Učinak Vladine mjere pomoći blokiranim građanima koji se za oko 233.000 ovršenika fizičkih osoba izražava kroz tromjesečni moratorij na novčane ovrhe, dijelu njih donosi i nove brige. Mnogi se pitaju hoće li se deblokadom računa blokirati vođenje jednostavnog postupka stečaja potrošača čime bi za stečaj zainteresirani dužnici pretrpjeli štetu.
Zakonska deblokada računa fizičkih osoba prouzročila je dvojbe kako će sudovi postupati, jer po Zakonu o dopuni Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima (ZoPONS) koji je stupio na snagu 18. travnja, status blokiranih uz iznimke gube gotovo svi, pa tako i oni koji čekaju odluku o proglašenju osobnog stečaja. Usto, na dvojbe dodatno potiču razlike u tumačenjima ishoda, poput npr. odbačaja prijedloga zbog deblokade računa ili zastoja postupaka do isteka moratorija nakon čega se oni nastavljaju.
Problem je riješen tumačenjem najvećeg prvostupanjskog građanskog suda u zemlji i to u korist stvarne deblokade dužnika: prema stavu Općinskog građanskog suda u Zagrebu (OGSZG) koji prezentira predsjednica Ovršnog, izvanparničnog i stečajnog odjela Jasna Gažić Ferenčina, u konkretnim slučajevima ne radi se o stvarnoj deblokadi računa.
Nema ročišta
“Prema stavu našeg suda, u konkretnim se slučajevima ne radi o stvarnoj deblokadi računa jer su potrošači prije 18. travnja 2020. bili u blokadi dužoj od tri godine, a nakon što prestanu posebne okolnosti, ti će potrošači ponovno biti u blokadi. Stoga nema prepreka da se po ovim spisima ne postupa, ako Fina u svojim podacima jasno naznači da je broj dana blokade na 17. travnja bio duži od 3 godine.
Stvarna deblokada računa do koje dolazi pravomoćnošću rješenja o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača ide u korist blokiranim građanima. U slučaju da Fina ne može naznačiti broj dana blokade na dan 17. travnja, sud će zastati s postupanjem do prestanka posebnih okolnosti, te nakon toga nastaviti s postupanjem”, navodi Gažić Ferenčina.
Od kada su na snazi mjere Nacionalnog stožera i prilagođen rad suda, ističe, intenzivno se radilo upravo po ovim predmetima “jer se postupak vodi u elektroničkom obliku i zbog toga je pogodan za rješavanje u novonastalim okolnostima – nema ročišta”.
“Da su potrošači uvidjeli kako je jednostavan postupak stečaja potrošača u njihovom interesu, ukazuje i činjenica da je bio znatan broj njihovih upita upravo s molbom da se što prije iskaže pravomoćnost rješenja o otvaranju i zaključenju postupka i pošalje na Finu radi deblokade, i čemu je sud po svakom upitu i molbi – postupao”, navodi Gažić Ferenčina.
Na OGSZG je zaprimljeno 14.792 predmeta jednostavnog postupka stečaja potrošača u razdoblju od početka 2020. do 18. travnja. Svaki treći predmet, odnosno njih 5639 riješeno je odlukom o otvaranju i zaključenju stečaja, dok je 4047 predmeta riješeno odbijanjem prijedloga, 427 odbačajem prijedloga, 716 obustavom postupka i 367 odlukom o mjesnoj nenadležnosti.
Početkom svibnja ostalo je neriješeno 3596 predmeta. Zakonom o dopuni ZoPONS-a propisano je postupanje Fine u posebnim okolnostima u kojima se nalazimo, pa tako Agencija zastaje s provedbom ovrhe na novčanim sredstvima u odnosu na ovršenike fizičke osobe, a nakon prestanka posebnih okolnosti, kaže, nastavlja s provedbom ovrhe i rokovi iz čl. 1. stavka 7. zakona nastavljaju teći.
Fina je tako zastala s provedbom ovrhe na novčanim sredstvima u odnosu na ovršenike fizičke osobe, a njihovi računi su, kaže, deblokirani do 17. srpnja.
S obzirom na navedenu odredbu, Fina dostavlja podatke iz Očevidnika redoslijeda plaćanja u kojima je kao broj dana blokade navedena nula (“0”).
Postupak uz dva uvjeta
Zakon o stečaju potrošača propisuje da se navedeni postupak može provesti nad imovinom potrošača uz dva uvjeta: ako u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje koji vodi Fina na dan otvaranja jednostavnog postupka stečaja potrošača ima jednu ili više evidentiranih neizvršenih osnova za plaćanje radi prisilnog ostvarenja tražbina u iznosu do 20.000 kn s osnova glavnice i ako je razdoblje u kojem je potrošač imao jednu ili više evidentiranih neizvršenih osnova za plaćanje neprekinuto trajalo duže od 3 godine.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu