Udruga Bioteka od 2012. godine redovito, u okviru programa edukacije, održava znanstvene radionice za osnovnoškolce na kojim djeca istražuju i provode pokuse iz STEM područja, ali i sukreiraju sadržaj koji žele učiti i istraživati.
Kako je nastupila zabrana održavanja radionica zbog pandemije koronavirusa, nisu više mogli biti u izravnom kontaktu sa svojim korisnicima stoga su osmislili Biotekine kućne radionice; ciklus video pokusa koji svaki osnovnoškolac može provesti u vlastitom domu pomoću kućnih potrepština te lako dostupnog materijala i pribora.
Kvalitetan obrazovni sadržaj za osnovnoškolce i znatiželjnike koji vole istraživati i postavljati pitanja o svijetu oko nas dostupan je na službenom YouTube kanalu Udruge Bioteka, a video uratke objavljuju jednom tjedno.
“Cilj radionica je popularizirati znanost, zainteresirati djecu za prirodoznanstvene teme kroz jednostavne pokuse koje prate etape znanstvenog rada te tako omogućiti djeci da ‘osjete’ posao znanstvenika. Ovim radionicama želimo i potaknuti ljubav prema istraživanju, otkrivanju znanja, učenju i istraživanju fascinantnog svijeta koji nas okružuje. Pri tome nastojimo biti zabavni i zanimljivi, ali i postavljati puno pitanja koja zahtijevaju dodatnog promišljanja, istraživanja, kritičkog promišljanja i logičkog povezivanja – sve su to vještine koje, među ostalim, odlikuju vrsnog znanstvenika”, pojašnjava nam Kristina Duvnjak, izvršna direktorica Udruge i voditeljica Programa edukacije udruge.
U sam projekt uključeni su svi zaposlenici Udruge koji pomažu i sugeriraju oko ideja, a za detaljno osmišljavanje koraka pokusa, snimanje i montiranje videomaterijala zadužene su njihove edukacijske snage – Antonio Svorenji magistar struke znanosti o okolišu, te naša sugovornica, inače profesorica biologije.
Nauče primjenjivati
Sadržaj radionica je raznolik, no zajednički nazivnik je STEM područje. “Dosad smo ispitivali kiselost i lužnatost različitih otopina te smo saznali kakve veze ima pH-vrijednost s našim svakodnevnim životom. Istraživali smo i spektar vidljive svjetlosti uz pomoć jednostavnog uređaja te saznali koja je primjena takvih istraživanja, a ovaj tjedan uz pomoć ispitivanja različitih karakteristika tla saznajemo zašto u pustinjama rastu kaktusi te u kojem dijelu Hrvatske je najbolje imati vrt”, navodi profesorica.
Kvalitetom sadržaja zadovoljni su roditelji, a pogotovo djeca koja Udruzi šalju fotografije kako provode pokuse.
“Moramo priznati da nas jako veseli kad primimo e-mail s fotografijama nasmiješene djeca koja uče, rade pokuse i komentiraju kako jedva čekaju sljedeći. Zamislite, znanost koju djeca jedva čekaju. Ako nas pitate, to je uspjeh. Smatramo da ovakvih neformalnih, znanstvenih obrazovnih sadržaja kojeg izrađuju stručnjaci jako nedostaju u našoj zemlji, a usudila bih se reći i šire. Znam da djeca puno toga nauče i zapamte kada im se sadržaj predstavi i prenosi na njima zanimljiv i prilagođen način pa vjerujem kako će i ovi pokusi u tome doprinijeti”, tumači direktorica.
Stvaranje novih spoznaja
Živeći u vremenu kada su nam sve informacije dostupne u par sekundi, Duvnjak ističe znanstvenu pismenost kao važnu vještinu koja ljudima omogućava znanje kako pronaći relevantne izvore, činjenice te razumijevanje znanstvenih koncepata.
“Znanstvena pismenost omogućava nam dakle sistematizaciju znanstvenih i senzacionalističkih informacija kako bismo mogli stvoriti utemeljeno i argumentirano mišljenje. Može se učiti od vrtićkog uzrasta, a uči se putem znanstvenog istraživanja.
Kada djeca i roditelji provode ove pokuse oni zapravo prolaze etape znanstvenog istraživanja i na vlastitom ‘uradi sam’ iskustvu opažaju ono što se u pokusu događa, opisuju rezultate i donose zaključke na temelju kojeg stvaraju nove spoznaje.
Vještine koje se pri tome razvijaju i potiču poput kritičkog razmišljanja, logičkog povezivanja, analitičkih vještina, vještina rješavanja problema, važne su i korisne u svim segmentima naših života”, ističe.
Osim Biotekinih kućnih radionica, Duvnjak podsjeća i na projektu nastavu za darovitu djecu Panda 4; inovativan edukacijski projekt koji u sinergiji civilnog, privatnog i javnog sektora uključuje rad s osnovnoškolskom djecom za koju je, sukladno psihologijskom testiranju, otkriveno da pripadaju u skupinu darovite djece.
Kako pojašnjava direktorica, projekt se metodološki oslanja na istraživačku i projektnu nastavu, a ove godine istražuju se brojne i raznolike STEM teme, poput održivog razvoja, gospodarenja otpadom, znanstvene pismenosti, robotike, umjetne inteligencije…
“Mentori darovite djece tijekom ovih istraživanja predstavljaju volonteri – znanstvenici i djelatnici iz različitih javnih institucija te privatnih tvrtki – koji u suradnji s našom udrugom, stvaraju edukativne programe u skladu s potrebama darovite djece.
Ovakva međusektorska suradnja za dobrobit djece rijedak je i hvalevrijedan primjer na području odgoja i obrazovanja u našoj zemlji. Kako smo i ovaj projekt trenutačno ‘preselili’ u online izdanje, trenutačno mentori s fakulteta i institucija putem online platformi poput Skypea ili Zooma nastavljaju provoditi znanstvene radove s djecom”, navodi voditeljica.
Po završetku pandemije projekt Panda 4 vratit će se izravnom radu s korisnicima čim bude moguće, a što se Biotekinih kućnih znanstvenih pokusa tiče, izvršna direktorica Kristina Duvnjak zaključuje da će nastojati i dalje raditi videopokuse kako bi ovakav sadržaj bio dugoročno dostupan što većem broju djece.