Najvećoj hrvatskoj kompaniji Ini za ulazak u proizvodnju vodika, koji se u EU smatra ‘gorivom budućnosti’ važnim za osiguranje energetske samostalnosti, odobrena je financijska potpora države.
Iz sredstava NPOO-a Ministarstvo gospodarstva će s 15 milijuna eura poduprijeti Inino ulaganje u pogone proizvodnje i distribucije obnovljivog vodika. Time će se pokriti oko trećine vrijednosti ovog investicijskog projekta, koji je, kako se navodi u odluci ministra gospodarstva Ante Šušnjara, važan u kontekstu zacrtanih energetskih ciljeva i činjenice da u Hrvatskoj ne postoji niti jedna punionica vodika koja bi osigurala dekarbonizaciju prometa.
Inin projekt obuhvaća gradnju sustava proizvodnje u sklopu Rafinerije u Rijeci s kapacitetom do četiri tone vodika dnevno, a pogone za rad elektrolizatora pokretat će se proizvodnjom energije iz sunca te će se graditi sustav distribucije vodika za punionice po cijeloj Hrvatskoj. Time bi se, po procjeni Ine, zadovoljilo potrebe opskrbe najmanje 10 punionica vodika za cestovni promet.
Ministarstvo gospodarstva na temelju dostavljene dokumentacije utvrdilo je, kaže se u odluci Šušnjara, da je provedba projekta uvjetovana dodjelom potpore, jer se on ne bi mogao provesti u opsegu, financijskom vremenskom okviru u kojem je planiran.
“Projekt dekarbonizacije prometa odvijat će se sporo prvih godina te je za provedbu projekta uspostave prvog elektrolizatora i distribucije vodika nužno osigurati potporu da bi projekt bio isplativ investitoru, a opće dobro za Republiku Hrvatsku i EU je početak procesa dekarbonizacije prometa i početak uspostave gospodarstva temeljenog na vodiku”, stoji u odluci Ministarstva gospodarstva.
Najveći dio ulaganja, a razmjerno tomu i potpore, odnosi se pri tom na samu izgradnju sustava proizvodnje vodika. Od ukupno 45,5 milijuna eura, koliko je procijenjena vrijednost cijele investicije, iznos potreban za fotonaponsku elektranu snage 11 megavata te elektrolizator snage 10 megavata, čini više od 41 milijun eura.
Preostalih pet milijuna eura ulaganja usmjerit će se na uspostavu sustava distribucije i skladištenja vodika. To ujedno predstavlja i maksimalan intenzitet koji je po tim područjima ulaganja bilo moguće odobriti. Što se vremenskog okvira za trajanje potpore tiče, on je zacrtan do kraja iduće godine, 31. prosinca 2026. Iz odluke se vidi i da će korištenje sredstava potpore za obuhvatiti sve prihvatljive troškove nastale od početka 2023.

Već u realizaciji
U Ini su, naravno, zadovoljni potporom projekta na kojem već intenzivno rade. Već prije godinu dana objavili su da su na putu postati prvi proizvođač zelenog vodika na komercijalnoj razini u Hrvatskoj i da je domaćom tvrtkom IVICOM Consulting potpisan ugovor o isporuci ključne opreme.
Na upit u kojoj su fazi s realizacijom projekta u Ini kažu kako su provedena dva natječajna postupka za nabavu opreme i projektiranje, a uskoro se planira i još jedan za izvođenje radova i nabavu dodatne opreme. “Uskoro se očekuje potpisivanje ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava te prijava i ishođenje građevinske dozvole za početak građevinskih radova.
Realizacija projekta uvelike će ovisiti o okolnostima na europskom i svjetskom tržištu, s obzirom na to da je riječ o usko specijaliziranoj i modernoj tehnologiji čija je dostupnost ograničena”, ističu u nacionalnoj naftnoj kompaniji. Ina i ovim projektom nastoji diversificirati svoje tradicionalne djelatnosti proizvodnje i prerade nafte i plina i u tom segmentu nastoji biti lider ne samo u Hrvatskoj, nego i širem području.
Sufinanciranje projekta sredstvima NPOO-a u tvrtki vide i kao potvrdu važnosti projekta i stratešku usmjerenost Hrvatske, koja je još prije tri godine donijela strategiju za vodik do 2050. temeljenu isključivo na obnovljivom vodiku sa smanjenim ili nikakvim udjelom CO2 tijekom njegove proizvodnje. No, unatoč strategiji i opredijeljenosti države, uspostava gospodarstva temeljenog na vodiku još je na početnim pozicijama i nema dovoljne proizvodnje niti punionice koja bi osigurala dekarbonizaciju prometa.
Prokrčiti put i ostalima
Što se tiče razvoja tržišta zelenog vodika u Hrvatskoj i potrebne gradnje punionica vodika i njihovih mogućih lokacija, u Ini kažu kako je kompanija u ovom trenutku primarno fokusirana na proizvodnju zelenog vodika i omogućavanje njegovog plasmana na tržište.
“Projekti potencijalnih punionica su u razmatranju, kako u Ini, tako i kod nekoliko drugih kompanija u Hrvatskoj”, dodaju u Ini čiji će zeleni vodik proizveden u Rijeci prvenstveno biti namijenjen za brodski, cestovni i željeznički promet. U riječkoj rafineriji, inače, već se proizvodi vodik iz prirodnog plina za potrebe proizvodnje naftnih derivata, no taj se, s obzirom na način proizvodnje, smatra ‘sivim’ vodikom.
Ideju o zelenom vodiku u Ini razrađuju već odavno, prema ranijim informacijama još od 2018., a 2023. projekt, koji je sada dobio financijski suport, prošao je postupak javne rasprave o utjecaju na okoliš. Inin iskorak i projekt kao prvijenac prokrčit će administrativni put i ostalima koji će odlučiti ozbiljnije ući u proizvodnju i komercijalizaciju zelenog vodika u Hrvatskoj.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu