Hrvatska pošta prošle je godine u gospodarstvo Republike Hrvatske uložila više od 570 milijuna kuna, a poslovnu je godinu završila s neto dobiti od 70,4 milijuna kuna. EBIT joj je iznosio 161,3 milijuna, a što je 18% više nego godinu prije. Također, EBITDA je porasla za 13% te je u 2017. bila 233,7 milijuna kuna. Ivan Čulo, predsjednik Uprave Hrvatske pošte očekuje jednako dobre rezultate za 2018. godinu, a u razgovoru je otkrio kakvi su planovi za iduću godinu.
Kako Pošta danas posluje?
Uspješno. Među najvećim smo poslodavcima u državi, jačamo naše kapacitete, uspješno se nosimo s promjenama na poštanskom tržištu, ali i spremamo za izazove koji se otvaraju u budućnosti. Naše poslovanje se mijenja s promjenama na tržištu, ali i navikama građana. Iako mi danas praktički živimo od pisama i klasičnih pošiljaka koje čine gotovo 65% naših prihoda, svim snagama se pripremamo za prisutan rast u paketnom biznisu. Tržište RH u tom dijelu raste oko 12% godišnje, dok mi u tom segmentu rastemo za 17%. To govori i o navikama potrošača, ali i o našoj kvaliteti i činjenici da se razvijamo. Prilagođavamo i mijenjamo naše procese, strukturu i uvjete rada zaposlenika te kapacitete. U zamahu smo investicija i sigurno mogu reći da je Pošta na svojoj uzlaznoj putanji. Radimo sve da budemo građanima na usluzi te da ta usluga bude na najvišem mogućem standardu.
Kako napreduje izgradnja NSC-a? Projekta vrijednog 50 milijuna EUR-a?
Napreduje u skladu s planovima. U 2019. godini ćemo jedan veliki dio poslovanja izmjestiti ondje- našu žilu kucavicu- sortirnicu. Uz nju ćemo na istom mjestu imati i skladište i sve naše logističke kapacitete. Oko 1500 zaposlenika će iduće ljeto ondje raditi u modernim uvjetima koji će biti u skladu sa svim svjetskim standardima. Ovaj projekt je najveći i najznačajniji u našoj poštanskoj povijesti, ali je svakako i investicija vrijedna pažnje na državnoj razini. Puštanjem u pogon Novog sortirnog centra te izgradnjom modernih kapaciteta za sortiranje u Rijeci na Kukuljanovu, a koji će pokrivati Istru i Kvarner, uz nove, već postojeće, kapacitete u Osijeku i Zadru te novim strojem u Splitu- mi ćemo za godinu dana imati jednu idealnu mrežu logističkih kapaciteta. Na to sam posebno ponosan, jer svatko tko je već prije pokušao utjecati upravo na rasterećenje postojećih kapaciteta i unaprjeđenje kvalitete zna da je to izuzetno izazovan posao.
U što se još investira?
U automatizaciju s ciljem fokusa na produktivnost. Nabavu strojeva za automatsko sortiranje pisama su mediji popratili. Ova gotovo 10 milijuna eura vrijedna investicija nam već danas znači precizniji proces sortiranja čime naravno utječemo na produktivnost centralnog dijela procesa. Prije tri mjeseca potpisali smo ugovor za nabavu novog stroja za automatsko sortiranje paketa. Investicija u taj sustav nam je odskočna daska za ulaganje u kvalitetu, brzinu te daljnji rast i razvoj. Oba sustava bit će spojena na jedinstveni centralni sustav, bazu podataka, koristeći jedan od najnaprednijih OCR-ova u industriji. U proteklom razdoblju napravili smo zaokret u načinu obnove voznog parka, primjerice u nabavi vozila smo se nakon čitave povijesti vlastite kupnje okrenuli full service operativnom leasingu, a koji, kao što naziv kaže, uključuje održavanje vozila. Naš vozni park danas broji više od 1200 vozila na četiri i više kotača stoga je jasno da je važno detaljno planirati i pratiti troškove.
Danas je HP među najvećim poslodavcima u Hrvatskoj- jesu li i ljudi u posljednjem razdoblju osjetili benefite razvoja? Kroz što?
Svi se mi u menadžerskom smislu učimo motivirati, nagraditi pohvalama i slično, ali postoji ono što se zove nužna egzistencijalna potreba i ona mora bit ispoštovana. U posljednje smo dvije godine podigli primanja našim vozačima i poštarima za gotovo 20%, a s tim ćemo trendom i nastaviti kad su u pitanju prije svega operativna radna mjesta kojih je u Pošti najviše. Troškovi zaposlenih po svim osnovama u 2018. godini veći su za oko 90 milijuna kuna u odnosu na 2016. dok je istovremeno broj ljudi rastao za 3%. Danas nas ima više od 10.000. Također, ono što smo uveli prošle godine te nastavljamo je nagrađivanje izvrsnosti kroz zatvoreni treći mirovinski stup. Ono se veže direktno na postavljene ciljeve i ocjenjivanje. Sve do jednog zaposlenika u Pošti, svi imaju svoje osobne poslovne ciljeve. To je naš standard i mi ga i dalje unaprjeđujemo. Promjene se ne događaju preko noći, treba biti dosljedan.
Kako zadržati radnike?
Upravo kroz građenje odnosa. Pošta provodi projekt kompanijske kulture. U fazi smo aktiviranja kroz radionice i filmove. Važno je da svaki rukovoditelj gradi odnos sa zaposlenicima, da se poštuju pravila i procesi, ali prije svega ljudi. Uz kompanijsku kulturu na projekt koji je nedavno proslavio prvi rođendan je Akademija Hrvatske pošte. Nju će uskoro završiti 2 generacija menadžmenta. Svi koji upravljaju s ljudima moraju imati set znanja o svim procesima naše tvrtke i rukovođenju. Kroz osam modula koji se održavaju vikendima i osam ispita, razvoj kompetencija je jako vidljiv. Svi osim jednog predavača su ljudi iz tvrtke.Pripremili smo materijale, osposobili kolege da predaju i najbolji način da savladamo znanje o procesima iz dostave ili poštanskih ureda je da učimo od naših kolega koji to najbolje znaju. Informiran, obrazovan i zadovoljan rukovoditelj će rezultirati time da će i članovi njegovog tima biti takvi. Lojalnost se gradi, baš kao i povjerenje. Kontakt je također vrlo bitan. Osobno obilazim teren kad god mogu, a svake godine napravimo i roadshow na kojem se prezentira gdje smo s projektima, na čemu radimo, kako ćemo završiti poslovnu godinu i što nas čeka. Nedavno smo s tim informacijama obišli gotovo 1000 kolega, a naći ćemo način da ih obiđemo još.
Kako ste već rekli među najvećim ste poslodavcima u državi, kako se Hrvatska može boriti protiv nedostatka radne snage u svim sektorima. Slijedi li nam uvoz radnika?
U Hrvatskoj pošti maksimalno preveniramo taj problem. On može biti sezonski ili lokalan te onda pristupamo njemu specifično. Ono što je jako važno to je planirati ulaganja u ljude. Ljudi, zaposlenici, oni su temelj razvoja poslovanja. Mi smo kao tvrtka taj problem izuzetno smanjili temeljnim uvjetima koji su svima nama važni. To je sigurnost radnog mjesta prije svega, a što se formira ugovorom na neodređeno. Nadalje, ulaganjima u znanja i kompetencije, a istovremeno i materijalnim ulaganjima. Treći mirovinski stup, nagrađivanja u skladu sa rezultatima poslovanja, podizanje plaća na operativnim radnim mjestima… Sve ono što sam već spomenuo. Ono što je također jako važno je raditi na boljoj kvaliteti radne okoline, na međuljudskim odnosima, kompanijskoj kulturi općenito.
Kritike na račun Pošte se znaju čuti kad se radi o dostavi paketa, zašto?
Zato što smo mi Pošta, ne prodajemo luksuz, prodajemo uslugu. Kad Pošta obavi posao dobro to se podrazumijeva, ne pohvaljuje se na sva zvona, a kad nešto negdje zapne ili nekome usluga kakvu koristi ne ispuni očekivanja, onda imamo nezadovoljstvo. I ono postane u doba digitalnih medija- javno. Boli li to brendove i tvrtke? Sigurno. Pomažu li nam te kritike da budemo još bolji? Svakako. Činjenica je da s porastom broja određenih usluga prirodno raste broj prigovora. To je statistika koju može potvrditi svaki pružatelj neke usluge. Opravdane prigovore koje imamo brojimo u promilima u odnosu na broj usluga koje ostvarujemo. Što se same paketne dostave tiče, razvijamo nova i moderna rješenja, koja ćemo tržištu ponuditi u drugoj polovici 2019. godine.
Što radite po pitanju razvoja baš same dostave u odnosu na korisnika?
To ćete saznati ubrzo, jer radimo na optimiranju svih procesa, razvoju novih usluga i načina dostave. Imamo konkretne projekte, a o kojima ćemo za nekoliko mjeseci više, ne samo reći, već i pokazati. Korisnicima prije svega.
Svi otprilike znamo kako je Pošta izgledala posljednjih 20 godina, što mislite, kako će izgledati za 10-15 godina?
Činjenica je da i sami vrlo često raspravljamo na tu temu. Jer, osim što pratimo trendove, namjeravamo ih u određenoj mjeri i kreirati. Već danas aktivno radimo na nekim projektima, a u suradnji sa startup scenom, koji su dio 4. industrijske revolucije. Kontinuirano se piše o nestanku pisama i nepotrebnosti postojanja poštara, a usprkos svemu mi rastemo, kao i potreba za novim poštarima… Sjetimo se samo predviđanja za knjige nakon što su se pojavila prva digitalna izdanja. Za 10-15 godina je sigurno da će niz poslova biti automatiziran, ali oni najvažniji će i dalje ovisiti o čovjeku. Ako, kao pametno društvo, pametno upravljamo i tehnologijama, onda nema straha. U tom nam se slučaju smiješe uspjeh i zadovoljstvo. Ono što je nama plan jest da se u budućnosti svojim pametnim rješenjima samo još jače pozicioniramo.
Kakva su vaša opća predviđanja za hrvatsko gospodarstvo u godinama koje dolaze?
Po prirodi sam optimistična osoba pa tako gledam i na gospodarstvo. Puno je velikih pokretača gospodarstva, imamo dobre rezultate u dosta područja kao zemlja. Obično gledamo velike tvrtke, skupe projekte, ali uz njih, imamo velik broj startupova i kreativnih projekata. Rast će biti rezultat rada sviju nas koji participiramo u gospodarskoj slici pa nam svima želim da budemo hrabri i razvojni. Onda će nam i ukupna slika biti takva.
Ponosan na projekt evoTV-a
Evo tv je prodan HT-u, sada s pogledom unatrag kako ocjenjujete taj projekt?
Radi se o projektu na koji smo svi od samog starta bili jako ponosni i za nas je značio velik iskorak. Napravio se dobar posao, unatoč činjenici da to nije naše temeljno poslovanje. Moja ocjena je da je on funkcionirao najoptimalnije, obzirom na tržišne okolnosti. Danas mogu reći i da sam ponosan da ga prodajemo, jer znamo da se strateški fokusiramo na temeljno poslovanje. Evotv je dobro da radi netko kome je to core business, a mi ćemo raditi ono u čemu smo mi najbolji.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu