Hrvatska ove godine neće uspjeti ispuniti ciljeve zadane za prvu godinu pod režimom postupka pri prekomjernom deficitu, još se ne razaznaju pokretači rasta i neće se uspjeti izvući iz dugotrajne recesije. Posljedica takvih kretanja su i slabi izgledi za stabilizaciju rastućega javnog duga u srednjem roku.
To su neki od glavnih naglasaka analitičara rejting agencije Fitch (i) uz najnovije snižavanje ocjene rejtinga Hrvatske za dugoročno zaduživanje na međunarodnom tržištu. Ključne ocjene i rizici koje podcrtavaju već su dobro poznati i nimalo neočekivani. A komentirajući ih iz Vlade su dali naslutiti da se u potrazi za izronom iz recesije zasad fokusiraju na poticanje potrošnje građana. Pritom, na žalost, i dalje nema naznaka konzistentnog plana jer se usporedo nabacuju ideje za porezno rasterećivanje i nove poreze. Uglavnom su načelne, bez terminskih planova i barem okvirnih računica.
Ako je suditi prema izjavama premijera Zorana Milanovića i ministra financija Borisa Lalovca, što se tiče ove godine prilično je jasno da se proračunske računice ne drže veličina zadanih postupkom pri prekomjernom deficitu. Primijetili su to i u Fitchu, procjenjujući da bi deficit opće države mogao dosegnuti i 4,6 posto BDP-a. U svakom slučaju, očejuje se da će deficit više prodonijeti povećanju javnog duga nego što je projicirano u službenim projekcijama. Analitičari u dobroj vjeri barataju procjenama da će, prema postojećoj metodologiji, javni dug ove godine biti oko 71 posto BDP-a. No, već u rujnu stiže nova metodologija kojom se proširuje obuhvat u izračunu javnog duga. Ove godine on će, prema svemu sudeći, obuhvatiti dugove autocesta (HAC-a i ARZ-a), ali ne i HBOR-a i/li ZET-a.
Međutim, i bez njih javni će dug Hrvatske premašiti 80 posto BDP-a. Ministar Lalovac u vezi s rastom, pak, podsjeća kako o potrošnji ovisi 60-ak posto BDP-a, a u njezinu ohrabrivanju on najviše igra na kartu preslagivanja platnih razreda u oporezivanju dohodaka. Ovih dana, doduše, iz Vlade su u vezi s poticanjem potrošnje neslužbeno signalizirali nekim medijima da će s bankama pokušati dogovoriti i odblokiranje računa oko 152.000 građana s dugovima do 10.000 kuna, kakvih je ukupno nešto više od pola milijarde kuna. Rado bi, k tome, da se u poguravanje rasta malo više upregnu i u središnjoj banci.
“Visoki izvori iz Vlade” zalažu se za mekši pristup regulatora u pogledu politike rezervacija, računajući da bi to potaknulo rast kredita, odnosno potrošnje i investicija. Međutim, kao i u slučaju oporezivanja nekretnina i kamata na štednju, zasad se ne nude ni konkretnija pojašnjenja, ni ciljevi, ni redoslijed odnosno rokovi.
Dojam je stoga da cjelovito razrađena plana zapravo i nema. A mnogo više vjere ne ulijeva ni izjava ministra Lalovca o tome kako je novo srozavanje rejtinga “upozorenje da dugoročno moramo ozbiljno razmišljati o rashodovnoj strani proračuna”. Kratkoročno, kaže, još imamo daha, ali s iole većim poremećajem na financijskom tržištu mogli bismo itekako osjetiti utjecaj pada rejtinga za još jednu stepenicu. Problem je što se o rashodnoj strani proračuna, koja odražava kronični manjak reformi ključnih za jačanje konkurentnosti i dalje govori tek u kategorijama da o njoj “dugoročno moramo ozbiljno razmišljati”. To na neki način otupljuje i ministrov javni apel svim ministrima da ozbiljno shvate skori rebalans proračuna.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.dok premijer svojim trčanjem uzbrdo želi simbolično pokazati, da je čovjek koji je spreman savladati sve uspone, bez obzira koliko mu gledalište fućkalo, prilično realniji ministar financija, bez ikakvih fizičkih napora svojim licem pokazuje našu realnost, nalazimo se na priličnoj nizbrdici sa značajnim ubrzanjem prema provaliji
Kada bi sada krenuo rast od čak 4 % bili bi na konju.
Imali bi toliko silno puno love da bi mogli plaćati kamate bez novog zaduživanja.
A glavnicu ?
Nemojte biti smješni , glavnicu nemožemo vraćati sa rastom od samo 4 %.
da sada krene i rast od 3% (sto je sci-fi ali pretpostavimo), koliko stoljeća nam treba da vratimo dug?
Tako da ovo sa dugom nema smisla jer ga vratiti NE MOŽEMO VIŠE NIKADA!
kako lijepo lice opisuje situaciju.
svaka cast fotografu.
Uključite se u raspravu