I najnoviji podaci Državnog zavoda za statistiku o industrijskom prometu pokazuju da su hrvatska industrijska poduzeća u rujnu ostvarili za čak 24,7 posto veći promet nego u istom mjesecu prošle godine, a i u odnosu na prethodni mjesec bilježe porast prometa od 0,8 posto. No, posljednji podaci o količinskim pokazateljima, doduše objavljenima za mjesec kolovoz, pokazuju da na godišnjoj razini industrija bilježi osjetno niži rast proizvodnje, što pokazuje koliko je prodaja industrije obilježena snažnim utjecajem cijena i inflatornih kretanja.
Dominira Energija
Najveći rast prometa tako se i dalje bilježi u grupaciji Energije, u kojoj je u rujnu ostvarena vrijednost prodaje na godišnjoj razini većoj za 96 posto, dok je porast Intermedijarnih proizvoda u odnosu na lanjski rujan porastao za 21,1 posto, a Netrajnih proizvoda za široku potrošnju 20,4 posto. Najmanji rast prodaje na godišnjoj razini bilježi se kod Kapitalnih proizvoda (12,3 posto) i Trajnih proizvoda za široku potrošnju (9,9 posto).
Službena statistika otkriva i zanimljiv podatak da u rujnu snažniji porast prodaje hrvatska industrijska poduzeća bilježe na stranim tržištima nego ‘kod kuće’. U usporedbi s lanjskim rujnom, naime, ukupni kalendarski prilagođen promet industrijskih poduzeća porastao je za 23 posto, dok je na nedomaćem bio veći za 27,2 posto. Na mjesečnoj razini, također, promet u rujnu bilježi pad na domaćem tržištu (0,6%), a na stranom tržištu bilježi pozitivan rezultat, rast od 3,4 posto.
Promatra li se, pak, ostvareni promet na razini prvih devet mjeseci, bilježi se rast od 22,9 posto na godišnjoj razini, pri čemu je viša stopa rasta ostvarena na domaćem tržištu (24,5%) nego u izvozu (20,5%). U prva tri tromjesečja, gledaju li se podaci po grupacijama, najveći porast prometa bilježi Energija (75,2%), s tim da je njezin udjel u strukturi oko 7%, dok Netrajni proizvodi za široku potrošnju, čije je učešće ujedno i najznačajnije (više od 36%) bilježi ispodprosječan rast od 18,5%. Intermedijarni proizvodi, koji u strukturi ukupnog prometa industrije sudjeluju s nešto manje od 36 posto, imali su povećanje prodaje od 23,8 posto na godišnjoj razini, a Kapitalni proizvodi (u strukturi prometa sudjeluju sa 17,8%) ostvarili su 12-postotni porast prodaje. Snažan porast bilježi i prodaja Trajnih proizvoda za široku potrošnju, za četvrtinu je bolji nego u tri lanjska kvartala, no njihovo je učešće u ukupnom prometu industrije ujedno i najmanje, oko 3 posto.
Rekordan travanj
Rast prometa industrije, inače, gledano na godišnjoj razini, traje od početka prošle godine, uz jednokratan zastoj u veljači ove godine, kada je zabilježen pad od 7,7 posto. Rekordna stopa rasta prodaje industrijskih poduzeća državna statistika zabilježila je u travnju, kada je njihov ukupan promet bio za 40,6 posto veći nego je ostvaren u istom mjesecu prethodne godine.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu