Smart Industry
Zaostajemo za konkurencijom

Interes postoji, ali mnogi na digitalizaciju još uvijek gledaju kao na trošak

Stupanj digitalizacije u Hrvatskoj dosta je niži nego u susjednoj Sloveniji

Josipa Ban / Marija Crnjak
17. listopad 2023. u 22:01
Na panelu 'CRM - moćan alat, koristimo li ga optimalno' sudjelovali su Maja Leljak Jurman, OIV, Bojan Kežman, Dun & Bradstreet Croatia, Hrvoje Josip Balen, Algebra, Josip Glasnović, LeverUP, Ivan Žulj, ANO Insurance Solutions i Edvard Varda, Unconditional, Foto: HRVOJE JELAVIĆ/PIXSELL

Napredne tehnologije i automatizacija, odnosno pametna rješenja, u domaćoj industriji još su uvijek rijetka realnost. Panelisti okruglog stola Poslovnog dnevnika na Smart Industry konferenciji zaključuju da interes poduzeća za digitalizacijom poslovanja jača, međutim, kaska implementacija.

Vaučeri iz EU

Marijana Topić-Domić, izvršna direktorica CADCAM Groupe, kompanije koja nudi nekoliko rješenja za digitalizaciju poslovanja, ističe da uočava veliku dinamiku i potražnju za digitalizacijom. “Trenutno svi o tome pričamo”, kaže te dodaje da je tome doprinijela država i Europska unija sufinanciranjem projekata digitalizacije (pr. Digitalni vaučeri). Međutim, stupanj je digitalizacije u Hrvatskoj, kaže, mnogo niži nego u susjednoj Sloveniji. “Tvrtke često ne znaju kako krenuti u proces digitalizacije”, napominje.

Da Hrvatska zaostaje za konkurencijom u inozemstvu u primjeni pametnih rješenja u poslovanju potvrđuje i Ivan Milas, suvlasnik i član Uprave za prodaju IT tvrtke Serengeti, kompanije koja pruža rješenja za provedbu digitalne transformacije poslovanja. Kao kompanija koja 60 posto prihoda ostvaruje na stranim tržištima Milas jasno uočava razliku u stupnju digitalizacije i spremnosti na istu domaće i inozemne industrije. “Naše tvrtke idu u tom smjeru ali još nisu spremne kao inozemne kompanije”, ističe.

CRM za efikasnije poslovanje

CRM pomaže da se velika količina podataka brzo obradi te pritom olakšava odnos marketinga i prodaje, a omogućuje i veću personalizaciju sadržaja

Slaže se i Goran Đoreski, direktor u tvrtki Digital Realty. “Stvar se relativno sporo kotrlja kod nas. Tvrtke uglavnom na digitalizaciju još uvijek gledaju kao na trošak u Hrvatskoj”, ističe Đoreski.

U takve se kompanije ne uklapa AD Plastik, vodeća domaća tvrtka za razvoj i proizvodnju komponenti za interijere i eksterijere automobila. Jozo Kekez, rukovoditelj razvoja procesne opreme AD Plastika napominje da je automobilska industrija vrlo specifična te da su digitalizaciju i pametne alate morali uvoditi jer su takvi bili zahtjevi njihovih kupaca. U konačnici ta su im se ulaganja višestruko isplatila jer osiguravaju kvalitetu proizvoda.

Panel ‘Nova generacija tvornica – stvaranje konkurentske prednosti uz smart factory rješenja’:
Jozo Kekez, AD Plastik, Marijana Topić-Domić, CADCAM Groupa, Rok Koren, Siemens,Ivan Milas, Serengeti i
Goran Đoreski, Digital Realty, Foto: Hrvoje Jelavić / Pixsell

Što se pak tiče utjecaja digitalizacije, posebno one u tvornicama, na radna mjesta, sugovornici panela “Nova generacija tvornica – stvaranje konkurentske prednosti uz smart factory rješenja”, složni su da neće doći do gašenja radnih mjesta. Napominju, doduše da će brojna radna mjesta nestati, ali zato će biti stvorena nova. “Mislim da ćemo raditi pametnije, a možda i manje zbog digitalizacije”, poručuje Rok Koren, Senior Digitalization Consultant iz Siemensa.

Uloga menadžmenta

Topić-Domić iz CADCAM Grupe kaže pak da će najvažniji ulogu u digitalizaciji i primjeni pametnih rješenja imati menadžment, odnosno vodstvo tvrtke. Napominje i da ona podrazumijeva sređivanje internih podataka, što je dugotrajan proces koji se, ističe, u konačnici uvijek isplati, posebno u proizvodnji. “Proizvodnja je zanimljiva jer se u njoj najlakše mogu ubrati plodovi digitalizacije koji budu vrlo opipljivi. Priprema je dakle duga, no povrat je vrlo brz”, kaže Topić-Domić.

Drugi panel bavio se primjenom CRM- u poslovanju. Edvard Varda iz tvrtke Unconditional istaknuo je kako njihova tvrtka koristi tripartitno rješenje, a CRM im između ostalog koristi za upravljanje s njihovih 130 tisuća kontakata. Varda kaže da je jako važno bilo primijeniti ovaj sustav odozdo prema gore, kako bi se svi zaposlenici uključili.

Ivan Žulj, član Uprave osigurateljske kuće ANO Insurance Solutions kazao je da su oni s CRM–om krenuli još od 2002.godine. Zahvaljujući CRM-u, bili su prvi broker koji je omogućio online prijavu šteta. Klijenti su pritom dobili real time uvid u policu i izbjegnuta je mogućnost pogreške u prijavama. Na taj način je CRM povećao i povjerenje među klijentima. Kad je u pitanju primjena AI u CRM-u, Josip Glasnović, Head of Managed Services u tvrtki LeverUP smatra da je smisao u tome da se dobije što više izvora podataka te alat koji će ih spojiti s korisnikom u sredini. Sve to će omogućiti veću personalizaciju sadržaja. Hrvoje Josip Balen, član Uprave Algebre pojasnio je kako je CRM njima nadogradnja na sustave koje Algebra koristi od ranije i integriran je s njima. “Kroz Algebru prođe oko 15 tisuća pojedinaca godišnje i tu se generira jako velika količina podataka, a CRM nam pomaže da ih obradimo, te pritom olakšava odnos marketinga i prodaje”, kazao je Balen. Bojan Kežman, direktor prodaje kuće Dun & Bradstreet Croatia tvrdi da je CRM must have ne samo za prodaju nego i ostale procese i podatke koji su se ranije nalazili u excelicama.

Zaobišli administraciju

“Mi smo išli korak dalje, digitalizirali smo CRM tako da smo uveli digitalnu obnovu naših ponuda, i omogućili da jednim klikom klijenti zaobiđu administraciju”, kazao je Kežman.

Maja Leljak Jurman, viša specijalistica za odnose s kupcima u OIV otkrila je da ova tvrtka u državnom vlasništvu CRM koristi već 10 godina i kontinuirano ga razvijaju.

New Report

Close