Hrvatske perjanice spremne na osvajanje još izdašnijih izvoznih udjela

Autor: Poslovni dnevnik , 29. svibanj 2019. u 22:00
Enzo Smrekar, glavni direktor Strateškog poslovnog područja Delikatesni namazi u Atlanticu

Prehrambene kompanije, lideri na domaćem ‘terenu’ svojim izvoznim adutima osvajaju sve više tržišta i ostvaruju zavidne rezultate. Što je presudno da se brend uopće probije izvan granica i opstane u oštroj međunarodnoj konkurenciji, koji proizvodi ostvaruju najveći rast, koja su im glavna tržišta i na koja nova ciljaju, za Poslovni dnevnik otkrivaju Atlantic grupa, PIK Vrbovec Plus, Vindija, Podravka, Zvijezda Plus i Jamnica Plus.

Vindija grupa
Novom investicijom jačaju asortiman kako bi spremni krenuli na nova tržišta

U 60 godina, tijekom kojih su od male gradske mljekare izrasli u jednog od regionalnih lidera, Grupi Vindija kvaliteta je bila imperativ i ona je, kažu u toj kompaniji, od početaka prisutna u cjelokupnom procesu proizvodnje – od odabira sirovina, preko receptura i tehnologije, do kontrola sigurnosti i zdravstvene ispravnosti. "U svemu što smo desetljećima radili, htjeli smo da 'Kvaliteta Vindija' postane i ostane krilatica sa snažnim uporištem. Vjerujemo kako smo u tome uspjeli budući da su naši brendovi koji su na tržištu prisutni generacijama i danas omiljeni odabir kupaca u Hrvatskoj, regiji, ali i na stranim tržištima. Oduvijek smo snažno orijentirani prema izvozu koji se, u uvjetima relativno malog tržišta kao što je hrvatsko, za industriju našeg proizvodnog kapaciteta nameće kao imperativ. Izvozimo u ukupno 14 zemalja te težimo rastu ove brojke. Velik potencijal vidimo na tržištima s izraženom potražnjom za Halal i Kosher proizvodima, a uskoro otvaramo i kinesko tržište, što je velika prilika za dodatno pozicioniranje i prepoznatljivost kompanije te poticaj za nastavak ulaganja u cjelokupni lanac proizvodnje", objašnjavaju iz Vindije. U tijeku je realizacija novog investicijskog ciklusa u centralnom Vindijinom pogonu, čime će se proširiti proizvodni asortiman koji sada obuhvaća više od 1000 proizvoda u 10 robnih marki, objedinjenih pod oznakom 'Kvaliteta Vindija'. "Vjerujemo kako ćemo novim ulaganjem uspješno odgovoriti na potrebe vanjskih tržišta i njihovo otvaranje dočekati u punoj spremi, budući da tako dodatno povećavamo prepoznatljivost među potrošačima koji su ključni za opstanak brendova i uspjeh ukupnog poslovanja tvrtke. Posljednja inovacija je 'z bregov Protein asortiman koji je u samo godinu dana ostvario izvrsne prodajne rezultate i na domaćem i na stranim tržištima", poručuju iz Vindije.

Atlantic grupa
Argeta je na europskom tronu, sada je to cilj za svako pojedinačno tržište

Prošla godina je za Atlantic Grupu bila izuzetno uspješna, s rekordnim prodajnim rezultatima. U segmentu Delikatesni namazi, gdje je najveći brend Argeta, lani su prihodi rasli 12,4%. Argeta se prodaje na 31 tržištu u svijetu i lani su prema Nielsenu postali pašteta br. 1 u Europi. "Naši tržišni udjeli su visoki, lideri smo u gotovo u svim državama regije te u Austriji, s više od 36%, i u Švicarskoj s više od 32 posto. Dvoznamenkast rast ostvarujemo u Njemačkoj, Nizozemskoj i Švedskoj, jako smo zadovoljni s prodajom u SAD-u, a puno očekujemo i od novih tržišta koja ćemo targetirati u budućnosti. Od ukupne godišnje proizvodnje Argete na izvoz izvan regije odnosi se 40 posto", kaže Enzo Smrekar, glavni direktor Strateškog poslovnog područja Delikatesni namazi. Najprije je trebalo osvojiti domaće i tržišta u regiji, a onda iskoristiti priliku koja se pojavila s migracijama stanovništva iz regije u širi europski i globalni prostor. U sljedećoj fazi počeli su rješavati izazov kako iz male etno populacije u svakoj državi početi komunikaciju s lokalnom. "Čak 90% marketinških i prodajnih aktivnosti usmjereno je ka lokalnim potrošačima na vanjskim tržištima. Odavno smo preko etno police u lokalnim maloprodajnim lancima prešli na one s lokalnim i globalnim markama i Argeta je globalni nišni proizvod. Ulazak na novo tržište za nas je studiozan projekt, sa značajnim financijskim i ljudskim ulaganjem, jer na svakom želimo uspjeti, ne samo probati. Naša prednost je i to što nitko od velikih igrača u industriji nije specijaliziran samo za proizvodnju namaza. Sada kad smo vodeći u Europi, želimo to postati i na svakome pojedinačnom tržištu. Kratkoročno, planiramo nove ulaske na tržišta Poljske i Španjolske", poručuje Smrekar.

PIK Vrbovec Plus
Pregovori za nova tržišta ne prestaju, svijetu nude izvorne hrvatske okuse

PIK Vrbovec u Hrvatskoj i regiji ima više od 80 godina dugu tradiciju. PIK u Hrvatskoj zadovoljava 40% tržišta crvenog mesa i mesnih prerađevina, a u posljednjih sve su više usmjereni na izvoz. Udio prodaje na stranim tržištima kontinuirano raste, kako količinski, tako i vrijednosno te danas iznosi petinu ukupne prodaje. "PIK-ovi proizvodi izvrsno su prihvaćeni na domaćem tržištu, no za njima svakodnevno raste interes i na inozemnima. Osim na tržišta CEFTA-e, svoje proizvode izvozimo i pod brendom Panona u više od 15 zemalja EU, a pregovori za nova tržišta konstantno su u tijeku", ističe Boris Cvetković, direktor izvoza u PIK-u. Izvoz junetine iz PIK-a na zahtjevno talijansko tržište datira još iz 60-tih godina a, a glavni artikli je juneći milanski rez. Najveći uvoznik je Toskana, gdje se tradicionalno priprema bistecca Fiorentina. "PIK-ova kvaliteta i inovativnost u proizvodnji odlično su prepoznate i prihvaćene na stranim tržištima. Svako je na svoj način specifično, a potrošači imaju određene zahtjeve i preferencije što predstavlja velik izazov za svaku kompaniju. Kad su u pitanju mesne prerađevine, potrošači od nas očekuju tradicionalne proizvode poput Kulena, Dalmatinskog pršuta, Buđole ili Pečenice – koji su specifični za naše podneblje i takvi proizvodi su najtraženiji. Tako smo pokrenuli brend 'Taste of Mediteran' koji potrošačima donosi izvorne hrvatske okuse", objašnjava Cvetković. U PIK-u se kontinuirano ulaže i u sustave kvalitete i u izgradnju lanca sljedivosti proizvoda. Provedbom HACCP-a PIK-u je omogućeno plasiranje proizvoda i na najzahtjevnija tržišta Amerike, Kanade, Europe i Rusije što potvrđuje i dugogodišnje posjedovanje izvoznog broja HR 10. "Naša je strateška odrednica nastavak razvoja, praćenje i uvođenje novih trendova uz unapređenje i širenje asortimana te rast tržišnih udjela, kako bismo potvrdili poziciju lidera na domaćem tržištu i dodatno se etablirali na stranima", zaključuje.  

Podravka
Na domaćem tržištu proda se manje od 10% sve Vegete, i Lino u jurišu

Iz Podravke odmah u startu objašnjavaju kako je recept uspjeha brendova na internacionalnim tržištima teško sažeti. U pitanju je, kažu, kombinacija strategije razvoja, dobre pripreme, prilagodljivosti, ulaganja, ustrajnosti, strpljenja te kvalitetnog timskog rada. Kontinuirano ulažu u istraživanje navika potrošača i specifičnih potreba te sukladno tome kreiraju model nastupa na tržištu. Kao primjere svojih uspješno internacionaliziranih brendova navode, naravno, Vegetu i Lino, a posljednjih godina to su i Podravka ajvar i Eva. "Vegeta se prodaje na 50-ak svjetskih tržišta. Na mnogim izvoznim tržištima ona više od proizvoda – potrošačima je prepoznatljiv brand koji rado troše i čija je primjena opće poznata, a lako ju je pronaći u trgovinama jer je u svim trgovačkim lancima. Ovo je situacija na brojnim tržištima srednje i istočne Europe, a sve više i u zapadnoj. Tržišni smo lider kategorije i u Australiji u konkurenciji globalnih kompanija. Da se radi o uistinu internacionaliziranom biznisu potvrđuje podatak da se na domaćem tržištu proda manje od 10% ukupnih količina Vegete", kaže Krunoslav Bešvir, direktor Poslovnog programa Kulinarstvo. Čokolino je lansiran kao dječja hrana, no s godinama je prerastao u obrok kojeg jedu sve generacije. Upravo njegovo pozicioniranje kao proizvoda za sve generacije predstavlja potencijal za širenje Čokolina. "Prošle godine započeli smo tako s novom komunikacijskom platformom 'Čokolino za veliku i malu djecu' s kojom se obraćamo i odraslim potrošačima, i to je kampanja na većem broju tržišta.  Čokolino se izvozi u 20-ak zemalja svijeta, a od ukupne ostvarene prodaje na izvoz ide 45% od čega najviše na tržišta Adria regije te zapadne Europe. Pod brendom Lino – kremni namazi i žitarice za doručak – posljednjih godina bilježe visoke stope rasta na hrvatskom i tržištima Adria regije, a uspješan razvoj ostvarujemo i na tržištima MENA regije. Najveći rast bilježimo u Saudijskoj Arabiji i Iraku", pohvalila se Maja Pezelj Stunja, brend menadžerica u Poslovnom programu Dječja hrana, slastice i snack.

Zvijezda Plus
Lani je 'osvojila' Walmart, velike ambicije gradi na košeru

Zvijezda brend je sa svojim proizvodima tijekom 2018. bio prisutan na 21 svjetskom tržištu, s količinskim rastom izvoza od 10 posto u odnosu na isto razdoblje 2017. Već su nekoliko godina fokusirani na povećanje prodaje na inozemnim tržištima, a iz kompanije kažu kako im je cilj prodavati proizvode pod Zvijezda brendom na tržištima koja prepoznaju kvalitetu i tradiciju njihove kompanije koja traje više od stoljeća. "Pritom treba imati na umu kako potrošači na različitim tržištima imaju različite preferencije. Okusi i ukusi variraju, a Zvijezda im se kontinuirano prilagođava što kupci prepoznaju i nagrađuju. Upravo zato uspjehe koje Zvijezda postiže na inozemnim tržištima, između ostaloga, pripisuju i stručnosti njihovih tehnologa koji uspijevaju 'pogoditi' specifične potrebe potrošača na različitim tržištima i prilagoditi proizvode njihovim potrebama. Zvijezdin brend u Hrvatskoj je sinonim za kvalitetu i vrhunski proizvod već više od sto godina, a svaki plasman na inozemno tržište potvrda je njihove konkurentnosti i kvalitete" , kažu iz Zvijezde Plus. Većina izvoza danas se odnosi na Adria regiju, ali rade i na otvaranju novih tržišta. Od rujna prošle godine Zvijezdini proizvodi dostupni su kupcima američkog Walmarta, najvećeg svjetskog trgovačkog lanca koji tjedno posjeti 265 milijuna kupaca u više od 11 tisuća trgovina. Osim otvaranja novih tržišta izvan EU, bilježe rast izvoza proizvoda u Europi, uz nove kupce u Njemačkoj, Austriji, Italiji, Švedskoj, Albaniji…"Više od 10 godina u Švedsku plasiramo majonezu, margarin i suncokretovo ulje pod Zvijezdinim brendom, a kontinuirano radimo na pronalasku niša koje će nam osigurati kvalitetan volumen, kao što je višegodišnja proizvodnja košer proizvoda, za specifična tržišta i potrošače. Na proizvodima s košer certifikatom temelji se Zvijezdin izvoz u Francusku", pohvalili su se iz Zvijezde Plus.

Jamnica Plus
Brend Jana pozicionirao se kao glavni protagonist izvozne priče

Jamnica Plus je najveći hrvatski proizvođač mineralnih voda te bezalkoholnih pića s tradicijom duljom od 190 godina. Ulaganjima u modernizaciju, razvoj i nove tehnologije uspela se do pozicije jednog od najmodernijih europskih proizvođača iz branše, s ukupnom godišnjom proizvodnjom većom od 500 milijuna litara, što ih, kažu, čini i najvećim proizvođačem na jugoistoku Europe. "Jamnica Plus i njezina povezana društva sa svojim su poznatim brendovima prisutni, osim na tržištu Hrvatske i u BiH, Srbiji, Makedoniji, Crnoj Gori, Mađarskoj, Slovačkoj, i Sloveniji te na još dvadesetak inozemnih tržišta, čime pokazuje da osim na snažnoj prisutnosti u regiji svoju dugoročnu strategiju poslovanja temeljimo i na jakoj izvoznoj orijentaciji", kaže Darko Cesarec, direktor Sektora vanjskih tržišta i izvoza u Jamnici Plus. Istraživanja tržišta, navike potrošača, praćenje aktivnosti i cjenovno pozicioniranje konkurencije temelj su na kojem planiraju izvoznu strategiju. Na tržištima gdje nemaju vlastite kompanije ključ uspjeha je u pronalasku kvalitetnog distributera s kojim će se moći izgraditi kvalitetan odnos i kreirati dugoročni planovi. Kako tvrdi Cesarec, kvaliteta proizvoda, snaga i imidž brendova te definiranje pravilne dugoročne strategije marketinga i ulaganja dugoročno donose uspjeh. "Na stranim su tržištima naši proizvodi uvijek 'izazivači' velikih domaćih ili snažnih internacionalnih brendova i potrebno je imati svojevrsni 'point of difference', konkurentnu cijenu, dugoročnu strategiju, strpljivost i značajnija ulaganja. U našem se portfoliju brend Jana pozicionirao kao glavni protagonist izvozne priče. Uz Janu se postepeno priključuje i MgMivela koja se, s obzirom na svoj specifičan mineralni sastav i benefite, vrlo lako diferencira spram konkurencije. Jamnica Plus izvozi oko 30 posto ukupno proizvedenih količina, no u određenim kategorijama proizvoda, poput ledenih čajeva i aromatiziranih voda između 60-70 posto ukupno proizvedenih količina prodano je u izvozu. Upravo taj podatak govori o specifičnostima tržišta i navikama potrošača, a samim time i o nužnosti 'tailor made' pristupa svakom pojedinom tržištu˝, poručuje Cesarec.

Komentirajte prvi

New Report

Close