Hrvatska će uskoro dobiti prvi planski dokument koji se odnosi na razvoj svih oblika biciklističkog prometa, čije je donošenje pretpostavka kvalitetnog i cjelovitog razvoja ove vrste prometa u budućnosti, poručuju iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
U resoru ministra Olega Butkovića izrađuje se Nacionalni plan razvoja biciklističkog prometa za razdoblje od 2022. do 2027. Njime se planira niz mjera, a ističu se one za unaprjeđenje infrastrukture, povećanje sigurnosti biciklista, razvoj cikloturizma te poticanje korištenja bicikla u svakodnevnim putovanja.
Cilj Plana je razvoj i poticanje biciklističkog prometa, kao jednog od preduvjeta za razvoj nisko ugljičnog gospodarstva, održivog turizma, unaprjeđenje sustava prostornog uređenja, te u konačnici zdraviji, aktivniji i kvalitetniji životi građana.
Za hrvatsko tržište bicikla koje raste cca 15% godišnje to će biti značajni razvojni impuls. Prema prosječnoj cijeni bicikla procjenjuje se da tržište trenutno vrijedi 30-ak milijuna eura.
Ozbiljan potencijal
Zasad se u sljedećim godinama ne očekuje fizički rast tržišta, već rast vrijednosti, najviše zbog rasta udjela električnih bicikala. Na sličnom količinskom tržištu npr. Slovenija ostvaruje cca 60 milijuna eura vrijednosti.
U RH je udio električnih bicikala na oko 10% od ukupne prodaje, pa tu postoji veliki potencijal, jer je prosjek u EU na cca 30-40 posto, a u najnaprednijim članicama i preko 50%, čak i u smislu broja prodanih bicikala, ne samo vrijednosnom udjelu.
Međutim, ove tržišne procjene ne uključuju nove poslovne prilike na osnovu razvojnih inputa koje kroz nacionalne akcijske mjere priprema država. Izrada strateškog dokumenta i Akcijskog plana s definiranih 10 mjera u završnoj je fazi, dok će u predstojećem razdoblju trebati usuglasiti izvore financiranja pojedinih mjera s nadležnim ministarstvima.
Potom će uslijediti savjetovanje sa zainteresiranom javnošću te usvajanje konačnog dokumenta. K tome, poticajne za rast urbanog biciklizma rastuće su cijene goriva.
Kao naročito inovativna rješenja ističu se oni Grada Varaždina, prvog hrvatskog člana mreže gradova i regija Europske biciklističke federacije. Varaždin je u hrvatskim okvirima predvodnik rješenja iz ove sfere, koja će rado, tvrde, podijeliti s drugima.
“Hrvatska će ubrzano hvatati korak s razvijenim zemljama u kojima je biciklizam postao urbana tema desetljeća”, ocjena je Ureda varaždinskog gradonačelnika Nevena Bosilja.
Kako je u tijeku izrada nacionalnog strateškog dokumenta razvoja biciklizma, u Gradu očekuju da će se tako kreirati preduvjeti za hvatanje priključka s ostatkom Europe te zahvaćanjem sredstava iz EU rofondova kojima će se jačati biciklistička infrastruktura. Osim što godinama potiče proračunskim sredstvima servis i kupnju novih bicikla, Varaždin planira gradnju novih staza.
‘Poslodavac-prijatelj biciklista’
No, tu su i druge inovativne metode pa Varaždin pokreće proceduru za dobivanj certifikata Poslodavac – prijatelj biciklista. Proces certificiranja provodi vrlo aktivan Sindikat biciklista. U Varaždinu je pokrenuta i zanimljiva inicijativa koja bi mogla, ako se ostvare zakonski preduvjeti, polučiti veliku prekretnicu u jačanju urbanog biciklista.
Naime, pod naslovom “Biciklom na posao” Varaždin predlaže stvaranje zakonske podloge kojom bi se poslodavcima omogućilo da po uzoru na razvijene europske zemlje financijski motiviraju zaposlenike za dolazak biciklom na posao.
Primjerice u Belgiji to iznosi 0,28 eura po prijeđenom kilometru što se u prosjeku na godišnjoj razini diže do nekih tisuću, pa i više eura.
Grad Varaždin kao JLS pokazao je spremnost da za početak zaposlenicima gradske uprave, kasnije i svim proračunskim korisnicima, na određeni način sufinancira prijevoz biciklom na posao, no ističu, zakonske mogućnosti za to zasad ne postoje.
Od planiranih mjera tu je uključivanje Varaždina u europske projekte. Nedavno je završen projekt City Walk, a uskoro se očekuje i početak novog Erasmus plus projekta “Booster Cities” u kojem je jedna od tema razvoj biciklizma i biciklističke infrastrukture.
Nastavit će se i projekti sufinanciranja servisa i kupnje novih bicikala koji je Grad Varaždin uveo prvi u Hrvatskoj i koji je dobro odjeknuo u javnosti, o čemu svjedoči podatak o tome da je 500 građana servisiralo bicikl.
Još je otvoren javni poziv temeljem kojeg se Varaždincima sufinancira kupnja bicikla s 300 kuna. Varaždin, po ocjeni tamošnjih vlasti, zaista ima sve predispozicije za unapređenje alternativnih oblika prijevoza naročito biciklizma, pri čemu će jedan od pokretača tih promjena biti nagli rast cijena fosilnih goriva, a dolazi i do promjene ekološke svijesti građana i potrebe da se ne djeluje samo deklarativno, već da svako pridonese smanjenju klimatoloških promjena.
Potvrda je to tradicije biciklizma, u sklopu čega i pozitivnih odjeka na raspisani recentni Javni poziv građanima za ostvarivanje prava na poticaje za servisiranje starog bicikla u visini od 50% troškova servisa, odnosno do maksimalno 200 kuna po biciklu, te za kupnju novog bicikla u iznosu od 300 kuna po biciklu.
Riječ je o Javnom pozivu s ciljem poticanja zdravih navika kod građana i korištenje bicikala, objavljenog dana 15. veljače 2022. Temeljem provedenog Javnog poziva, Grad Varaždin sklopio je ugovore s 4 tvrtke – prodavačima, odnosno serviserima bicikla za sudjelovanje u provođenju ovih mjera – to su Matis Outdoor d.o.o. Sračinec, Rog–Joma d.o.o. Zagreb, Mihalec trgovina d.o.o. Prelog i Panex Dinamic d.o.o. Čakovec. Građani su mogli ostvariti poticaje na 6 lokacija u gradu Varaždinu u prodavaonicama bicikala i biciklističke opreme Biciklin, Bike Box, Panex Dinamic i Rog Joma.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu