Hanfa bivšem Tuđmanovom rent a caru brani leasing, radio ga ‘na crno’

Autor: Poslovni.hr , 27. veljača 2019. u 08:08
Ante Žigman, predsjednik Upravnog vijeća Hanfe/Davor Puklavec/PIXSELL

Jedino što mogu u ovom trenutku izjaviti je da će Anterra/Hertz Hrvatska nastaviti poslovanje iznajmljivanja vozila, kaže direktorica te tvrtke.

Na hrvatskom tržištu pojavile su se tvrtke koje pod krinkom najma kakvim ga definira Zakon o obveznim odnosima pružaju usluge leasinga "na crno", ustvrdila je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga.

Prije 10-ak dana objavila je rješenje kojom se zagrebačkoj tvrtki Anterra, franšizeru globalnog rent-a-car brenda Hertz, zabranjuje obavljanje poslova leasinga bez odobrenja.  K tome, Hanfa je pozvala Anterru da iz sudskog registra izbriše djelatnosti "davanje motornih vozila u leasing", zatim "iznajmljivanje osobnih vozila ili kamiona (sa i bez vozača) i davanje istih u zakup (leasing)" te "iznajmljivanje bicikla, skutera i sl. i davanje istih u zakup".

Što kaže zakon
Rješenje sa sjednice Upravnog vijeća popratilo je dan poslije i posebno priopćenje na Hanfinim stranicama.  U opširnom priopćenju Hanfa naglašava razlike između leasinga kako ga definira Zakon o leasingu te dugoročnog najma prema Zakonu o obveznim odnosima. Hanfa pojašnjava kako je Zakonom o leasingu propisano da se u poslu leasinga uključuje i treća strana (dobavljač) te posao leasinga predstavlja složen pravni posao. 

"Također, u poslu leasinga razvidna je komponenta financiranja", ističe regulator. Na pitanje što je primijećeno kod Anterre, iz Hanfe su odgovorili kako je prilikom nadzora nad Anterrom "na određenom broju ugovora utvrđeno obavljanje poslova leasinga kako ga definira Zakon o leasingu". Na pitanje o broju spornih ugovora te od kada datiraju, iz Hanfe su poručili kako je "broj spornih ugovora irelevantan ukoliko je riječ o nezakonitom obavljanju poslova leasinga".

Direktorica te tvrtke, Renata Petreski Kotaranin, na niz pitanja Poslovnog dnevnika odgovorila je da, s obzirom na procese koji su u tijeku, jedino što mogu u ovom trenutku izjaviti je da će Anterra/Hertz Hrvatska nastaviti uobičajeno poslovanje iznajmljivanja vozila.  Radi se o tvrtki osnovanoj još 1996., a prema medijskim napisima od 1998. do 2004. manji udjel u Anterri imao je i Stjepan Tuđman.  Sadašnji vlasnik je Autohellas, najveći grčki rent-a-car i franšizer Hertza. 

Prema prijašnjim napisima, Autohellas je u Anterru ušao 2010. godine kada se tvrtka nalazila u teškoj financijskoj situaciji, a u sudskom registru stoji zabilježba da je u ožujku 2016. rješenjem Trgovačkog suda dopušteno sklapanje predstečajne nagodbe između Anterre i vjerovnika. Prema podacima Poslovne Hrvatske, Anterra je 2017. ostvarila 41,3 milijuna kuna prihoda te 2,4 milijuna kuna dobiti.

Neravnopravan položaj
"Ako se netko bavi poslovima leasinga, a da nije podložan ispunjenju svih regulatornih zahtjeva u znatno je povoljnijoj poziciji, od troškova poslovanja, kompleksnosti poslovanja, prava i odgovornosti prema svim stranama uključenim u posao leasinga te transparentnosti prema klijentima", ističe Vladimir Kristijan, predsjednik Udruženja leasing društava pri Hrvatskoj gospodarskoj komori.   

"Svatko tko posluje sa od Hanfe licenciranim leasing društvima dobiva puno transparentniji proizvod i uslugu s većom razinom pravne zaštite u odnosu na nelojalnu konkurenciju koja nije regulirana Zakonom o leasingu te nije podložna superviziji regulatora", ističe Kristijan. 

Pojasnio je kako je kod operativnog leasing, koji je najbliži poslu dugoročnog najma, u fokusu korištenje objekta leasinga, a ne stjecanje vlasništva. "U slučaju financijskoga leasinga poslovanje s fizičkim osobama dodatno je regulirano Zakonom o potrošačkom kreditiranju, što nije slučaj kada se radi o dugoročnom najmu", istaknuo je Kristijan.

Komentirajte prvi

New Report

Close