Hrvatska rekorderka eurozone po bujanju rashoda proračuna

Autor: Jadranka Dozan , 13. studeni 2023. u 10:26
Objašnjenja su se tražila od još nekih zemalja, no kod nas je najveći raskorak u odnosu na preporučeni postotak rasta/Shutterstock

Eksplozivan rast potrošnje Vlada Bruxellesu pravdala i inflacijom hrane.

Vlada će uskoro pred Saborom braniti prijedlog državnog proračuna koji je predstavila kao socijalno osjetljiv, održiv i razvojno ambiciozan, a koji se zbog bujanja ukupnih rashoda za čak 11,2 posto, na 32,6 milijardi eura, u javnosti opisuje mahom jednom riječju – superizborni.

Kako u okviru planiranih ukupnih rashoda oni financirani iz tzv. općih prihoda i primitaka rastu po znatno većim stopama u odnosu na ljetos prezentirane Bruxellesu, proračunske gabarite Vlada je Europskoj komisiji već morala “pravdati”.

U okviru koordinacije fiskalnih politika na razini eurozone države članice do sredine listopada EK-u obvezne su podnositi nacrt proračunskih planova na ocjenu usklađenosti sa zahtjevima Pakta o stabilnosti i rastu i specifičnim preporukama.

Na hrvatski nacrt iz Komisije su se krajem listopada očitovali zahtjevom za dodatnim pojašnjenjima. U prvom redu pozvali su se na ljetošnju preporuku Vijeća da se nominalno povećanje nacionalno financiranih neto primarnih rashoda u 2024. ograniči na ne više od 5,1 posto, a prema analizama službi EK oni prema Vladinu planu rastu duplo više, 10,3 posto.

10,3

posto veći su nacionalno financirani neto primarni rashodi, dvostruko od preporuke

Hrvatska nije jedina članica od koje su zatražena pojašnjenja o glavnim pokretačima neto rashoda. Isto se tražilo i od Belgije, Nizozemske, Finske, Slovačke te Litve i Latvije, s tim da kod nas oni rastu po najvećoj stopi i u najvećem su raskoraku u odnosu na preporučeni postotak rasta.

U pismima Komisije sedmorki podsjeća se i na preporuke ukidanja interventnih mjera energetske potpore i korištenje tih ušteda za smanjenje državnog deficita što je prije moguće u 2023. i 2024.

Među ljetošnjim preporukama članicama bilo je i očuvanje nacionalnog financiranja javnih ulaganja i osiguranje učinkovite apsorpcije bespovratnih sredstava u okviru Mehanizma za oporavak i otpornost i drugih fondova Unije, posebice za poticanje zelene i digitalne tranzicije.

Iz Ministarstva financija u odgovoru Bruxellesu početkom studenoga iznijeli su argumente za povećanja rashoda objašnjavajući ih prije svega značajnim inflacijskim pritiscima uz fiskalni odgovor usmjeren na zaštitu kućanstava i poduzeća.

Uz nužnost usklađivanja mirovina s rastom plaća i indeksa potrošačkih cijena, potrebu usklađivanja plaća s rastom troškova života te obveze zaštite najugroženijih članova društva, u Katančićevoj su se referirali i na neke činjenice koje u Vladi na domaćem terenu baš i ne potenciraju, a to je inflacija hrane.

Foto: NIKOLA ĆUTUK/PIXSELL

Prema nedavno objavljenom prikazu EK pod naslovom “Inflacija u eurozoni” ona se u tijekom 2022. i 2023. snažno ubrzala, a podaci kažu da su u tom pogledu Baltičke zemlje, Slovačka i Hrvatska u skupini najteže pogođenih zemalja, s kumulativnom inflacijom hrane koja je u posljednje dvije i pol godine dosegnula 32 do 42 posto, navodi se u odgovoru Ministarstva financija.

I u odgovorima nekih drugih država, poput Nizozemske, ističe se kako ljetos dane preporuke za neto rashode ne uzimaju u obzir situaciju s inflacijom. Belgijanci su pak “podsjetili” Komisiju kako je rasprava o reformi okvira gospodarskog upravljanja još uvijek u tijeku te da se dotad primjenjuje postojeći pravni okvir.

Konzervativni plan prihoda

Većini domaćih analitičara prilično ‘bode oči’ rast ukupnih rashoda, no smatraju da su ‘barem prihodi projicirani konzervativno’.

U okvirima Maastrichta
Uz ekspanziju rashoda i prateće povećanje deficita proračuna opće države Hrvatska bi i dogodine trebala biti u skupini zemalja europodručja s najmanjim deficitima, kao i silaznom putanjom javnog duga. Isto tako, stopa inflacije će očito ostati među većima.

Prema Vladinim projekcijama, unatoč povećanju deficita s ovogodišnjih 0,3 na 1,9 posto BDP-a, razina javnog duga bi se uz očekivani rast BDP-a od 2,8 posto realno (uz usporavanje inflacije s 8 na 3,1%) dogodine trebala spustiti sa 60,7 na 58 posto BDP-a. Ukratko, oba parametra su u okvirima kriterija iz Maastrichta.

I većini domaćih analitičara, doduše, prilično “bode oči” rast ukupnih rashoda DP-a za više od 11 posto, i to nakon 26-postotnog povećanja u ovoj u odnosu na prošlu godinu. Posebice to vrijedi za čak 32 posto veće planirane rashode za zaposlene nakon 16 posto porasta u ovog godini (prema tekućem planu), te izdataka za mirovine kao najveće stavke ukupnih naknada građanima i kućanstvima za koje se dogodine računa s povećanjem za gotovo 17 posto (na 10,5 milijardi eura), i to nakon što ove godine u odnosu na prošlu bilježe rast za gotovo 20 posto.

Dio ekonomista, doduše, ima zadrške i prema Vladinim projekcijama o 2,8-postotnom rastu BDP-a i ove i iduće godine, no neki ipak kažu kako su “barem prihodi projicirani konzervativno”. Projekcije su svakako i dalje pod utjecajem pojačanih neizvjesnosti, a prevagu ipak imaju negativni rizici.

Uspoređujući proračunske planove članica eurozone, i projicirani deficiti i kretanje javnog duga kod Hrvatske izgledaju bolje ne samo u usporedbi s većim dijelom šestorke koja je od EK pozvana na pojašnjenja proračunske potrošnje, već i s ostalih 13 zemalja iz zone eura. Među njima su i neke velike ekonomije čije su makroekonomske neravnoteže utoliko i znatno veća briga za Komisiju, kao i Europsku centralnu banku.

2,8

posto realnog rasta BDP-a očekuje Vlada u idućoj godini

Slična razvijenost
Italija nakon ovogodišnjeg fiskalnog manjka od 5,3 posto BDP-a za iduću godinu planira smanjenje na 4,3 posto, a uz projicirani rast BDP-a od 1,2 posto računa se da će joj se omjer duga s nešto više od 140 posto BDP-a spustiti nešto ispod te granice. Francuska očekuje gospodarski rast po stopi 1,4 posto, deficit planira smanjiti s 4,9 na 4,4 posto, a razina duga trebala bi ostati nešto ispod 110 posto BDP-a.

Deficit veći od 4 posto i dogodine planira npr. i Belgija koja za 2024. u planovima najavljuje tek neznatno smanjenje razine duga, na i dalje visokih 108 posto BDP-a. Konačno, susjedna nam Slovenija planira smanjenje deficita, ali prema projekcijama tamošnje Vlade on će biti 3,8 posto, tj. veći nego kod nas, a isto vrijedi i za dug koji se predviđa na gotovo 69 posto BDP-a. Međutim, ostaje činjenica da Hrvatska državnom potrošnjom i dalje ostaje pri vrhu u usporedbi s većinom zemalja sličnog stupnja razvijenosti.

Komentirajte prvi

New Report

Close