Hrvatski autoklub objavio je rezultate tradicionalnog testiranja zimskih guma, koji redovito rade Hrvatski autoklub i njegovi partneri, obuhvatio je 15 proizvoda u dimenziji 185/65 R15 T i 13 guma dimenzije 225/45 R17 H. Kao i obično, u obzir su se uzimali različiti kriteriji, pri čemu je 15% ukupne ocjene donosila vožnja na suhoj cesti, 30% na mokroj, 20% na snijegu, 10% na ledu, razina buke donosila je 5%, utjecaj na potrošnju goriva 10%, a trajnost također 10% bodova.
Manja dimenzija 185/65 R15 T odgovara malim gradskim automobilima, poput Citroena C3, Fiat Punta, Mazde 2, Mercedesa A klase, Nissana Notea, Opel Corse, Peugeota 208 ili Renault Clija, koji je bio i službeno testno vozilo u ovoj dimenziji. Dvije testirane gume ovdje su dobile ocjenu "vrlo preporučljivo", 11 guma ocjenu "preporučuje se", dok su dvije gume pale na našem testu i dobile neprolaznu ocjenu "ne preporučuje se".
Najbolje ocijenjene gume u ovoj dimenziji pripadaju premium segmentu. Riječ je o gumama Goodyear UltraGrip 9 i Michelin Alpin A4 koje ne pokazuju apsolutno nikakve slabosti. Pritom je Goodyear najbolji kad je riječ o utjecaju na potrošnju goriva, dok je Michelin najbolje ocijenjena guma u pogledu trajnosti ili životnog vijeka. I kod Goodyeara i kod Michelina riječ je o izuzetno ujednačenim zimskim gumama u svim kriterijima testiranja.
Najveći broj proizvoda, čak 11, utopio se u prosjeku i zaslužio ocjenu "preporučuje se". Njih se ovoga puta moglo podijeliti u tri skupine. Dvije gume, Nokian i Pirelli, za dlaku su ispale iz bolje ocijenjenog razreda, i to zbog pokazane slabosti u jednom od kriterija. Kod Nokiana WR D4 radilo se o nedostacima na mokroj podlozi, dok su minus kod Pirellija Cinturato Winter bile loše karakteristike na suhoj cesti. Drugih šest proizvoda iz skupine ocijenjene s "preporučuje se" dobilo je smanjenje ukupne ocjene zbog loših osobina u nekoliko testnih kriterija, no i dalje je riječ o izuzetno ujednačenim gumama na nešto nižoj razini. U ovoj skupini našli su se Vredestein Snowtrac 5, Esa-Tecar Super Grip 9, Hankook i*cept RS2 W452, Bridgestone Blizzak LM001, Dunlop SP Winter Response 2 i Nexen Winguard Snow'G WH2. Kod preostale tri gume iz skupine "preporučuje se" uočeni su značajni nedostaci. Uniroyal MS Plus 77 pokazuje znakove nesigurnosti pri vožnji na suhoj cesti, dok Barum Polaris 3 i Viking SnowTech II imaju istih problema, ali na mokrom.
Najgore ocijenjene gume u ovoj dimenziji su Firestone Winterhawk 3 i Kleber Krisalp HP2 kod kojih loš lateralan grip pri vožnji na mokroj podlozi predstavlja najveći razlog za neprolaznu ocjenu.
U pogledu trajnosti, naše testiranje nije pokazalo prevelike razlike među kandidatima. Svojom kvalitetom ovdje se istaknuo Michelinov Alpin A4 s izvrsnim rezultatima, a na korak do njega bila su još dva proizvoda, Barumov Polaris 3 i Kleberov Krisalp HP2.
Zanimljivost aktualnog testiranja jest u tome što su za njega birane samo zimske gume s minimalnom oznakom C kad je riječ o prianjanju na mokrom. Samo tri proizvoda nose oznaku bolju od C: Nokian s oznakom A te Pirelli i Dunlop s oznakom B. Kod 11 proizvoda ova klasifikacija je potvrđena bez ikakve sumnje. Kod Pirellija, Klebera i Vikinga takva oznaka je moguća uzme li se u obzir tolerancija od 10 bodova koju navodi udruženje ETRMA (Udruženje europskih proizvođača pneumatika). S druge strane, Nokian ne potvrđuje oznaku A jer je odstupanje od dopuštenih vrijednosti kod njega 15 bodova, a to se ipak ne može tolerirati. Na ovogodišnjem testiranju zimskih guma u dimenziji 185/65 R15 T nije bilo proizvoda iz Continentala, Fulde i Save jer su ovi proizvođači na tržište za ovu sezonu izbacili nasljednike dosadašnjih pneumatika koji u trenutku početka našeg testiranja nisu bili dostupni u trgovinama ili kod dilera.
Veću dimenziju 225/45 R17 H koriste automobili kompaktne ili niže srednje klase, poput Audija A3, BMW-a serije 1, Citroena C4, Fiat Brava, Honde Civic, Hyundaija i30, Mercedesa A, B ili C klase, Opelove Astre, Peugeota 308, Renault Meganea, Seat Leona, Škode Octavije, Toyote Auris ili VW Golfa, pri čemu je upravo ovaj posljednji, i to sedme generacije u izvedbi GTI izabran za testno vozilo. Izbor je pao na ovaj model zbog visokog okretnog momenta i snažnog motora te sportskog ovjesa koji od gume traže značajno veće prianjanje nego kod ostalih modela. Možda je upravo i to razlog što je samo jedna od 13 testiranih guma u ovoj dimenziji zaslužila ocjenu "vrlo preporučljivo". Ostalih deset modela moralo se zadovoljiti ocjenom "preporučuje se", dok su dvije gume zaradile ocjenu "djelomično se preporučuje".
Najbolje ocjene ovoga je puta zaslužio Dunlop Winter Sport 5, jedini proizvod u ovoj dimenziji bez ikakvih nedostataka na testiranju. Naša preporuka u ovoj dimenziji apsolutno odlazi tom premium proizvodu koji nudi izuzetnu trajnost i vrlo ujednačene karakteristike.
U usporedbi s njim, ostali proizvodi nude osobine značajno niže razine, neke u samo jednom, a neke čak i u više testnih kriterija. Pirelli Winter Sottozero 3 pokazuje ujednačene performanse, no riječ je o gumi koju se nikako ne može nazvati specijalistom za snijeg. Vozači kojima gume trebaju zbog vožnje u planinskim područjima tijekom zimskih mjeseci trebali bi izabrati neki drugi proizvod. S druge strane, proizvodi Firestone Winterhawk 3, Goodyear UltraGrip Performance Gen-1, Hankook i*cept evo2 W320 i Nokian WR D4 na snijegu pokazuju dobre osobine, no kod njih su nedostaci uočeni u drugim testnim kriterijima (suha i mokra podloga, trajnost). Deficit preostalih guma iz skupine ocijenjene ocjenom "preporučuje se" izuzetno je velik. "Kišne gume" iz Uniroyala, MS plus 77, potvrdile su svoj reklamni slogan najboljim rezultatom na mokroj cesti, no pritom su pokazale i znatne nedostatke na suhoj podlozi. Bridgestone Blizzak LM001 i Vredestein Wintrack Extreme S imali su problema na snijegu, a Vredestein je, uz njih, pokazao i dodatne slabosti u pogledu trajnosti. Viking SnowTech II imao je nedostataka na čak tri vrste podloge: suhoj, mokroj i ledu, a Yokohama se mučila na mokrom i ledu te nije pokazala zadovoljavajući rezultat u pogledu trajnosti.
Matador MP92 Sibir Snow i BF Goodrich g-Force Winter najslabije su ocijenjene gume u ovoj kategoriji. Ocjenu "djelomično se preporučuje" zaslužile su zbog performansi na mokrom.
S obzirom na širinu guma u ovoj dimenziji, karakteristike hidroplaninga većine testiranih guma i dalje imaju prostora za poboljšanje, posebno ako se fokusiramo na karakteristike hidroplaninga i vožnje po bljuzgi ili rastopljenom snijegu, koje su uočene na testu iz 2010. godine. S druge strane, na čvrstom snijegu većina proizvoda pokazuje iznenađujuće dobru razinu. Pritom Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 pokazuje najbolje kvalitete na čvrstom snijegu, Pirelli Winter Sottozero 3 nudi slabosti kod trakcije na snježnoj podlozi, dok se Bridgestone Blizzak LM001 i Vredestein Wintrack Extreme S na snijegu mogu tek preporučiti. Trajnost je kod većine proizvoda na sličnoj razini, no ovoga puta na testu nismo imali pravu gumu maratonku. Tek je BF Goodrich g-Force Winter imao nešto dulji rok trajanja, no ta je izdržljivost u njegovu slučaju dobivena nauštrb performansi na mokrom, koje su tek djelomično preporučljive. Kao i kod manje dimenzije, ovdje su našem testiranju podvrgnuti samo proizvodi s minimalnom oznakom C kada je riječ o prianjanju na mokrom. Dunlop Winter Sport 5, Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 i Pirelli Winter Sottozero 3 imali su oznaku B, dok je Nokian WR D4 nosio oznaku A i jedva ju je opravdao zahvaljujući 10 bodova tolerancije koje priznaje ETRMA. Svi ostali proizvodi također su potvrdili svoju klasifikaciju, a neki poput Yokohame W.drive V 905, Uniroyala MS plus 77, Firestonea Winterhawk 3 i Vredesteina Wintrack Extreme S bili su čak i bolji od oznake koju nose. Baš kao i u manjoj dimenziji, i ovdje u 225/45 R17 H neke su gume propustile testiranje. Radi se o gumama iz Continentala, Semperita, Fulde, Save i Michelina koje nisu uključene u našu usporedbu jer nasljednici njihovih proizvoda u trenutku početka testiranja nisu bili dostupni u prodaji.
Test cjelogodišnjih guma 205/55 R 16 V: Korak iza specijalista
Zaključak našeg testiranja jest kako su cjelogodišnje gume i dalje svojevrsni kompromis koji se ne može mjeriti s gumama namijenjenim isključivo ljetnom ili zimskom vremenu
Osim standardnih zimskih guma u dvije dimenzije, ovoga su se puta na našem testiranju našli i cjelogodišnji pneumatici u dimenziji 205/55 R16 V. Riječ je o dimenziji gume koja se koristi na automobilima poput Audija A3 ili A4, BMW-u Serije 1, 2 ili 3, Citroenu C4, Hondi Civic, Hyundaiju i30, Mercedesu A, B ili C klase, Opelu Astri, Peugeotu 308, Renault Laguni, Seat Leonu, Škodi Octaviji, Toyoti Auris i primjerice VW Golfu, koji je i ovdje u svojoj GTI izvedbi na sedmoj generaciji poslužio kao testno vozilo. Na testiranje cjelogodišnjih guma odlučili smo se zbog toga jer njihovo tržište sve više i snažnije raste. Upravo zbog toga, interes članova HAK-a, ali i interes članova naših partnera na ovom testiranju, sve je veći, a rezultati testiranja novih proizvoda izuzetno su traženi. Sami proizvođači odgovorili su zahtjevima tržišta pa je ponuda cjelogodišnjih guma iz godine u godinu sve bolja i bolja. Svih sedam testiranih guma koje smo ovom prilikom isprobali dosad se nikad nisu našli na našem testiranju pa zbog toga ne postoje rezultati s kojima bismo ih mogli usporediti. Od tih sedam guma, čak šest ih je predstavljeno 2014. i 2015. godine, jedino je Bridgestone A001, čija je proizvodnja nedavno zaustavljena, bio dostupan i ranije.
Testiranja HAK-a i europskih partnera iz drugih autoklubova te udruga za zaštitu potrošača razlikuju se od drugih redovitih testiranja pneumatika, i to ponajviše po broju kriterija i ponavljanja određenih testova te načinu i proceduri nabavke samih proizvoda. Kad je riječ o usporedbi cjelogodišnjih guma, samo testiranje odlazi još korak dalje. Cilj testiranja nije samo međusobno usporediti cjelogodišnje gume, nego i provjeriti jesu li ovi proizvodi učinkovita alternativa ljetnim i zimskim gumama. To znači da kandidate na samom testiranju ne uspoređujemo samo s ljetnim i zimskim gumama, nego se cjelogodišnji proizvodi ocjenjuju na snijegu i ledu poput zimskih guma, dok se performanse na mokrom u hladnijim uvjetima testiraju kao zimske gume, a u toplijim uvjetima kao ljetne. Kad je pak riječ o testiranjima na suhoj podlozi, cjelogodišnja guma mora se u usporedbi s ljetnom nositi s vrlo toplim vremenskim prilikama, dok se kod trajnosti polovica testiranja provodi u ljetnim, a druga polovica u zimskim mjesecima. S obzirom na sveukupno loše rezultate na suhoj cesti u testiranju cjelogodišnjih guma iz 2014. godine, odlučeno je da se ove godine testiranje napravi u dimenziji 205/55 R16 V. Nešto šira dimenzija guma koje su razvijene za više brzine, u usporedbi s 2014. godinom, pokazala se boljom na suhoj cesti. Ipak, ti rezultati na suhom ponovno su uglavnom razočaravajući, ali i sveukupno ne tako loši kao 2014. godine, kad dvije gume uopće nisu prošle testiranje. Ovoga puta nije bilo guma koje se ne mogu preporučiti, no zato čak pet proizvoda nije opravdalo očekivanja na suhom zaradivši samo djelomičnu preporuku. Rezultati na snijegu ovoga puta iznenađuju i pozitivno i negativno. Primjerice, Bridgestone A001 bazira se na zimskoj gumi, a istodobno pada na snijegu uz izrazito negativnu ocjenu. S druge strane, Michelin CrossClimate, koji proizvođač reklamira kao ljetnu gumu sa zimskim performansama, na snijegu pokazuje zadovoljavajuće karakteristike i može se preporučiti, dok Hankookov Kinergy 4S H740 pada zbog nezadovoljavajućeg kočenja na mokrom i lošeg lateralnog gripa.
Ukupni rezultati cjelogodišnjim kandidatima dva puta donose ocjenu preporučuje se, tri puta ocjenu djelomično se preporučuje, dok se dvije gume uopće ne mogu preporučiti. Izazovu da prežive simultanu usporedbu s ljetnim i zimskim gumama pozitivno su odgovorila samo dva proizvoda – Michelinov CrossClimate i Vredesteinov Quatrac 5. Michelin je iznenadio vrlo preporučljivim nastupom u svim testiranim kriterijima, osim na snijegu, gdje je zaradio ocjenu "preporučuje se". Vozaču koji može preskočiti vožnju svojim automobilom tijekom zimskih mjeseci i držati ga pred kućom kad su ulice prekrivene snijegom i bljuzgom savjetujemo izbor Michelinova proizvoda. S druge strane, Vredestein je i na suhoj i na mokroj cesti dobio ocjenu "preporučuje se".
Ostali proizvodi zaslužili su djelomičnu preporuku na suhoj cesti u ljetnim mjesecima, gdje su se ponašali baš kao standardne zimske gume. Upravo zbog toga, Goodyear Vector 4 Season Gen 2 i Nokian Weatherproof ne mogu se preporučiti vozačima koji tijekom ljeta redovito voze izvan grada ili se žele svojim automobilima odvesti na ljetni odmor. S druge strane, Pirelli Cinturato All Season djelomično se preporučuje i zbog performansi na suhom i zbog svojih karakteristika na snijegu.
Dvije gume koje će ovoga puta morati na popravni ispit pripadaju Bridgestoneu i Hankooku. Bridgestoneov A001 i Hankookov Kinergy 4S H740 "ne mogu se preporučiti" zbog katastrofalnog rezultata na snijegu, odnosno mokroj cesti.
Kod testiranja cjelogodišnjih pneumatika u obzir su se uzimale samo gume koje nose oznaku C kad je riječ o prianjanju na mokrom. Sve gume ovdje su opravdale tu oznaku, dok bi Goodyear i Vredestein bez ikakvih problema mogli nositi i oznaku više. Zaključak našeg testiranja jest kako su cjelogodišnje gume i dalje svojevrsni kompromis koji se ne može mjeriti sa specijalistima, odnosno gumama namijenjenim isključivo ljetnom ili zimskom vremenu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu