Isto tako, najavljuje Lulić, recentni negativni trendovi državnog rejtinga mogli bi se osjetiti i kroz porast troškova zaduživanja i u sektoru građanstva. Zdenko Segetlija, profesor na Ekonomskom fakultetu Osijek polazi pak od obrnute teze. “S obzirom na nastalu situaciju nema nikakve svrhe prognozirati retailing u Hrvatskoj”, kaže Segetlija. Uz to smatra da bi se trebalo jače fokusirati na “na negativne napise koji otvaranje stranih prodavaonica (npr. Kaufland u Vukovaru) pripisuju uspjesima, a zapravo je riječ o gubitku radnih mjesta”, opominje osječki profesor, a razlog njegova pesimizma je uvjerenje da strani trgovci zapravo ukidaju radna mjesta u prerađivačkoj industriji, a svoje police rezerviraju za proizvode iz zemalja iz kojih dolaze. Velikog optimizma glede trendova u potrošnji u sljedećoj godini čini se nema ni u trgovačkim centrima. Tako direktorica marketinga Arena Centra Sanja Vladović kaže – “Godina pred nama neće biti laka za hrvatsko gospodarstvo u cjelini i pred svima je, pa tako i pred nama, izazov u ostvarenju poslovnih ciljeva.” Planiraju, najavljuje, nastaviti dovoditi nove sadržaje na hrvatsko tržište.
Ipak optimistični
Arena Centar će u 2013., najavljuje, imati za cilj dodatno potvrditi vodeću poziciju među trgovačkim centrima u Zagrebu te će nastojati zadovoljiti i potrebe posjetitelja iz drugi dijelova Hrvatske i susjednih zemalja koji su pokazali veliki interes unutar i izvan turističke sezone. Poslovanje i City Centera, kaže, komercijalni direktor Davorin Profeta uvelike ovise o potrošačima, o njihovim realnim i subjektivnim procjenama vlastitih ekonomskih prilika. Kod City Centera one u 2013. Profeta očekuje rezultate slične onima ostvarenim u 2012. koji su, kratko kaže, u odnosu na stanje u Hrvatskoj bili zadovoljavajući. Posljednjih godina, napominje, postalo je pravilo da je tržište izrazito nestabilno, ali se City Center one tome prilagodio koliko god je to bilo moguće.Stjepan Iveljić, direktor centra Westgate Shopping City pojašnjava kako svakoj novoj poslovnoj godini pristupaju planski s detaljnom razradom aktivnosti pa smatraju kako će i 2013., baš kao i godina na izmaku, biti izazovna, ali i uspješna. Važno je, naglašava, nastaviti kreirati potražnju za inovativnom ponudom, te tržištu pristupiti proaktivno i time svakodnevno iznenađivati posjetitelje, ali i konkurenciju. Osim novim dodatnim sadržajima koji će biti u službi zabave naših posjetitelja svih uzrasta, nastavit će i sa politikom obogaćivanja ponude novim brendovima te sa otvaranjem novih trgovina, stoga, uvjeren je Iveljić, dobri rezultati sigurno neće izostati ni u 2013.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu