IT, farmacija i sektor financija najpoželjnija zanimanja, turizam ne prelazi 22 posto

Autor: Mladen Miletić , 09. rujan 2024. u 13:24
Čak 42% ispitanih u istraživanju koje je u svibnju i lipnju provela agencija Ipsos na zaposlenima starijima od 18 godina izjavilo je da bi radilo u IT sektoru/D. Javorović/PIXSELL

Mastercardov projekt Uplift, namijenjen mikro, malim i srednjim poduzetnicima.

Zaposleni u RH relativno pozitivno ocjenjuju svoje poslovne sposobnosti, pritom dajući sebi najviše ocjene u timskom radu, digitalnim kompetencijama kao i komunikacijskim vještinama, dok se većina najlošije ocjenjuje u marketinškim kompetencijama.

Dio je to rezultata velikog istraživanja koje je u svibnju i lipnju provela agencija Ipsos na zaposlenima starijima od 18 godina u povodu četvrte sezone Mastercardovog projekta Uplift, namijenjenog mikro, malim i srednjim poduzetnicima.

Cilj istraživanja je pružiti uvide u zadovoljstvo i preferencije zaposlenika, pomažući tako tvrtkama da osiguraju bolje radne uvjete te privuku i zadrže talente usred značajnih izazova s radnom snagom.

Istraživanje je pokazalo i da ispitanici smatraju kako je za pronalaženje i kvalitetno obavljanje posla najvažnije imati kompetencije poput izgradnje dobrih poslovnih odnosa (90%), komunikacijskih vještina (90%), organizacije rada i upravljanja vremenom (89%) te digitalnih kompetencija (89%). Općenito, većina ispitanika se slaže da su među manje važnim kompetencijama za dobro obavljanje posla prezentacijske vještine, administracija kao i znanje iz marketinga.

Privatni sektor mirniji od javnog?

Zaposlenici u javnom sektoru u većoj se mjeri nego oni u privatnom žele educirati u području upravljanja konfliktnim situacijama.

Mlađi žele znanja iz marketinga
Upitani u kojim bi se segmentima htjeli dodatno educirati, ispitanici, čak njih 43%, ističu – strane jezike. Nakon toga slijede edukacije o upravljanju stresom, digitalnim vještinama kao i prezentacijske vještine te javni nastup. Na začelju potrebnih edukacija su one iz područja izgradnje dobrih poslovnih odnosa (12%), poslovne administracije (12%) te timskog rada (9%).

Zanimljivo, želju za dodatnim edukacijama iz prezentacijskih vještina u značajno većoj mjeri iskazuju žene, za razliku od muškaraca čiji je interes prema navedenoj edukaciji značajno niži kao i prema edukaciji o upravljanju stresom. Mlađe osobe (do 30 godina) u većoj mjeri žele dodatne edukacije iz marketinga. Zaposlenici u javnom sektoru u većoj mjeri žele se educirati u području upravljanja konfliktnim situacijama, dok je želja za navedenim kod zaposlenika u privatnom sektoru manja.

U sklopu istraživanja, građani su upitani u kojoj industriji bi htjeli raditi, a posao u IT-ju opravdava svoju titulu jednog od najpoželjnijih – čak 42% ispitanih bi radilo u tom sektoru. Odmah zatim slijedi farmacija pa sektor financija, što se odnosi na poslove u bankama i osiguranju.

U ugostiteljstvu i turizmu rado bi se zaposlilo 22% svih ispitanika, čime ovaj sektor ne spada među najpoželjnije prema analiziranim industrijama u ovom istraživanju, no popularniji je od prehrambene industrije i trgovine.

A što zaposleni građani misle o sektoru turizma, jednoj od najvažnijih gospodarskih grana u RH. Ispitanici, njih 76%, se slažu s tvrdnjom da bi turistički djelatnici trebali prolaziti posebne edukacije kako bi mogli obavljati posao što efikasnije i u skladu s potrebama turista, a samo njih 21% smatra da svatko može raditi u turizmu jer to ne zahtijeva specifična znanja. Nešto manje od polovice ispitanih misli da se ne može dobro živjeti isključivo od sezonskog rada u turizmu, a njih 43% drži i da su djelatnici premalo plaćeni za obavljeni posao.

Ispitanici koji su zaposleni u turizmu i ugostiteljstvu kao najveće probleme s kojima se susreću vide nedostatak slobodnih dana, nakon čega slijedi previše radnih sati te niska plaća i loš odnos gostiju. Najmanje problema ističu vezano za fizičke uvjete rada, kao i za odnose s nadređenima. Među svim problemima njih 33% navodi i nedostatak prilike za stjecanjem dodatnih vještina.

Projekt Uplift, posebno usmjeren na podršku mikro, malim i srednjim poduzetnicima te zaposlenicima u turizmu, ugostiteljstvu i srodnim djelatnostima kao i OPG-ovima, Mastercard je pokrenuo na ideji dugoročnog i održivog ulaganja u znanje. U suradnji s Algebrom, pokrenuta je Uplift akademija, sveobuhvatni obrazovni program namijenjen malim poduzećima u Hrvatskoj.

Do sada je Uplift akademiju pohađalo 104 poduzetnika iz svih krajeva Hrvatske, a do 1. listopada 2024. otvoren je natječaj za četvrtu sezonu. Prijaviti se mogu svi zainteresirani predstavnici mikro, malih i srednjih poduzeća iz sektora turizma, ugostiteljstva, uslužnih djelatnosti te vlasnici OPG-ova.

Osigurane su 32 stipendije za polaznike koji će osim edukacije kroz 10 modula (Leadership, Alati digitalne transformacije, Poduzetništvo i inovacije, Upravljanje destinacijom, Osnove upravljanja financijama, Turizam i ekonomija doživljaja, AI u marketinškim komunikacijama, Četvrta industrijska revolucija i industrija 4.0, Posvećenost rastu i rezultatima, Korisničko putovanje) od studenog 2024. do ožujka 2025. raditi u timovima pod vodstvom mentora te razvijati vlastite projekte digitalne transformacije u turizmu. Na kraju će svoje projekte prezentirati potencijalnim investitorima, a pobjednički tim očekuje i novčana nagrada.

43

posto ispitanika kao najpoželjniju edukaciju istaknulo je strane jezike

Važnost digitalnih vještina
“Važnost poznavanja i aktivnog korištenja digitalnih tehnologija u turizmu i ugostiteljstvu ne može se precijeniti. Turisti se danas jako oslanjaju na digitalne platforme za upoznavanje s destinacijama, kupovinu i recenzije usluga. Profesionalci u turizmu koji imaju jake digitalne vještine mogu aktivno online komunicirati s korisnicima, upravljati interakcijom na društvenim mrežama, odgovarati na recenzije i pružati personalizirane usluge kroz digitalne kanale – čime jačaju odnose sa svojim korisnicima i povećavaju njihovo zadovoljstvo”, ističe Maja Brkljačić, rukovoditeljica razvoja poslovanja Algebra LAB-a, te dodaje: “Dodatno, digitalni alati (ako ih znamo koristiti) pomažu nam u podizanju operativne učinkovitosti poslovanja – od automatizacije postupka rezervacija, plaćanja i upravljanja korisnicima. Digitalne vještine su izuzetno važne za ono što zovemo održive prakse u turizmu i ugostiteljstvu, a to je nešto što radimo kako zbog nas samih, tako i zbog toga što je sve više turista i putnika koji su izuzetno svjesni svojeg utjecaja na okoliš, i koji na svojim destinacijama biraju usluge usklađene s vlastitim vrijednostima življenja.”

Direktorica Mastercarda u Hrvatskoj Gea Kariž ističe kako je u vremenu kada se sektori poput turizma i ugostiteljstva suočavaju s nedostatkom kvalificirane radne snage, obrazovanje zaposlenika i poduzetnika ključno.

“Pružanjem punih stipendija za Uplift akademiju osnažujemo vlasnike malih poduzeća digitalnim i poduzetničkim vještinama potrebnim za uspjeh na današnjem tržištu. Nadalje, povezivanjem naših polaznika s globalnom publikom putem Mastercardove platforme Priceless.com, proširujemo njihov doseg i s ponosom predstavljamo potencijal Hrvatske svijetu”, izjavila je Gea Kariž, direktorica Mastercarda u Hrvatskoj.

Komentirajte prvi

New Report

Close