Dries Moors je nešto više od mjesec dana prije razgovora za Poslovni dnevnik imenovan glavnim izvršnim direktorom Deceunincka za Europu. Ranije je u kompaniji bio glavni tehnološki direktor.
Preslagivanje je riječ koja možda najbolje opisuje poslovne procese koje trenutačno vodi u jednom od tri najveća svjetska proizvođača prozora i vrata od PVC-a. Rezultat globalnog poslovanja Deceunincka u prvih šest mjeseci 2023. bio je 427,2 milijuna eura prihoda, 15,7% manje nego u prvoj polovici 2022., od čega se 8,3% odnosi na tečajne razlike, a 6,9% na smanjen volumen prodaje, dok je neto dug smanjen za 20,4 milijuna eura, na 100,8 milijuna.
U moru izazova koje prezasićeno europsko tržište stavlja pred njih, za Deceuninck je Hrvatska svijetla točka jer su u objedinjavanje svih svojih operacija na jednom mjestu u Donjoj Bistri uložili gotovo 7 milijuna eura. No, tvornicu u Njemačkoj morali su zatvoriti. Moguće recesije se ne boje, ističe Moors, a strateške poteze koje sada vuče tumači kao ulog u buduću otpornost kompanije.
Kako se izgovara ime vaše tvrtke?
Izgovara se ‘de kuniň’, na flamanskom. Naše sjedište u Belgiji je blizu obale, na sjeveru, daleko od frankofonog govornog područja. U imenu kompanije je obiteljsko prezime, poteklo od osnivača Bernarija Deceunincka koji je kompaniju osnovao 1937. U osnovi, s nizozemskog na hrvatski može se prevesti kao ‘kralj’.
Kralj, koji je počeo raditi kao proizvođač gumba?
Da, u početku, posebice u razdoblju prije Drugog svjetskog rata, osnivač tvrtke je bio fokusiran na prvu vrstu plastike, uključujući rane plastične materijale korištene za stvari poput gumbiju. To je bilo vrijeme kada se sve izrađivalo od tih ranih plastičnih materijala, posebno šezdesetih i pedesetih godina.
Na kraju smo godine u kojoj ste u Hrvatskoj investirali u novi pogon, a u Njemačkoj zatvorili tvornicu. Kakva je bila 2023.?
Ova je godina ključna u našem poslovnom putovanju. Obilježena je naporima da optimiziramo naše operacije. Europsko građevinsko tržište je prekapacitirano, što nas je potaknulo na temeljitu analizu naše pozicije i uloge na tržištu. U tom smislu značajna je odluka o zatvaranju operacija u Njemačkoj, što obuhvaća proizvodnju i logistiku. Riječ je o strateškoj odluci koja nas vodi do usklađivanja naših kapaciteta s dinamikom promjenjivog tržišta.
Vjerujemo da ćemo time značajno poboljšati ukupnu operativnu učinkovitost i optimalno uslužiti naše brojne europske klijente. U Hrvatskoj smo investirali gotovo sedam milijuna eura čime smo na lokaciji u Donjoj Bistri objedinili sve naše operacije koje su se do tada odvijale na tri lokacije. To će nam omogućiti povećanje proizvodnih kapaciteta na ukupno 11 proizvodnih linija, te bržu i kvalitetniju isporuku prema više od 500 partnera u Europi.
Ulaganje u Hrvatskoj nam je važno jer potvrđuje našu predanost inovacijama i kvaliteti usluge. Ova dva strateška poslovna manevra odraz su naše poslovne otpornosti na izazove tržišta, proaktivnog pristupa u suočavanju s kompleksnostima industrije, zbog čega ostaje čvrsta i naša budućnost u kojoj namjeravamo i dalje podizati standarde.
Kakva je uloga hrvatskog pogona u opskrbi vaših tržišta?
Hrvatska je središnje mjesto distribucije za cijelu regiju, a kad bismo nacrtali kružnicu oko naše hrvatske lokacije ona bi obuhvatila velik prostor skroz do Italije. U Hrvatskoj obavljamo završno foliranje na ekstrudirane PVC profile i opskrbljujemo regionalno i talijansko tržište.
Bojite li se recesije u Uniji, s obzirom na to da polovina vaših tržišta pripada EU? Ako do nje dođe, kako očekujete da će to utjecati na vaše poslovanje?
Potencijal za recesiju uvijek lebdi nad poslovnim pejzažem. Dođe li do nje, to će nedvojbeno utjecati na cijelu građevinsku industriju. Određene zemlje bilježe usporavanje gospodarstva, no recesije trenutačno nema. U slučaju da se dogodi, mi se oslanjamo na našu stratešku orijentiranost na značajne investicije u diferencijaciju na tržištu. Svaki pad na nekom pojedinačnom tržištu na nas ima ograničeni učinak jer poslujemo i u SAD-u, Kanadi, istočnim tržištima i Južnoj Americi.
Tržište može biti fantastično ili prolaziti kroz recesiju, ali u oba slučaja nama je važnija naša sposobnost suočavanja i prevladavanja izazova. U slučaju ozbiljnijeg usporavanja ili čak recesije pouzdajemo se u našu posvećenost održivosti poslovanja, u naše aktivno traženje inovativnih rješenja kojima se razlikujemo od konkurencije te u značajne investicije u nove proizvode.
Kako su posljednje dvije godine rasta cijena i troškova materijala utjecale na cijeli lanac vašeg poslovanja?
Bio je to pravi ‘rolerkoster’, ne samo za nas, već i za sve sudionike u lancu vrijednosti. Vjerujem da je svatko imao dužnost pokazati zdravu poduzetničku sposobnost kako bi upravljao tom neviđenom situacijom. Nitko se prije nije susreo s nečim sličnim i mislim da smo kroz sve prošli prilično dobro, zajedno s našim kupcima. Najvažniji je bio partnerski odnos i razumijevanje od strane naših kupaca u situaciji koja nije imala presedana.
Vrlo sam zahvalan svim našim partnerima, i dobavljačima i kupcima duž cijelog lanca vrijednosti, što su zajedno prošli kroz tu situaciju izazvanu vanjskim faktorima. Postavili smo si jednostavan cilj, a to je ponuditi najbolju moguću uslugu po najboljoj mogućoj cijeni u svim okolnostima, izazovi su nam omogućili da postanemo bolji i sada se osjećamo vrlo ugodno s pogledom prema budućnosti.
Prije 20 godina prvi ste put uložili u Hrvatsku koja je u međuvremenu ušla u EU, primljena je smo u šengenski prostor i uvela euro kao službenu valutu. Koliko vam je to značajno kao stranom investitoru i što ćete raditi u Hrvatskoj iduće godine?
Mi smo se u Hrvatskoj u proteklih gotovo 20 godina razvili od malog prisustva do razine ozbiljne poslovne operacije što znači da smo rasli i rasli, a u tom rastu izuzetno nam je značajan kako ulazak Hrvatske u Europsku uniju prije deset godina, tako i ove nedavne integracije jer naše poslovanje one čine jednostavnijim i lakšim. Prvo smo poslovali na jednoj lokaciji, pa smo narasli na tri lokacije, a sada smo sve konsolidirali u jednu s najmodernijim sadržajem i već jasno vidimo da su izgledi poslovanja u Hrvatskoj doista pozitivni. Planiramo dalje ulagati i rasti.
Kako se nosite s nedostatkom radnika u Hrvatskoj? Je li vam taj izazov poznat s drugih tržišta?
To je u Hrvatskoj doista izazov, ali vjerujemo da ga je moguće pobijediti. Nedostatak radnika postao je problem u cijeloj Europi i mislim da u Hrvatskoj nije ništa veći u odnosu na druge zemlje. Velik je izazov izgraditi stabilnog radnika, a način zapošljavanja ljudi i način upravljanja radnom snagom promijenio se u posljednje tri do četiri godine posvuda u Europi i danas je jako važno ponuditi ljudima održivu budućnost. Iako danas kompanija listana na burzi, Deceuninck baštini ozračje obiteljske tvrtke i nastojimo to prenijeti svim našim zaposlenicima.
U izazovu je uvijek važno vidjeti priliku. Na tržištu je danas svugdje u Europi zaista izazovno naći sposobne i vješte instalere prozora, a posebno u zapadnoj Europi. To sada postaje izazov za cijelu industriju jer kada se zgrade sagrade, prozori se moraju instalirati, a ta potreba će u konačnici dovesti do inovacija jer ćemo se svi njima baviti kako bismo riješili problem. Svima nam je teško zbog nedostatka radnika.
Ističete kako reciklirate značajne količine dotrajalih PVC profila. Koji su vam najveći izazovi poslovanja u kontekstu smanjivanja emisija štetnih plinova?
Već dulje vrijeme u našoj poslovnoj strategiji nije samo obrada plastike već stvaranje održive budućnosti. Godinama poduzimamo ozbiljne investicije u tehnologije za recikliranje i upotrebu modernih recikliranih materijala. U Belgiji smo izradili tvornicu koja može preraditi više od 40 tisuća tona starih rabljenih prozora koji se mogu ponovno koristiti za zatvaranje petlje u našim novim profilima prozora.
Održivost je u srcu svega što radimo i već imamo portfelj prozora i profila prozora napravljenih od sto posto recikliranog sadržaja. Svake godine ulažemo u dodatne kapacitete u našim reciklažnim postrojenjima, ali i u tehnologiju u našoj proizvodnji koja nam omogućuje korištenje sve više recikliranog materijala. Obvezali smo se do 2030. godine smanjiti emisije ugljičnog dioksida za 60 posto, a do 2050. naša će proizvodnja biti klimatski neutralna.
Koliko su žene zastupljene u vašem biznisu i upravljanju njime?
Značajan je broj kolegica u našoj tvrtki iako su žene u tradicionalnim industrijskim okruženjima povijesno podzastupljene. Ravnoteža u našoj tvrtki je zdrava, aktivno potičemo raznolikost i usredotočeni smo na zapošljavanje najboljih pojedinaca za posao. Otvoreni smo za veći broj žena, posebno u tehničkim ulogama, kako bismo odgovorili na potražnju za takvim pozicijama.
Postoji li neka promjena u onome što kupci žele od svojih vrata i prozora?
Općenito, ljudi i dalje donose odluku na temelju onoga što im se sviđa, prvenstveno u pogledu izgleda, dizajna i boje. Tri su aspekta. Prvi je estetski koji je važan za krajnje korisnike. Znam da sam pristran, ali smatram da imamo najljepši sustav na tržištu jer je elegantan. Jednako važna je, naravno, i performansa prozora i vrata, koja se tijekom godina značajno razvila.
Naši sustavi nude najbolje vrijednosti izolacije u usporedbi s onim što je dostupno na tržištu. S izolacijskim vrijednostima dolazite do trećeg argumenta, a to je održivost. Reciklirani sadržaj i održivost koju smo izgradili postaju zaista važni za mlađe generacije. Dakle, mislim da su ova tri stvari istinski trendovi na tržištu: estetika, izolacija i održivost.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu