Krajem 2020. započeli su pripremni radovi na novom gradilištu na prostoru jedne od poslovnih zona Općine Jakovlje u Zagrebačkoj županiji, i unatoč pandemiji koja je razlog mnogim investitorima za odustajanje od projekta ili odgode, u siječnju ove godine započela je proizvodnja u novom proizvodnom pogonu tvrtke FACC Solutions Croatia koja već isporučuje finalne dijelove kabine zrakoplova tipa Airbus, Boeing, Bombardier i drugi. Potvrdio je to član Uprave FACC Solutions Croatia Matija Ferić.
“U siječnju smo proveli testnu proizvodnju te smo krenuli sa serijskom proizvodnjom i isporukama. Porast proizvodnje odvijat će se postepeno i kroz 3 do 6 mjeseci očekujemo postizanje planiranog volumena proizvodnje za ovu godinu”, kaže Ferić.
U ovom trenutku tvrtka ima 130 zaposlenika, do kraja godine namjeravaju taj broj udvostručiti na oko 250 djelatnika, a u kontekstu daljnjeg rasta obujma proizvodnje, dakle ne zadugo, proizvodnih radnika bit će 400-tinjak u prvoj od tri faze realizacije projekta.
Unatoč klasičnoj boljki poslodavaca tipičnoj za naše tržište rada koja se ogleda u manjku radnika potrebnih kvalifikacija i vještina, što ovdje nije bio slučaj, ostvareno povezivanje potražnje i ponude model je i za daljnje zapošljavanje.
Vrlo jednostavno našli ljude
Mogu otvoreno reći, kaže Ferić, da smo ljude našli vrlo jednostavno te smo imali oko 250 otvorenih molbi budući da je tek najava investicije i ‘tko smo’ generirala interes ponude.
“Ako pokažemo da ljudi mogu očekivati “normalne” radne uvjete i obostrano poštovanje na relaciji Uprave i zaposlenika, naši postojeći radnici bit će ambasadori daljnjeg zapošljavanja jer puno više znače njihove preporuke da su ovdje dobri uvjeti nego klasične metode zapošljavanja”, kaže.
Projekt izgradnje proizvodnog pogona, ukupne vrijednosti oko 35 milijuna eura, prilagođen tržišnim uvjetima i padu proizvodnje za potrebe avioindustrije u korona krizi, realizirat će se u tri faze. U prvoj fazi u vrijednosti nešto većoj od 10 milijuna eura izgrađena je glavna hala – središnji dio proizvodnog procesa.
Izvođač je bio Strabag, prva lopata je zabijena u ožujku 2021., a projekt očekuje širenje. Iz kompozitnih vlakana sad u Jakovlju dovršavaju polugotove proizvode koji se inače proizvode u Austriji te ih i isporučuju matičnoj kompaniji austrijskom FACC-u, kao njegova šesta članica.
U sastavu FACC-a su još 4 proizvodna pogona te jedan tehnološki centar u Gornjoj Austriji, a tvrtka je jedan od svjetskih lidera u opremanju određenih unutrašnjih dijelova zrakoplova.
Prije pandemije ovaj veliki sustav je zapošljavao oko 3500 ljudi – trenutno ih je 2800, no prihoduju zadnje 2 godine oko pola milijarde eura godišnje konsolidirano, dok je prije pandemije razina ukupnih prihoda konsolidirano iznosila nešto manje od 800 milijuna eura.
Kratki i srednji domet
Nakon protekle dvije godine velikih izazova, stanje u branši je u znaku započetog oporavka tržišta pa se prema ovim izvorima zapravo u kraćem razdoblju očekuje povratak na pretpandemijske razine.
Projekcije govore o povratku na stanje 2019. tijekom 2024., no Ferić smatra da je to realno ostvarivo već 2023., čemu u prilog idu popunjene knjige narudžbi zrakoplovnih kompanija.
Najbrži rast očekuje se u segmentu zrakoplova kratkog i srednjeg dometa (“single-aisle” poput A320), što uključuje letove na području jednog kontinenta i uz određene prilagodbe s mogućnošću prekooceanskih letova.
“Započeti oporavak avioindustrije utjecat će na poslovanje svih dobavljača. FACC je spreman čvrsto podržati planove svojih poslovnih partnera, tako da se može očekivati ubrzani rast poslovanja i razvoj tržišta”, navodi Ferić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu