Hrvatska je, prema podacima Tržišnog cjenovnog informacijskog sustava u poljoprivredi (TISUP), na samom vrhu kad je u pitanju veleprodajna cijena jaja, piše Novi list.
Tako je u prošlom mjesecu Hrvatska imala najvišu prosječnu veleprodajnu cijenu jaja od svih članica Europske unije pa su jaja iz najprodavanijeg razreda L i M u siječnju u veleprodaji u Hrvatskoj koštala 292,49 eura za sto kilograma.
Cijene jaja u cijelom su svijetu u drugoj polovici prošle godine snažno porasle, a uz cijene stočne hrane i energenata, najveći je poticaj tom rastu dala epidemija ptičje gripe od koje je u prošloj godini stradalo više od 50 milijuna komada peradi u Europi. iz činjenice da je veleprodajna cijena jaja u Hrvatskoj najveća, moglo bi se zaključiti da su baš u Hrvatskoj i najveće cijene energenata i stočne hrane, i da je Hrvatsku najviše pogodila ptičja gripa, što ne stoji.
Najbliže Hrvatskoj je susjedna Mađarska gdje je veleprodajna cijena jaja u siječnju u prosjeku bila 277 eura za sto kilograma, odnosno 15 eura niže nego u Hrvatskoj. U susjednoj Sloveniji jaja su u veleprodaji bila jeftinija za čak 27 posto nego u Hrvatskoj.
Čini se da Hrvatskoj baš i nije puno pomogla činjenica da su među prehrambenim proizvodima baš jaja među rijetkima gdje domaća proizvodnja pokriva i do 90 posto potreba, ali samodostatnost očito više nije jamac da će u nekoj državi cijene tog proizvoda biti niže nego u državi koja se mora više oslanjati na uvoz.
Italija je, primjerice, posljednje tri godine imala veću veleprodajnu cijenu jaja od Hrvatske, ali sada su i u toj državi jaja u veleprodaji osam posto jeftinija nego u Hrvatskoj, piše Novi list.
Kad se cijene iz kilograma preračunaju u cijenu komada, prema TISUP-u, prosječna veleprodajna cijena klase L i M posljednjih nekoliko tjedana je bila 0,18 ili 0,19 eura po komadu.
To znači da deset jaja u veleprodaji košta 1,8 ili 1,9 eura. Ista ta jaja u prodavaonicama, ako nije riječ o akciji ili robnoj marki trgovačkog lanca, koštaju od 3,12 do 3,18 eura, što znači da su od veleprodaje do trgovine troškovi distribucije, radnika i PDV-a od pet posto, te trgovačke marže dodali još 71 posto na veleprodajnu cijenu.
Zanimljivo je to kretanje od cijena od proizvođača, preko veleprodaje do maloprodaje i na cijenama voća i povrća, barem prema podacima koje uz TISUP nudi i Državni zavod za statistiku.
Prema najnovijim podacima DZS-a, lani je prosječna proizvođačka cijena krumpira u Hrvatskoj bila 2,40 kuna, na veletržnicama je ona bila 4,60 kuna, odnosno bila je 60 posto veća od proizvođačke.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu