Otkako su prisutni na hrvatskome tržištu, dva najveća svjetska modna lanca, Inditex i H&M, veliki su rivali, no u bitci za tržište H&M i dalje žestoko tuče konkurenciju. Čak pet najjačih Inditexovih modnih brendova (Zara, Bershka, Stradivarius, Pull&Bear i Massimo Dutti) 2012. zajedno nisu uspjeli nadmašiti prihode koje je u Hrvatskoj ostvario H&M.
Njihov zajednički prihod lani je u Hrvatskoj iznosio 462,8 milijuna kuna, dok su prihodi H&M-a bili oko 527 milijuna kuna (uz manje oscilacije, ovisno o tečaju). Čak i kad bi im se pribrojili prihodi trgovine donjeg rublja Oysho, koja je u 2012. tek otvorena, ništa se značajno ne bi promijenilo. Dakle, H&M je Inditex prešišao za više od šezdeset milijuna kuna, a to im je uspjelo s puno manjim brojem trgovina. Samo Zara (9) i Berska (7) u Hrvatskoj su zajedno imale 16 otvorenih trgovina, dok ih je H&M imao 11.
Veće marže
"Ne bih rekao da Zara u realnosti toliko zaostaje za H&M-om u Hrvatskoj. Čak mislim da bi Zarin promet bio i veći od H&M-ova ako bi se računao promet po kvadratu. Ako ništa, ta bi razlika bila znatno manja", komentira konzultant Dragan Munjiza. H&M je, dodaje, u nešto boljem položaju jer Zara ima veće marže, odnosno više cijene, što sigurno utječe na odabir pri kupnji. Kvadrate ne možemo zbrajati jer nam je njihov broj nepoznat, no kada bi se zarada Zare i H&M-a podijelila na broj trgovina, H&M je i dalje u vodstvu. U prosjeku, jedna H&M-ova trgovina u 2012. je zaradila 48 milijuna kuna, a Zarina oko 35 milijuna kuna. Ipak, ne može se reći da Inditexovi brendovi u Hrvatskoj nisu poslovali odlično. Prihodi njihovih brendova rastu iz godine u godinu. U devet otvorenih trgovina Zara je lani ostvarila 318,55 milijuna kuna prihoda od prodaje, što je u odnosu na godinu ranije (kada je prihod bio 279,45 milijuna kuna) 14 posto više. U usporedbi s ostalim Inditexovim tvrtkama koje posluju u Hrvatskoj Zara je daleko najuspješnija. Čak dva i pol puta uspješnija od svih brendova u Inditexovu portfelju zajedno. Osim što ima najveće prihode, Zara je u Hrvatskoj i najpoznatija, a kupce je imala i puno prije nego je došla ovdje. Otkakao je 2007. otvorena prva trgovina, Zarini su prihodi i više nego udvostručeni, što je uglavnom posljedica širenja, odnosno otvaranja novih trgovina. A to znači da bi prihodi ove godine mogli još rasti, jer u Zari najavljuju povećanje poslovanja diljem Hrvatske.
Munjiza
Ako bi se računao promet po kvadratu, razlika bi bila znatno manja
Bershka u minusu
Drugi najpopularniji Inditexov brend, Bershka, lani je ostvario prihod od 66,1 milijun kuna, a zatim je po prihodima najuspješniji bio Pull&Bear sa 31,15 milijuna, Stradivarius sa 28,31 milijun te Massimo Dutti sa 18,72 milijuna kuna. Pritom su sve trgovine ostvarile znatan rast u odnosu na godinu ranije, a najveći je zabilježila Bershka. No, Bershka je jedina Inditexova tvrtka koja je u Hrvatskoj poslovala s gubitkom koji je, na kraju fiskalnog razdoblja koje završava sa 31. siječnjem 2013., iznosio 606 tisuća kuna. "Ukupni prihod društva u 2012. godini je 39 posto viši od ukupna prihoda ostvarenog u prethodnoj godini. No, budući da su u istodobno operativni troškovi porasli, osobito zbog otvaranja nove trgovine, društvo je zabilježilo gubitak. Unatoč tome, ima značajan položaj na tržištu te planira povećanje poslovanja širom Hrvatske", stoji u Bershkinu izvješću. Poslovanje svojih kompanija u Inditexu nisu željeli komentirati, posebno po pojedinim zemljama. Ipak, na pismeni upit iz sjedišta kompanije poručili su nam kako u Hrvatskoj i dalje planiraju nova otvaranja, i to već ove godine. Trendove u poslovanju nisu htjeli komentirati ni u H&M-u pravdajući to činjenicom da je "H&M kompanija koja je izlistana na burzi". No, tko god bio vodeći na hrvatskom tržištu, H&M ili Zara, daleko su ispred svih ostalih modnih brendova. S njima se u Hrvatskoj može uspoređivati možda jedino još New Yorker, koji je u 13 trgovina 2012. imao promet od 219 milijuna kuna, ali i pad od devet posto u odnosu na godinu ranije.
U svijetu obrnuto
A H&M-ova i Zarina premoć nad ostalim modnim brendovima i dalje je prisutna u većini zemalja u kojima posluju, iako je njihov rast u posljednje vrijeme nešto slabiji, što zbog kupovne moći, što zbog vremenskih uvjeta. "Zara i H&M su svuda u svijetu vodeći u odnosu na bilo koje svjetske brendove" kaže i Munjiza. No, za razliku od trenda u Hrvatskoj, u svjetskim razmjerima Zara je u posljednje vrijeme sve uspješnija od H&M-a. Prema nedavnom pisanju Business Insidera, razlog je tome taj što se H&M orijentira prije svega na zapadnoeuropsko tržište, dok Zara svoje trgovine sve više širi po Aziji. Usto, smatraju analitičari Goldman Sachsa, H&M-ovu bi prodaju u iduće tri godine dodatno moglo ugroziti oklijevanje da se prodornije upusti u on-line poslovanje, koje, čini se, uskoro nećemo vidjeti ni u Hrvatskoj."Trenutačno nemamo planova pokretati H&M Online Shop za hrvatsko tržište", poručila nam je Maja Nizamov iz H&M-ova PR-a u Austriji.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu