Mnogo toga najavljenog iz Bruxellesa u pogledu e-trgovine neće se ostvariti na način kako je dosad bilo prezentirano hrvatskim trgovcima, ali i njihovim kupcima. U srijedu je to u Zagrebu na najvećoj regionalnoj konferenciji o online kupovini Ecommerce Dayju 2018 razotkrila hrvatska eurozastupnica Biljana Borzan. Za početak Hrvatska pošta neće morati ukinuti naplatu 4,5 kune po paketu koji dolaze iz Kine.
"Uredba o dostavi paketa ne regulira to pitanje izravno, ali se to može prijaviti Hakomu", kaže Borzan. Dodaje da čak 95 posto paketa koji se dostavljaju u Hrvatskoj dolazi iz Kine.
Prema podacima Hakoma, dostava paketa iz Kine krajem prošle godine dosegnula je rekord unazad tri godine s rastom od 17 posto u odnosu na isto razdoblje godinu prije. Isti izvor navodi da se u četvrtom tromjesečju lani dostavilo 570 tisuća paketa i drugih sličnih pošiljki. To ukazuje da ih je iz Kine došlo čak 542 tisuće. Za domaće online trgovce to znači da se EU još koju godinu neće izravno baviti kineskom konkurencijom koja ima subvencioniranu dostavu već samo s 5 posto paketa koje EU trgovci sami generiraju trgovinom unutar Unije.
15 posto
građana Unije kupuje u online trgovinama iz drugih članica EU
"Zato sam tražila da se zakonski regulira isticanje da je trgovac iz EU, jer EU trgovci su diskriminirani. Moraju osigurati sve što kineski trgovci ne moraju, ali nude viši stupanj zaštite i povjerenja kupcima", kaže Borzan. Dodala je da je točno i da ukidanje geoblokiranja u Uniji počevši od 3. prosinca neće stvoriti izravnu konkurenciju svim domaćim internetskim trgovcima i drugim tvrtkama. Nova regulativa, kako ona za geoblokiranje tako i za dostavu, ostavila je trgovcima u Uniji, uključujući i hrvatske, da isporuku robe osiguraju u skladu s mogućnostima.
To znači da će hrvatske trgovine morati čak i Fincima prodati televizor i hladnjak online, ali kao dostavu dovoljno je da ponude preuzimanje npr. u poslovnici u Splitu. "Bilo bi jako teško da trgovac mora osigurati i dostavu na određeni način", kaže Borzan. Usto, s novom regulativom hrvatskim kupcima neće automatski postati dostupni isti e-servisi koje koriste Britanci ili Nijemci. Primjerice, neće doći Netflix u obujmu i cijeni kako se tamo prodaje. Borzan navodi da su iduće dvije godine audiovizualne usluge izuzete. "Od prosinca nećemo imati sve streaming servise, ali ni nove e-knjige, samo stare, zbog regulacije autorskih prava", zaključuje Borzan.
Najbolji online dućani u Hrvatskoj
Zooplus i Sonus Art pobjednici
Najbolja web trgovina prema izboru Web trgovac godine 2018. u kategoriji Champion, trgovine s prihodom iznad 7,5 milijuna kuna je ZooPlus.hr, a do tog prihoda, u kategoriji Challenger je SonusArt.hr.
Kupci najzadovoljniji s tri trgovine
Tri trgovine, koje su ove godine u sklopu natjecanja Shopper's Mind Hrvatska za najbolje web trgovine dobile najveće ocjene kupaca su SalonaTech.com, DjecjaKolica.eu i Svijet-beba.hr.
Vodeći e-trgovački centar
Najbolji online trgovački centar u Hrvatskoj, prema izboru Web trgovca godine 2018., jest Mall.hr. Riječ je o trgovini koju vodi češki Mall.cz i jednom od najvećih online trgovaca u srednjoj i istočnoj Europi. Prema istraživanju Shopper's Mind Hrvatska i istraživačke agencije Valicon najveći tržišni udio na hrvatskom tržištu ima eKupi.hr.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu