Tržište standardne vijčane robe u uzlaznom je trendu u cijeloj Europi, a naš DIV je po volumenu u vrhu europskih proizvođača s planom za 66 tisuća tona godišnje proizvodnje za predstojeće razdoblje, pa i više.
Kapaciteti se stalno povećavaju, potvrđuju u Upravi, i u 2024. bi trebali dosegnuti maksimum pa je ta godina i točka preokreta u kojoj se očekuje rekordna prodaja, kao i izvoz.
U segmentu vijčane robe u grupaciji je oko 1500 radnika od kojih je najveći broj u Kninu gdje je masovna proizvodnja standardne vijčane robe, a s rastom prodaje očekuju nove investicije i zapošljavanja.
Povećana potražnja
Broj europskih proizvođača zamjetno raste, Poljska i Italija bilježe najveći zamah, a na sve dinamičnijem tržištu Hrvatska višestruko prednjači uslijed rasta operacija velikog izvoznika DIV-a koji na EU tržištu završava više od 85% ino-plasmana, no izvozi i u treće zemlje gdje sve istaknutije mjesto uz SAD zauzimaju Ukrajina i Afrika.
Iako rat traje, Ukrajina se obnavlja, pa DIV-ova voditeljica izvoza Julija Jukić navodi da DIV-ov izvoz raste i u ratom pogođenu zemlju čiji proizvođači ili nisu mogli nastaviti dalje ili su morali smanjiti kapacitete. Povećana potražnja za vijčanom robom zamjetna je i u SAD-u, gdje kupci navode da se zbog carinskog režima na uvoz iz Kine, uvoz okreće Europi i trećim zemljama. Priliku izvoza u Ameriku u DIV-u koriste kao polugu za povećanje proizvodnje i prodaje.
“Čak i lani smo imali 10% povećanja izvoza na to tržište, a isto očekujemo i sada. Idemo i na međunarodni sajam vijčane robe u Las Vegas gdje se okupljaju i izlažu svi naši poslovni partneri. Cilj je povećati izvoz u Ameriku po višim stopama”, kaže Jukić.
DIV je 2020. pokrenuo i izvoz u Tunis i Maroko gdje se količine izvezene robe u 2023. stalno povećavaju, uz tendenciju rasta u 2024., što se očekuje nakon “završetka aktualnih pregovora”. U prilog ide i carina – 3 do 5% na uvoz vijčane robe iz EU-a, dok je carina na uvoz iz Kine oko 40%.
No, s južnoafričkim tržištem priča je drugačija: uspješno su stigli u JAR te su kupci bili distributeri po cijelom kontinentu, no JAR je pod izlikom zaštite svojih proizvođača uveo sustav zaštitih mjera. Istraživanja potvrđena od tamošnjih udruženja distributera dovode u pitanje valjanost zaštitne carine, jer ondje i nema dovoljno kapaciteta da bi se zadovoljilo sve tržišne potrebe.
DIV-ovi partneri uložili su žalbe, dok je tvrtka preko Ministarstva vanjskih i europskih poslova intervenirala kod EK te se borba nastavlja. Aktivnostima na planu stvaranja jednakih uvjeta za europske proizvođače, istog predznaka kao u slučaju damping režim koji je vrijedio u EU za uvoz kineskih vijčanih proizvoda za čije su se ukidanje izborili, DIV želi postići pravične trgovinske uvjete za europske proizvođače i na tržištu JAR-a.
Na cestama Kenije i Ruande
“Dobili smo informaciju od Ministarstva da se na tome radi, nadamo se da ćemo uspjeti zaustaviti obnavljanje zaštitne carine u kolovozu 2024., do kad traje, što bi nam otvorilo veliki potencijal. Želimo obnoviti izvoz u JAR i nadamo se da ćemo dokazati manjak tamošnjih proizvodnih kapaciteta za zadovoljavanje tržišnih potreba”, kaže Jukić.
Kako se to na afričkom tržištu valorizira, može se iščitati i u objavi tvrtke Ampersand na LinkedInu, u povodu dosegnute proizvodnje 1000 električnih motocikala na cestama Kenije i Ruande, jer navode da su na tim električnim vozilima hrvatski vijci iz DIV-a.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu