Iz Mola sada stižu pomirljiviji tonovi prema Jadranskom naftovodu

Autor: Siniša Malus , 14. kolovoz 2024. u 07:00
Janaf, na čijem je čelu Stjepan Adanić, u veljači 2023. s predstavnicima Mol Grupe testirao je transportni kapacitet naftovoda na dionici prema mađarskoj granici/J. Regović/PIXSELL

Polugodišnje izvješće o poslovanju u suprotnosti je s tenzičnim izjavama državnih službenika u Mađarskoj i Slovačkoj.

Nakon što su prije dva tjedna iz krugova mađarske diplomacije stizale oštre izjave o Janafu i Hrvatskoj kao nepouzdanim partnerima, čini se da ipak dolazi do stanovitog revidiranja stavova.

Može se to iščitati iz dijela poslovnog izvještaja Mola za prvo polugodište 2024. Kompanija je priopćila da je spremna pojačano nabavljati naftu preko Jadranskog naftovoda što je u suprotnosti s nedavnim porukama koje su došle iz srednje Europe.

Kontinuirana ulaganja
“Padne li značajno opskrba kroz naftovod Družba, Mol može povećati korištenje Jadranskog naftovoda i nabavljati oko 80% sirovina za svoje kontinentalne rafinerije, ali uz veće tehničke rizike i logističke troškove”, navodi se u komentaru polugodišnjih financijskih izvještaja mađarske naftne kompanije objavljenih potkraj prošloga tjedna. Osim toga, dodaju da Mol nastavlja s ulaganjima u diverzifikaciju sirove nafte kako bi postao fleksibilniji u nabavi.

U svakom slučaju, zatvaranje cijevi za Lukoilovu naftu preko Ukrajine moglo bi izazvati probleme za mađarsku kompaniju. Naime, Mol dvije trećine nafte osigurava iz Rusije, a polovicu toga, više od 6 milijuna tona godišnje, od Lukoila.

Prema ugovoru s Molom

Do kraja 2024. Janaf bi trebao transportirati 2,20 milijuna tona nafte te skladištiti 79 tisuća kubnih metara na terminalu Omišalj i 70 tisuća u Sisku.

Poruka o Molovoj spremnosti pojačane opskrbe Janafom u suprotnosti je s političkim izjavama koje su nedavno stigle iz Mađarske i Slovačke. Na sjednici Vlade 1. kolovoza hrvatski premijer Andrej Plenković izjavio je da su Hrvatska i Janaf spremni za transport nafte prema Mađarskoj i Slovačkoj, odnosno da je Janaf spreman za pregovore s MOL-om o transportu dodatnih količina sirove nafte.

Dan nakon toga oštro je reagirao mađarski ministar vanjskih poslova i trgovine Péter Szijjártó koji je tvrdio da je Hrvatska podigla naknade za tranzit nafte na pet puta više od prosječne tržišne naknade, kako Molu nije omogućila dugoročne ugovore, te da nije uložila u povećanje kapaciteta naftovoda. Janaf se nalazi u većinskom državnom vlasništvu.

Na poruku mađarskog ministra nadovezao se i slovački ministar vanjskih i europskih poslova Juraj Blanár. Janaf, kako je priopćeno 2. kolovoza, kontinuirano ulaže u održavanje i sigurnost transportno-skladišnog sustava, te je u veljači 2023. zajedno s predstavnicima Mol Grupe testirao transportni kapacitet naftovoda na dionici prema mađarskoj granici, pri čemu je utvrđeno da se njime mjesečno može transportirati 1,2 milijuna tona sirove nafte.

“Sukladno tome, Janaf može u cijelosti zadovoljiti potrebe rafinerija Mol Grupe u Bratislavi i Budimpešti za sirovom naftom”, navode iz hrvatske kompanije.

Povjerenje na tržištu
Ističe se i da su dugogodišnja partnerstva s najvećim regionalnim i globalnim vertikalno integriranim naftnim kompanijama te naftnim traderima, dokaz pouzdanosti i povjerenja koje Janaf uživa na međunarodnom tržištu. U njih spada i Mol Grupa, s kojom Janaf trenutačno ima važeći ugovor o transportu nafte, kao što ga je imao i prethodnih godina, podsjeća se.

Važeći ugovor s Molom potpisan je polovicom travnja, prema kojemu bi do kraja ove godine Janaf trebao transportirati 2,20 milijuna tona nafte te skladištiti 79 tisuća kubnih metara na terminalu Omišalj i 70 tisuća u Sisku. Time je nastavljen “partnerski odnos” Janafa i MOL grupe, istaknuo je tom prilikom član Janafove Uprave Vladislav Veselica.

Komentirajte prvi

New Report

Close