Vozite li električni automobil, morat ćete itekako pripaziti gdje i kako ga punite. Troškovi punjenja u Hrvatskoj značajno odstupaju, ovisno o lokaciji, vrsti punionice i vremenu korištenja.
Dok kućno punjenje noću ostaje najisplativija opcija, brze punionice uz autoceste mogu povećati račune i do 40 posto u odnosu na klasična goriva.
Prilično poskupljenje
Hrvatska elektroprivreda (HEP) objavila je kako će od 1. travnja na njihovim punionicama ELEN biti više. Na punionicama izvan autocesta punjenje će koštati 35 centi po kilovtsatu za priključke do 22,1 kilovat te 45 centi za priključke od 22,2 do 50 kilovata. Besplatno zauzimanje konektora ograničeno je na 60 minuta za jače i 180 minuta za slabije punjače. Nakon toga se naknada naplaćuje šest centi po minuti.
Na autocestama će vozači električnih vozila plaćati 42 centa po kilovatsatu za slabije, odnosno 57 centi po kilovatsatu za jače priključke. Besplatno zauzimanje konektora smanjeno je na 45 minuta, a nakon toga se naplaćuje naknada od 14 centi po minuti.
Za usporedbu, prije ove promjene cijena punjenja na slabijim punjačima bila je 0,29 €/kWh, a na jačima 0,40 €/kWh. To znači da je punjenje do 22,1 kW poskupjelo za 20,7 posto, a na jačim punjačima za 12,5 posto. Na autocestama su se ranije cijene mijenjale sezonski, pa su tijekom zime bile niže, a ljeti više. Stare cijene kretale su se od 0,36 do 0,85 €/kWh, ovisno o snazi punjača i sezoni.
Prema podacima Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA) u cijeloj Europi na kraju 2023, godine bilo je 632.423 punjača za električna vozila. U Hrvatskoj ih je nešto više od tisuću, a glavni poslužitelji su spomenuti HEP, zatim MOL Plugee, Petrol, Ionity, HT, Tesla i drugi.
Cijene struje kreću se od 0,21 EUR/kWh do 0,85 EUR/kWh, ovisno o snazi punjača i sezoni. Najveći skokovi cijena su naravno zabilježeni na autocestama. Za razliku od njih, trgovački centri poput Lidla ili Kauflanda nude povoljnije stope (0,35–0,45 EUR/kWh), a pojedini hoteli i institucije još uvijek omogućuju besplatno punjenje, no svi koji voze električne automobile znaju da je punjenje na takvim punonicama često nemoguća misija zbog prezauzetosti istih.
Prava ušteda krije se u kućnom punjenju. Kućna punjenja, posebno noću, nude najbolje cijene: dnevna tarifa iznosi oko 0,10 EUR/kWh, dok noćna padne na 0,05 EUR/kWh. Primjerice, punjenje Tesle Model 3 kod kuće noću košta samo 3,16 EUR za 513 km vožnje, dok bi isto punjenje na brzom DC punjaču doseglo 53,72 EUR.
No, to neće biti rješenje koje će zadovoljiti svakoga. Problem je što kućna mreža ograničava snagu: obična utičnica puni samo 3,4 kW, što zahtijeva više od 48 sati za potpuno punjenje. Rješenje je ugradnja trofaznog punjača (do 22 kW), koji skraćuje vrijeme na nekoliko sati, ali zahtijeva investiciju u nadogradnju električnog priključka.
Nedovoljna infrastruktura
Pred Hrvatsku su postavljeni ambiciozni ciljevi za uspostavu kritične infrastrukture za punjenje električnih vozila. Radi se o investicijskom ciklusu od minimalno 200 milijuna eura do 2030. godine, što proizlazi iz nedavno usvojene uredbe AFIR.
Taj će investicijski ciklus pridonijeti ostvarenju cilja Hrvatske u podizanju udjela obnovljivih izvora energije u prometu s postojeće razine ispod tri posto na minimalno obvezujućih 21 posto. Do 2030. godine nužno je osigurati dodatnih 100 do 150 MW priključaka kako bismo ispunili zahtjeve iz Uredbe. Trenutno je u Hrvatskoj oko 20 MW.
Inače, Europska komisija poziva na postavljanje 3,5 milijuna punionica do 2030. godine kako bi se podržala razina elektrifikacije vozila nužna za postizanje predloženog smanjenja emisija CO2 za automobile od 55 posto.
Da bi se postigao taj cilj, u sljedećih sedam godina trebalo bi instalirati gotovo 2,9 milijuna javnih punionica, što znači gotovo 410.000 godišnje ili 7.900 tjedno. Projekcije ACEA-e pokazuju da će do 2030. biti potrebno 8,8 milijuna punionica. To bi zahtijevalo postavljanje 1,4 milijuna punionica godišnje ili 22.438 tjedno, što je potpuno nerealno.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu