Imamo najbolju graševinu u regiji, ali nedovoljno brendiranu

Autor: Jolanda Rak Šajn/VL , 03. srpanj 2017. u 14:03
U hotelu Internacional održana prva internacionalna konferencija o graševini, 'Graševina bez granica'/Žarko Bašić/PIXSELL

Svi znaju da Hrvatska ima sunce i more, ali se još dovoljno ne reklamira kao zemlja iznimnih vina, kažu naši vinari.

Svaka četvrta boca vina prodana na našem tržištu je graševina, oko 15 milijuna litara godišnje. No ta kraljica vina, kako joj tepaju u nas, još uvijek nije dosegla svoj puni potencijal, čulo se proteklog vikenda u Zagrebu na 1. internacionalnoj konferenciji  "Graševina bez granica" u organizaciji Udruženja vinarstva HGK u partnerstvu s Udrugom Graševina Croatica i uz podršku tvrtke Vinart.  

Službeni naziv sorte pod hrvatskim imenom graševina prije nekoliko je godina upisan i u knjigu Wine Grapes, vinski atlas ili 'bibliju' svjetskih vina autorice Jancis Robinson, čime je tom našem prvom kontinentalnom vinu zaštićenog porijekla odana najveća počast. No zvala se ona graševina ili olaszrizling, laški, italico ili vlašsky rizling, grašac, welschriezling…, kako je zovu u drugim zemljama podunavskog bazena, upravo se hrvatska najbolje potvrdila kao prestižno, iznimno vino, koje trenutačno od svih graševina u regiji daje najbolje rezultate.

Ima najbolju zrelost bobica i arome, što dokazuje široki raspon proizvoda i stilova, kaže Igor Barbarić, tajnik udruženja vinarstva HGK.  Zadnji dostupni podaci govore da se graševina kao sorta uzgaja na 4688,44 hektara što čini 24,8 posto ukupnih sorata u Hrvatskoj, ispred svih ostalih. Za usporedbu, druge dvije najzastupljenije sorte u nas, plavac mali i malvazija, čine tek po 11%.  Broj trsova na kojima uspijeva graševina u Hrvatskoj je nevjerojatan – 21,3 milijuna komada, iako nije isključeno ni da ih je 30 milijuna, kaže Barbarić, dok se godišnje proizvodnja graševine procjenjuje na oko 17 do 20 milijuna litara godišnje, a starost najvećeg dijela vinograda od četiri do 11 godina.

Graševinu mnogi i danas smatraju, osrednjim vinom, upravo zbog svoje masovnosti, nesretne riječi riesling u većini svojih sinonima, sumnjivog uvoza i iz zemalja koje nemaju graševine, velikih pakiranja, čak i u tetrapaku… No tu originalnu sortu, kod koje vinari danas ne pristaju na kompromise kad je riječ o kvaliteti, danas sve više traže i u domaćoj turističkoj i gastro ponudi i u izvozu. Jače, punije, laganije, svježije, ugodnih voćno-cvjetnih aroma, odležane, polusuhe…, graševine su izuzetno zahvalne za kombiniranje s hranom. "No nisu dovoljno brendirane", rekao je Mladen Papak, vlasnik 'mlade vinarije' Vina Papak iz Iloka.  

"U Slavoniji, Baranji i Srijemu dosta se radi na kvaliteti i unapređenju te sorte vinove loze, pa i samoga vina, ali to još uvijek nije dovoljno, pa treba snažno i agresivno promovirati tu sortu jer ona to zaslužuje", istaknuo je Papak. "Od lani smo prisutni i u Singapuru, no problem je što Hrvatska još nije prepoznata na svjetskoj vinskoj karti već se i dalje reklamira uglavnom kao zemlja mora i sunca", kaže Nikola Drmić iz Krauthakera. Na upit kako globalno zatopljenje djeluje na hrvatsku graševinu, odgovara kako ta sorta zasad nema problema, pogotovo na području Kutjeva gdje joj gode topliji dani i hladnije noći.

Komentirajte prvi

New Report

Close