U HRT-ovoj emisiji "Otvoreno" bilo je riječi o tome treba li Hrvatska umjesto naplatnih kućica na autocestama uvesti druge oblike naplate poput vinjeta. Bilo je riječi i o tvrdnjama da će se dugovi autocesta vratiti za 15 godina, ali i onim izjavama da je autoceste potrebno monetizirati jer je to isplativo.
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković izjavio je da je aktualna Vlada u posljednjih godinu i pol dana, u suradnji sa Svjetskom bankom, krenula u projekt restrukturiranja čitavog cestarskog sektora.
"Prva faza je bila uspješno završena krajem 2017. godine. Kada je riječ o financijskom dijelu, izdana je euroobveznica od 1,275 mlrd. eura. Ovo danas je veći paket – od 1,800 mlrd. eura. Kada sve zbrojimo, ukupna ušteda u te dvije transakcije je najmanje 50 milijuna eura, a očekujemo da će uštede biti i veće, kazao" je Butković.
Inače, Vlada je usvojila pismo sektorske politike prošle godine u ožujku. "To je čitav niz mjera koje moramo napraviti unutar cestarskog sektora kako bi ga učinili samoodrživim, odnosno povećali mu prihode i smanjili mu rashode. U tom smislu smo i spojili tvrtke u 2017. godini. Oko 208 ljudi je dobrovoljno otišlo iz sustava, troškovi održavanja su smanjeni za oko 7 posto. Bile su i dvije nepopularne mjere – za oko 5% usklađenje cestarine Hrvatskih autocesta u odnosu na autocestu Rijeka-Zagreb te smo uveli i tu sezonsku naplatu cestarine od 10%.
Ne možemo uvesti takav model da naši ljudi ne plaćaju cestarinu, a turisti plaćaju", izjavio je Butković.
Radimir Čačić, bivši potpredsjednik Vlade, župan Varaždinske županije izjavio je među ostalim da je naprije izračun cijelog koncepta izgradnje autocesta bio pokriven u okviru 17 godina.
"Bazična cijena računala se na 5 milijuna eura. Sve autoceste koje sam ugovorio i radio bile su rađene za 5 milijuna eura po kilometru. Nakon toga su autoceste ugovorene i rađene za 10 milijuna eura po kilometru. Rok građenja koje sam ja imao bio je 100 kilometara godišnje, a nakon toga se rok četiri puta povećao", dodao je.
Marko Ševrović s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, kazao je da se vrlo često o sustavu koji se bazira na principu vinjeta smatra da je pravedan. Trebalo bi funkcionirati po sistemu – koliko trošiš, toliko plaćaš. To je osnovna premisa od koje polazimo, dodaje.
Govorio je i o tome koliko je bitna potrošnja te o prometnoj opravdanosti cesta i cestovnoj mreži. Istaknuo je i da bi cijene nekretnina porasle u nekim gradovima kada bi se uvele vinjete.
Ševrović je naglasio da je sadašnji sustav naplate cestarina neodrživ. Na pitanje voditelja što bi on učinio sada da je kojim slučajem premijer, Ševrović je odgovorio – prepisao bih slovački model.
"To su elektronska vinjeta za osobna vozila i ENC naplata za kamione. Kamioni bi obavezno imali GPS, kako bi im se naplaćivala cestarina na svim cestama. Ako će se voziti po D1 onda će plaćati skuplje nego da se voze po autocesti", rekao je Ševrović u Otvorenom.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.@rankoo, upravo tako. Buhtla Butković je zaradio 50 mio. €, a nje smanjio obaveze za taj iznos kamate. Do sada nisu mogli od prihoda ni kamate servisirati a kamoli vraćat dio duga glavnice. Kako on misli za 15 godina vratiti preko 5 mirld. € glavnice, uz redovno održavanje cesta i autocesta, te pravljenje dodatnih, meni nije jasno.
Ševrović- prometni fakultet- sapienti sat
KOLIKA JE KAMATA!?
Glupost, treba povećati broj djelatnika na naplatnim kućicama, a počela je i boja otpadati u tunelima, vrijeme je za održavanje, osim toga mislim da je cestarina prejeftina u odnosu na susjede i tu ima prostora za povećanje, osim toga saznao sam , ako imaš kredit od 10% kamata i napraviš reprogram s 8% kamata da u stvari zarađuješ, možda odmah i dam otkaz i počnem se baviti samo s tim.
Uključite se u raspravu