Iz udruge studenata koja 20 godina stvara brze aute došao prvi autonomni bolid

Autor: Josipa Ban , 28. travanj 2023. u 07:00
FSB Racing Team električni bolid/Zrinka Zagorec

Članovi FSB Racing Teama predstavili električni Taurus i samovozeći VulpesD.

Proizvodnja automobila, uz onu brodova i aviona, spada u jednu od najsloženijih i najzahtjevnijih. Kada to znamo, kako da ne skinemo kapu skupini studenata s raznih fakulteta okupljenih u udruzi FSB Racing Team. Ovaj marljivi tim, naime, već 20 godina nastavlja nimalo jednostavnu tradiciju dizajna i izrade bolida, prateći pritom sve trendove automobilske industrije.

Nedavno su tako pred prepunom dvoranom na Fakultetu strojarstva i brodogradnje (FSB) predstavili čak dva nova – električni Taurus te VulpesD, prvi hrvatski autonomni bolid. S ova dva nova, udruga koja trenutno okuplja 65 studenata sastavila je već 11 bolida.

A nove je jurilice došao pogledati i Mate Rimac, osnivač jedine hrvatske kompanije koja proizvodi automobile, a koji sustavno prati rad FSB Racing Teama. Kako i ne bi kada su mu, poručuje s govornice FSB-a, upravo alumni ove studentske udruge najbolji ljudi u kompaniji. Nije to mala stvar kada se zna da Rimac zapošljava oko 2000 radnika iz cijeloga svijeta i neke od najboljih stručnjaka.

183

kilograma težak je novi električni bolid FSB Racing Teama

Sami svoji majstori
Osim širokog znanja koje stječu kroz aktivnosti u udruzi (jer cijeli je bolid, od dizajna, šasije, upravljačkog sustava, motora… njihovih ruku dijelu) studenti dobivaju iskustvo i vještine presudne za daljnji razvoj karijere.

“Naučite da je timski rad početak i kraj svega. Naučite se snalaziti u nezgodnim situacijama te odmah rješavati probleme. Dobra je atmosfera bonus, kao i sklapanje prijateljstva koja ostaju za cijeli život”, kaže Dora Vuković, voditeljica FSB Racing Teama.

Dori, koja je u Udruzi dvije godine, ovo su posljednji mjeseci u timu jer završava Fakultet kemijskog inženjerstva i tehnologije. Ostaje kao alumni i podrška novim članovima čija selekcija kreće na jesen.

Posljednja je ovo godina članstva u FSB Racing Teamu i Petri Vukas, voditeljici razvoja hardverskog dijela autonomnog vozila te studentici posljednje godine FSB-a. Na nova su dva bolida, kažu djevojke, radili oko dvije godine, a razvoj je krenuo praktički odmah nakon što su 2021. predstavili VulpesR, njihov drugi električni bolid. A s njim su 2021. postigli najbolje rezultate od kada rade na razvoju i konstrukciji ovih brzih automobila.

U predstavljanju bolida sudjelovala je i Petra Vukas, voditeljica hardverskog dijela FSB Racing Teama/ZRINKA ZAGOREC

Na domaćem natjecanju u Novom Marofu, FS Alpe Adria, osvojili su dvije druge nagrade, i u statičkom i dinamičkom dijelu utrke. Jednake, ili još bolje rezultate, nadaju se postići i sa dva nova bolida.

“Taurus je bolid s kojim smo pokušali ispraviti sve nedostatke koje smo uočili na VulpesR-u. Napravljen je prema vozaču, a ponosni možemo biti ne samo što smo razvili svoje motore već i zbog šasije čija je masa u odnosu na prošlu verziju 35 posto manja. Težinu Taurusa uspjeli smo smanjiti s više od 200 na 183 kilograma”, objašnjava voditeljica tima. Manja je masa, ističe, Vuković, važna, između ostalog, zbog brzine, ali ona nije najvažnija u natjecanjima.

“U Formula Student svijetu, čiji smo dio i čijih se pravila moramo držati, najvažnija je sigurnost”, ističe. No ovime će Taurus sigurno dobiti na brzini i premašiti onu od 130 km/h koju je u tri sekunde postizao VulpesR.

Prvi autonomni bolid nastao je također na platformi VulpesR-a. “Koristi LiDAR i stereo kameru pomoću kojih prati stazu. Ovaj autonomni bolid, naime, natječe se na posebnim stazama označenima plavim i žutim čunjevima.

Također, koristi simultanu lokalizaciju i mapiranje (SLAM) kako bi u svakom trenutku znao svoju poziciju na stazi. Podatke koje dobiva obrađuje računalo unutar njega jer, prema pravilima, ne može biti daljinski upravljan. Također, napravili smo nadogradnju sustava kočenja te upravljačkog sustava jer više nije potreban vozač”, objašnjava Petra Vukas.

Vuković

Ponosni možemo biti ne samo što smo razvili svoje motore, već i zbog šasije čija je masa 35 posto manja.

Široka podrška
Njihov rad – možda i najintenzivniji u povijesti FSB Racing Teama jer su prvi put paralelno radili na dva bolida – sada ulazi u završnu fazu – onu natjecateljsku. S električnim Taurusom idu na četiri Formula Student (FS) natjecanja, dva u Mađarskoj, potom putuju za Češku, a natjecateljsku će sezonu završiti na domaćem terenu, na FS Alpe Adria u Novom Marofu.

“Ove se godine možemo pohvaliti da na natjecanje u Novi Marof idemo s dva bolida, električnim i autonomnim”, kaže Dora. Nadaju se, naravno, najboljim rezultatima, što je i cilj svega što rade u FSB Racing Teamu – svake dvije godine, koliko otprilike traje razvoj bolida, izaći s još boljom i kvalitetnijom jurilicom. Planove za daljnji razvoj imaju, no u početnom su fazi, kaže Dora pa “ne bi htjeli trčati pred rudo”.

Snažnog i vrijednog tima, a koji zbog obnove zgrade FSB-a upravo seli u nove prostore te paralelno radi testiranja i vježbe, sigurno ne bi bilo bez podrške spomenutog fakulteta, ali i brojnih sponzora. Osim Rimca, to su AVL, Rasco, DOK-ING, Porsche Digital Hrvatska, Visage Technologies…

“Podupiru nas i materijalno i nematerijalno. Kada zapnemo i imamo problema u razvoju, njima se uvijek može obratiti za pomoć”, ističe Dora. Podrškom kakvu imaju može se pohvaliti rijetko koja, a kamoli, studentska udruga, a nju su stekli isključivo zahvaljujući znanju, kvaliteti i napornom radu. 

Komentirajte prvi

New Report

Close