Prvi put u povijesti institucija koje brinu o sigurnosti hrane u Europi pokrenuta je edukativna kampanja za javnost koju će provoditi i blogeri i influenceri, na pristupačan način koji je razumljiv prosječnom potrošaču.
Novi pristup uzbudljiv je i pokretačima kampanje “EU bira sigurnu hranu”, Europskoj agenciji za sigurnost hrane (EFSA) i Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH), koji su projekt pokrenuli uz podršku Ministarstva poljoprivrede RH i brojnih partnera.
Cilj je povećati informiranost građana pri svakodnevnom odabiru namirnica, te ukazati na visoke EU standarde vezane uz sigurnost hrane.
Novi pristup
“O sigurnosti hrane govorimo na nov način, prilagođen potrošačima, jer je iznimno važno da građani EU-a znaju da mogu vjerovati hrani koju konzumiraju, gdje god se u Europi nalazili.
Činjenica je da je europski sustav sigurnosti hrane najsigurniji na svijetu, zbog čega su i druge zemlje zainteresirane za uvođenje sličnog sustava, te traže pravnu podlogu kako bi to provele. Ova važna inicijativa dodatno će osnažiti povjerenje potrošača u sustav sigurnosti hrane.
U tome je ključna suradnja EFSA-e, organizacija za zaštitu potrošača, proizvođača hrane i civilnog društva, te nacionalnih institucija za sigurnost hrane kao što je Ministarstvo poljoprivrede i naša agencija”, istaknula je za Poslovni dnevnik ravnateljica HAPIH-a Darja Sokolić.
Konkretno, kampanjom će se povećati informiranost građana o načinima tumačenja deklaracija, čuvanja i pripremanja namirnica s ciljem smanjenja akrilamida u hrani, pravilnog održavanja higijene hrane, odabira namirnica temeljem preporučenih hranjivih vrijednosti te gdje pronaći informacije o alergenima koji se nalaze u hrani.
“Tako ćemo potrošačima savjetovati, primjerice, da ne odabiru reš pečeni kruh, da ne prepeku pržene krumpiriće ili tost, kako bi izbjegli stvaranje i konzumaciju akrilamida, spoja koji nastaje u pripremi hrane bogate škrobom”, pojašnjava Sokolić.
Konkretne upute i savjeti
Tako se na stranici #EUChooseSafeFood koja prati kampanju mogu pronaći upute o tome kako razumjeti oznake na hrani, pojašnjenje razlike izraza “upotrijebiti do” i “najbolje upotrijebiti do”, a kampanja će informirati potrošače kako pravilno rukovati namirnicama.
Kampanja je usmjerena na publiku od 25 do 45 godina, uz dodatni fokus na žene i roditelje male djece koji prema nekim istraživanjima češće brinu o hrani u kućanstvu. Cilj je maksimalna transparentnost i razumljivost, bez zbunjujućih stručnih informacija.
Prilikom predstavljanja kampanje, ministrica poljoprivrede Marija Vučković istaknula je da je kvaliteta i sigurnost hrane prioritet ove Vlade, što dokazuju i godišnja ulaganja u programe monitoringa u vrijednosti od 32 milijuna kuna.
Također, Sustav brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje (RASFF) brži je i transparentniji nego ikada u informiranju i zaštiti potrošača. Dosad je povučeno i opozvano više proizvoda nego cijele protekle godine, kao rezultat konsenzusa na razini Europe da potrošači u EU imaju najveću moguću razinu zaštite zdravlja.
Trenutno je najveći fokus na proizvodima koji sadrže etilen oksid, aditiv čija je upotreba u hrani u potpunosti zabranjena u Europi.
“Imamo specifičnu situaciju da je iz Turske uvezena značajna količina proizvoda koji ga sadrže, a ti su proizvodi opet sastojci nekih drugih proizvoda. Kako nema toksikološke granice za korištenje etilen oksida, svi se ti proizvodi povlače iako neki imaju možda i količinu koju ne bismo ni mogli izmjeriti.
No, radi se o spoju koji ima kumulativan učinak, i možemo zamisliti koliko je štetan recimo za djecu”, kaže Sokolić, koja trenutno ne može predvidjeti kada će se tržište očistiti od navedene pošiljke ovog štetnog sastojka.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu