Istraživanje koje je predstavljeno danas u HUP-u pokazalo je kako je rad od kuće popularan model s kojim su radnici zadovoljni, no koji jednako tako predstavlja svoje jedinstvene izazove. Razina zadovoljstva poslom i ravnoteže između poslovnog i privatnog života kod zaposlenika koji rade od kuće viša je nego kod onih koji rade u uredu, zbog čega 78 posto zaposlenika želi nastaviti raditi od kuće, pokazalo je znanstveno istraživanje koje je u suradnji s vodećim znanstvenicima provela Mplus grupa.
Radnici žele priliku za raditi od kuće
„Na tržištu rada u Hrvatskoj nikada nije vladala toliko jaka bitka za svakog pojedinog zaposlenika, a nama poslodavcima ključan cilj je zadržavanje i privlačenje radnika. Današnji zaposlenici žele mobilnost, priliku za brzo napredovanje, učenje, veću autonomiju i priliku da unutar radne okoline izraze svoje specifične potrebe, poput rada od kuće ili rada na daljinu’’, rekla je Irena Weber, glavna direktorica Hrvatske udruge poslodavaca.
Kao najčešće prednosti rada od kuće, zaposlenici su isticali uštedu vremena na promet, što im je omogućilo više slobodnog vremena te ujednačeniji svakodnevni život, u kojemu su imali više vremena za obitelj. O novom Zakonu o radu i o tome kako je u njemu reguliran rad od kuće govorio je Dražen Opalić, ravnatelj Uprave za rad i zaštitu na radu, Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike.
„Posebno smo ponosni na to kako smo regulirali rad od kuće i od kada smo zakonske izmjene su stupile na snagu, mi u Ministarstvu više nemamo pitanja vezana uz rad od kuće, a pokrili smo izmjenama i rad putem digitalnih platformi’’, podsjetio je Opalić.
Naglasio je kako je prije izmjena zakona i pravilnika bilo jako puno nepoznanica oko rada od kuće, a sada je taj oblik rada zastupljen i u privatnom i u javnom sektoru. Naveo je primjer Ministarstva rada u kojem je moguće raditi od kuće jedan dan u tjednu.
Opalić je kazao kako su u zakonu napravljena razlika između rada od kuće i rada na daljinu. Rad od kuće definiran je kao rad koji se obavlja u domu radnika ili nekom drugom prostoru koji je određen dogovorom radnika i poslodavca, dok je rad na daljinu rad koji se uvijek obavlja putem informacijsko-komunikacijske tehnologije, pri čemu radni samostalno određuje svoje mjesto rada, koje je promjenjivo ovisno o volji radnika.
„Što se tiče rada na daljinu, možete raditi bilo gdje. Dobili smo pitanje može li se takav rad ograničiti na područje grada Zagreba? Ne može’’, pojasnio je Opalić.
Važan je osjećaj povezanosti među zaposlenima
Nastavno na predstavljeno znanstveno istraživanje, održan je i okrugli stol pod nazivom „Povezanost rada od kuće sa zadovoljstvom poslom, ravnotežom poslovnog i privatnog života i preferencijama radnog modela“, u sklopu kojega su panelisti raspravljali o benefitima i nedostacima rada od kuće. Sudjelovali su: Martin Evačić, predsjednik HUP-Udruge trgovine NTL, Danijela Govorčinović Šimunović, direktorica sektora ljudskih resursa – Heineken, Bruna Kostelac Košir, izvršna direktorica za ljudske resurse Mplus Grupa i Manuela Šola, vlasnica i direktorica agencije Komunikacijski laboratorij.
„Naša kompanija, u kojoj je zaposleno više od 80 posto žena, temeljito je istražila mogućnosti rada od kuće tijekom prvog lockdowna 2020. godine, kada je samo sektor trgovine ostao aktivan. Unatoč inicijalnim izazovima, uspjeli smo organizirati gotovo sve poslove na daljinu, s izuzetkom neposrednog kontakta u trgovini i radu u skladištu. Ovo iskustvo nas je iznenadilo, dokazavši da se većina zadataka može uspješno obaviti iz udobnosti doma. Ipak, nakon završetka lockdowna iskustvo nam pokazuje kako kupci opet preferiraju kontakt licem u lice u trgovini“, rekao je Martin Evačić, predsjednik HUP-Udruge trgovine i glavni direktor NTL-a.
Danijela Govorčinović Šimunović, direktorica sektora ljudskih resursa u Heinekenu istaknula je kako je Heineken dobitnik priznanja Izvrsnost u izazovima za kreiranje zdravoga radnog okruženja. „Tijekom pandemije je 25 posto naših zaposlenika izrazilo želju za povratkom u urede i posjedovanjem vlastitog radnog prostora, dok danas imamo 30 posto zaposlenika kojima se nudi mogućnost rada od kuće, a to su uglavnom zaposlenici koji su vezani za ured. Samim time, približno 22 posto zaposlenika radi od kuće deset dana mjesečno, a mi kroz ove promjene želimo stvoriti osjećaj povezanosti među zaposlenicima, potičući takav pristup u našoj radnoj kulturi, čime se postiže jedinstveno iskustvo radnog okruženja“, istaknula je Govorčinović Šimunović.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu