Najvredniji natječaj u povijesti HŽ Infrastrukture, onaj za projektiranje i izgradnju željezničkog mobilnog komunikacijskog sustava konačno je, nakon nekoliko produženja rokova, jučer okončan javnim otvaranjem ponuda.
Na natječaj je pristigla jedna ponuda i to ona hrvatsko-austrijskog konzorcija nositelja Končara te Dalekovoda i austrijskog Kontrona. Ono što je još poznato jest cijena koju su ponudili, a radi se o gotovo pola milijarde eura, točnije 493.319.795,71 eura, dok je, podsjetimo, javnom nabavom bila procijenjena vrijednost posla gotovo 450 milijuna eura.
Odmah po otvaranju ponude Ivan Kršić, predsjednik uprave HŽ Infrastrukture, kazao je kako je ‘zadovoljan postupkom javne nabave i pristiglom ponudom” koju sada, pojasnio je, treba provjeriti, zadovoljava li uvjete, te zatražiti suglasnost s obzirom na financiranje jer je ponuda viša od procijenjene, potom odobriti i posljedično potpisati ugovor.
Taj proces, kazao je, mogao bi biti okončan do jeseni. Konzorcij Končar – Dalekovod – Kontron, trebao bi odraditi ogroman posao, točnije modernizirati potpuno zastarjeli, analogni sustav (RD), izgrađen u 80-ima, konačno zamijeniti modernijom varijantom koja se koristi na europskim željeznicama.
“Modernizacijom se planira pokriti cjelokupna željeznička mreža u Hrvatskoj na više od 2600 kilometara pruga. A predviđeno trajanje provedbe ugovora je sedam godina”.
Sedmogodišnja transformacija trebala bi proći kroz tri faze, a to su izrada projekta odnosno tehničke dokumentacije izgradnje, izgradnju Globalnog sustava pokretnih komunikacija za željeznički promet te treća faza migracije s GSM-R mreže u FRMCS”, objavljeno je na stranicama HŽ infrastrukture uoči pokretanja natječaja.
No da bi sve proteklo prema planu HŽ-a i resornog Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, valja pričekati pregled dokumentacije koja će sada na provjeru, dok žalbi u ovoj fazi finalizacije posla, nema. Oko ove javne nabave, postojala su nesuglasja i lobiranja, kao i špekulacije o pogodovanjima.
Novo ili novije
A bit priče odnosio se na odabir tehnologije koja će se ugraditi. Jedna stana zagovarala je da se postojeći sustav, koji je debelo zastario, zamijeni najmodernijim sustavom u dolasku tzv FRMCS-om, dok su drugi zagovorali postepeni put koji je i dobio zeleno svjetlo, točnije najprije ugradnju GSM-R-a, pa potom FRMCS-a.
Ili slikovito pojašnjeno, jedni su bili za to da iskoračimo s prve na treću stepenicu, dok je odabrano da se ide stepenica po stepenica. Argument poraženih bio je da je EU već odlučila prijeći, istina s druge na treću stepenicu i uvelike je testira, dok pobjednička opcija tvrdi, da ni EU neće, bar ne do 2035 biti spremna da svu europsku željezničku komunikaciju prebaci na treću, željenu stepenicu. Naime, činjenica jest i da se testira FRMCS, ali i da propisanih standarda još nema, kao i da se rok za njihovo donošenje neprestano odgađa.
Ili kako su nam svojedobno, kazali iz HŽ infrastrukture. “GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) sustav trenutačno je jedini standard za komunikaciju u željezničkom prometu koji se može nabaviti, te su svi upravitelji željezničke infrastrukture u EU opremljeni GSM-R sustavima za koji je podrška proizvođača zajamčena najmanje do 2035”.
GSM-R, koji će Hrvatska početi graditi, bude li ovaj natječaj uspješno okončan ugovorom, otići će jednom u povijest, a potom će ga zamijeniti FRMCS, no zbog dosadašnjih kašnjenja u procesima standardizacije te najmodernije tehnologije, odlučeno je da je postepeni put sigurniji.
“Kako bismo unaprijedili sigurnost i brzinu prometa željezničke mreže, HŽ Infrastruktura nabavlja jedini sustav koji je trenutačno moguće nabaviti a u jedinstvenom postupku i za unaprijed utvrđenu cijenu ugovorit ćemo njegovo unaprjeđenje na budući FRMCS sustav” stav je HŽ-a, koji nam je jučer ponovio i Ivan Kršić, predsjednik uprave.
Iz HŽ-a, napominju kako je oko 90 posto komponenti i radova koji se nabavljaju ovim postupkom javne nabave kompatibilno između trenutačno mogućeg GSM-R i budućeg FRMCS sustava”, što su dodatni argumenti koji su prevagnuli da se radna skupina nadležnog Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i projektni tim HŽ Infrastrukture, opredijeli za postepenu opciju koja je sada u ‘finišu’.
S obzirom na odabrani put, nije ni postojala mogućnost da bude pregršt ponuda jer postoje tek tri tvrtke u svijetu koje mogu osigurati GSM-R. Dvije europske, jedna koja je sastavnica konzorcija, austrijski Kontron, te Nokia, koja se nije javila na natječaj, te kineski Huawei, koji bi se, jamačno, suočio s nizom prepreka pri odobravanju posla u komunikacijskom biznisu.
Ministar financija na potezu
Osim što se sada mora još je pregledati dokumentaciju, ne bi li se pristigla ponuda i prihvatila, kao i dobiti suglasnos o financiranju Kako tvrde pouzdani izvori, premda je predviđeno da ovaj projekt bude djelomično financiran EU fondovima, čini se, da bi taj dio mogao otpasti, stoga preostaje kreditno zaduženje te novac iz proračuna odnosno odobrenje Ministarstva financija. Bude li dato zeleno svijetlo, projekt transformacije pretpovijesne komunikacijske veze na željeznicama, modernijim, a potom i najmodernijim sustavom mogao bi krenuti u realizaciju.
Kako nam je kazao Ivan Kršić, koji je na čelu HŽ Infrastrukture od 2016, puno se ulaže, puno se gradi, a kada bi još bilo moguće uskladiti pojedine zakonske okvire i lokalne propise koji usporavaju procese, HŽ bi imao priliku za bržu transformaciju. Ovaj natječaj koji je nadomak finalizacije posla, jedan je korak ka modernijoj željeznici u RH.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu