Stock Spirits Group jedan je od vodećih proizvođača žestokih alkoholnih pića u srednjoj Europi, a odnedavno posluju i u Hrvatskoj.
O poslovnoj strategiji, trendovima i održivosti, razgovarali smo s Jean-Cristophe Couturesom, CEO-om Stock Spirits Group.
Možete li ukratko predstaviti Stock Spirits?
Prisutni smo na devet europskih tržišta i upravljamo sa sedam proizvodnih lokacija. Naš portfelj sastoji se od više od 70 marki, od kojih su neke legendarne i jake lokalne marke iz Poljske, Italije ili Češke. Od akvizicije od CVC Capital Partnersa krajem 2021. godine, radili smo na novoj strategiji koja će nas razlikovati od drugih, posebice globalnih kompanija.
Stock Spirits Group ima prilično jedinstven poslovni model koji se temelji na četiri ključna stupa. Fokusirani smo na Europu i preferencije i ukuse europskih potrošača, vjerujemo u snagu lokalnih brendova na lokalnim tržištima; razvili smo vlastiti put do tržišta kako bismo bili u izravnom kontaktu s našim kupcima; a 100f% naših potreba za destilacijom i proizvodnjom integrirano je vertikalno u naš poslovni model.
Naša glavna tržišta su Poljska, Češka, Slovačka, Italija, Hrvatska, Bosna i Hercegovina. Međutim, nedavno smo se proširili u Francusku, Njemačku i Austriju, kako bismo izgradili paneuropsku prisutnost. Radi se o kvalitetnim mainstream i low premium proizvodima koji imaju dobru vrijednost za novac.
Vaša je ambicija da do 2027. postanete vodeća mainstream tvrtka za žestoka pića u Europi. Kako ćete ostvariti tu ambiciju?
Da, želimo ponuditi proizvode vrhunske kvalitete po pristupačnoj cijeni potrošačima diljem Europe. Već smo na tom putu, jer smo u posljednje dvije godine udvostručili rast jačanjem prodajnih rezultata i putem spajanja i preuzimanja. Već smo započeli ostvarivanje te ambicije dovršivši nedavno četiri akvizicije, u Francuskoj, Njemačkoj i Poljskoj.
Da bismo rasli, moramo biti prisutni na ovim glavnim tržištima žestokih pića u zapadnoj Europi. Ove akvizicije pomoći će nam da uđemo u dinamične kategorije kao što su viski i tequila dodavanjem u naš portfelj škotskog viskija Clan Campbell i Sierra tequile. Sada ćemo raditi na njihovom ubrzanju – lansiranju Clan Campbella u mainstream viskije na drugim tržištima osim Francuske gdje već ima jaku poziciju i jačanju Sierre u Europi.
Također ćemo potrošačima na drugim tržištima ponuditi neke od legendarnih lokalnih brendova Stocka iz kategorija votke, ruma i limoncella. Osim toga, u industriji jakih alkoholnih pića bitno je potrošačima redovito nuditi inovacije. Ove skalabilne inovacije kao što su RTD, točeni kokteli, No/Lo alkoholna pića također će biti dodatni izvor rasta.
Možete li nam reći više o četiri akvizicije koje je vaša tvrtka dovršila u proteklim mjesecima?
Početna strategija dionica bila je usredotočiti se na žestoka pića u srednjoj Europi. Otkako sam se pridružio, promijenila se ambicija Stocka da bude u svim ključnim geografskim područjima u Europi i svim ključnim kategorijama. Dakle, logika iza akvizicija bila je proširiti naše poslovanje na atraktivna tržišta jakih alkoholnih pića u zapadnoj Europi i ući u rastuće kategorije viskija i tekile koje su nam nedostajale u izvornom portfelju.
U Francuskoj smo napravili dvije akvizicije. Jedna od njih je Dugas grupa, vodeći graditelj brendova i distributer vrhunskih i super-premium alkoholnih pića u Francuskoj. Drugi je Clan Campbell Scotch whisky, jedan od vodećih brendova u ovom segmentu u Francuskoj. U Njemačkoj smo kupili tvrtku Borco sa sjedištem u Hamburgu, priznatog proizvođača, prodavača i distributera međunarodnih marki alkoholnih pića, vlasnika kultne Sierra Tequile i marki kao što su Finsbury Gin i rum Old Pascas.
Planiramo koristiti distribucijsku mrežu Borca i Dugasa za predstavljanje odabranih Stockovih brendova u Francuskoj i Njemačkoj. Četvrta transakcija je poljski Polmos Bielsko-Biala, proizvođač visokokvalitetnih čistih alkoholnih pića s okusom. Ovdje je cilj bio upotpuniti Stockov vlastiti portfelj votke u Poljskoj u mainstream i premium kategorijama, kao i proširiti naše proizvodne kapacitete s proizvodnim mjestom Polmos.
Kako ste sada aktivni u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, koja je tu poslovna strategija?
U Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini dodatno ćemo se usredotočiti na komercijalnu izvrsnost, jačajući naš put do tržišta kako bismo osigurali pravi fokus na naše robne marke, kao i jačanje odnosa s našim partnerima. Također razmišljamo o ponudi lokalnim potrošačima nekih od brendova s naših tržišta u Poljskoj, Češkoj Republici itd. Nakon akvizicije, lansirat ćemo Clan Campbell Scotch blended viski u regiji kako bismo izgradili svoju poziciju u ovoj kategoriji, kao i izgradili Sierru brand u kategoriji tequila kroz regiju.
Devedeset posto kategorija tekile trenutno se prodaje u Meksiku i Sjevernoj Americi, dok Europa predstavlja manje od 10%. Želimo ga dalje razvijati u EU i Bosni i Hercegovini. Budući da je regija poznata po visokoj potrošnji u gorkoj kategoriji, planiramo predložiti novu ponudu vrijednosti u ovoj kategoriji za lokalne potrošače kako bismo naglasili jednu od naših glavnih kompetencija, a to je inovacija.
Ova usmjerenost na inovacije također će biti vidljiva u ponudi gotovih pića (RTD) – trenutno dostupnih u Češkoj Republici – i proizvoda s niskim i bezalkoholnim sadržajem koji odgovaraju tržišnim trendovima. Naravno, veliko područje fokusa je ubrzati digitalizaciju i analizu podataka kako bismo bili potpuno spremni za brze promjene, primjerice u e-trgovini.
Kakvi su trendovi na tržištu jakih alkoholnih pića u Europi? Jesu li se promijenile navike potrošača?
Potrošači u Europi piju manje, ali bolje. Posežu za kvalitetnim proizvodima i zainteresirani su za craft proizvode. Potrošači traže robne marke s naslijeđem, s pričama koje odjekuju, često lokalnog podrijetla, jer žele istražiti svijet putem alkoholnih pića koja dolaze iz raznih regija i zemalja.
Još jedan mega-trend u Europi je dinamički rastući interes za alkoholna pića s nižim udjelom alkohola. To mogu biti, na primjer, aromatizirane votke s ABV od 25-26%, gin s niskim postotkom alkohola kao i dinamički rastući RTD (gotovi za piće) proizvodi. Potrošači u Europi također će vjerojatnije odabrati niži udio alkohola uz odličan okus.
Kako pratite te trendove?
U Stocku vjerujemo u kvalitetne robne marke, a u našem asortimanu imamo nekoliko tradicionalnih kvalitetnih proizvoda sa srednjoeuropskih tržišta. Visoku kvalitetu osiguravamo vlastitom proizvodnjom. Ne samo da imamo vlastite punionice u Češkoj i Poljskoj, već i vlastite destilerije. Upravo privodimo kraju izgradnju nove destilerije u Poljskoj, koja će biti jedna od najvećih u srednjoj Europi, opremljena nizom ekološki prihvatljivih rješenja, što je investicija vrijedna više od 51 milijun eura.
Potpuno smo vertikalno integrirani, što nam daje bolju kontrolu nad kvalitetom proizvoda i veću fleksibilnost u pogledu inovacija i potreba naših kupaca. Na taj način možemo odgovoriti na trend visoke kvalitete proizvoda. Drugi element su naše inovacije, uključujući proizvode s niskim postotkom alkohola kao što su proizvodi spremni za piće (RTD), koje trenutačno uvodimo u Češkoj, ali ih planiramo ponuditi i na drugim tržištima.
Što je s održivošću? Imate li planove na tom polju u svom poslovanju? Koliko vam je važno društveno odgovorno poslovanje?
Kao vođa Stock Spiritsa, ne mogu zamisliti svoju misiju ovdje bez vodstva ESG-a. Dio ambicija naše tvrtke je biti lider u Europi, ne samo u smislu tržišnog udjela, već i u ESG-u. Kako to možemo postići? ESG pokriva puno aspekata, od raznolikosti i uključivanja do potrošnje vode i energije, održive poljoprivrede, promicanja odgovornog pijenja…
Radimo na svim tim područjima, implementiramo rješenja za smanjenje našeg utjecaja na okoliš, podržavamo lokalne zajednice i stvaramo sjajno radno okruženje koje cijeni različitost i jednakost. Da vidimo idemo li u dobrom smjeru, eksterno nas ocjenjuje Eco Vadis. Postoji jedno područje koje je za mene apsolutno kritično.
Do 2027. želimo postati prva ugljično neutralna tvrtka za alkoholna pića u Europi u smislu opsega 1 i 2. Na primjer, cijeli naš lanac opskrbe smanjuje svoj ugljični otisak maksimiziranjem učinkovitosti i pažljivim odabirom izvora energije i materijala. Gdje god destiliramo, primjerice u Poljskoj ili Njemačkoj, želimo koristiti bioplin ulaganjem u bioplinska postrojenja.
Kako vidite svoje poslovanje u Hrvatskoj u bliskoj budućnosti?
Hrvatska je za nas vrlo važno tržište zbog kontinuiranog rasta zahvaljujući turizmu i potencijala koji taj rast donosi našoj Grupi i našim brendovima. Imajte na umu da je osnivač Stocka, gospodin Lionello Stock, rođen u prekrasnom Splitu, a jedan od naših najpoznatijih brendova, Keglevich votka, nosi ime jedne od poznatih hrvatskih plemićkih obitelji iz sjeverne Dalmacije.
Ovo naslijeđe dodatno naglašava snažnu povezanost s Hrvatskom, fokus i potrebu ulaganja u Hrvatsku. Težimo biti tvrtka koja je najbliža srcima naših potrošača, partnera i zaposlenika tako što ćemo odgovorno sudjelovati u posebnim trenucima njihovog života.
Planiramo ojačati svoju poziciju ponudom zanimljivih mainstream i low premium proizvoda, ulaskom u nove kategorije kao što su tequila, viski, rum, bitter, RTD i inovacijama na razini svih dodirnih točaka s krajnjim potrošačem. Tu vidim naše poslovanje kao snažan put do tržišta i blisku suradnju s našim partnerima. Nadamo se da ćemo dijeliti naša lokalna, hrvatska nasljeđa i tradicionalna pića, dok nastavljamo s inovacijama kako bismo proširili svijet žestokih pića izvan njegovih granica.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu