Manju (175/65 R14 T) koriste mnoga mikro i mala gradska vozila, poput Toyote Yaris, Mazde 2, Hyundaia i10, Kije Picanto, Renault Twinga, Mitsubishi Colta, Peugeota 206…, dok se veća (205/55 R16 H) može pronaći na uistinu brojnim automobilima, kao što su VW Golf, Passat i Touran, Renault Megane i Scenic, Ford Focus, Mondeo i C-Max… U obje konkurencije pobjedu je na kraju odnio Continental, no prednost nad prvim pratiteljima je bila uistinu marginalna. Treba napomenuti da u ukupnoj ocjeni performanse na suhom čine 15 posto, na mokrom 30 posto, na snijegu 20 posto, na ledu 10 posto, baš kao i potrošnja goriva te trošenje gume. U ukupnoj ocjeni buka koju proizvodi guma čini 5 posto.
U manjoj dimenziji 12 kompleta testnih guma bilo je montirano na Ford Fiestu, pri čemu ni jedan brend na kraju nije zaslužio maksimalnu ocjenu. Dva su poznata proizvođača zavrijedila vrlo preporučljiv status – Continental i Dunlop, čak osam ih se plasiralo u zlatnu preporučljivu sredinu, dok se Semperit djelomično preporučuje, a Nankang nikako. Zanimljivo, Semperit se definitivno ne bi našao na pretposljednjoj poziciji da katastrofalnu ocjenu nije dobio samo na testu po suhoj podlozi, jer se većina ostalih mučila uglavnom po mokrom i na snijegu. Doduše, vrlo slab na suhom bio je i Pirelli pa, uz najmanju trajnost (zanimljivo za službenog opskrbljivača gumama bolida Formule 1), ne čudi što je osvojio treće mjesto – odostraga! Posljednji je, pak, bio kineski Nankang, koji se nije snašao ni na mokrom pa je o nekom boljem rezultatu na snijegu bilo iluzorno sanjati.
Što se tiče rezultata po podlogama, na suhom je najbolji bio Firestone. Pet proizvođača nije pokazalo nikakvu slabost – Continental, Vredestein, Dunlop, Esa-Tecar i Nankang, dok pet proizvođača nije blistalo – Nokian i Goodyear te pogotovo Debica, Sava i Pirelli. Semperit je, pak, bio toliko loš da mu je ukupna ocjena samo zbog testa na suhom srušena na djelomično se preporučuje (u svim ostalim kategorijama je bio relativno korektan). Najveće zamjerke leže na najjednostavnijim – svakodnevnim manevrima, jer je odziv upravljačkog mehanizma na vozačeve postupke bio debelo prespor, dok potrebna sigurnost nije zamijećena ni u vožnji na limitu. Prilično iznenađenje dogodilo se na testiranju kočenja pri brzini od 100 km/h, gdje se najučinkovitijim pokazao kineski Nankang (45,3 m), I to s čak 5,4 metra boljim rezultatom od najneučinkovitijeg Goodyeara (50,7).
Na mokroj podlozi čak sedam proizvođača nije pokazalo slabosti, pri čemu su favoriti – Continental i Dunlop – bili daleko najbolji. Vrlo dobri su bili i Goodyear, Nokian, Esa-Tecar, Pirelli te Semperit, dok su podbacili Firestone, a pogotovo Debica, Sava i Vredestein. S ovim posljednjima se Nankang koliko-toliko držao kad je bilo u pitanju kočenje po mokrom, no držanje u zavoju je bilo ispod svake kritike, zbog čega je i ukupna ocjena smanjena na – ne preporočuje se.
Polako smo došli i to najzanimljivije podloge za zimske gume – snježne, na kojoj je većina kvalitetno odradila svoj posao, a najbolji su ponovno (očekivano) bili Continental i Dunlop. Snižavanjem ukupne ocjene zbog nešto slabijih karakteristika na bijelom pokrivaču kažnjeni su samo Nokian, Goodyear i Esa-Tecar (svi zbog bočnog držanja). Nankang je ponovno podbacio, kako u vožnji, tako i u kočenju (svi ostali su bili unutar samo 3%), zbog čega se može postaviti pitanje radi li se ovdje uopće o zimskoj gumi. I dok je na kočenju još koliko-toliko usporavao, kod pokušaja ubrzavanja na snijegu kineski proizvod gotovo uopće nije reagirao, a o nekakvom kretanju na uzbrdici nije trebalo ni razmišljati.
Na ledu su gotovo sve gume ostvarile slične rezultate (pobjedu je u foto-finišu odnio Nokian), dok se najštedljivijom gumom po pitanju potrošnje goriva pokazala Esa-Tecar. Na kraju, testirajući habanje guma, najizdržljivijim se pokazao Goodyear, dok se najmanjom trajnošću može pohvaliti Pirelli, i to čak 40% slabijom od pobjedničkog dosega.
U većoj dimenziji se na testnom VW Golfu izmijenjalo 16 različitih kompleta guma, a na čelu poretka su se na kraju isprofilirali premium proizvođači – Continental, Goodyear i Dunlop, s uistinu mizernim razlikama. Ta tri proizvoda su vrlo preporučljiva, njih čak 11 pripada skupini preporučljivih, dok su po jedan djelomično preporučljivi (Semperit) i nepreporučljivi (južnokorejski Laufenn). Baš kao i u manjoj dimenziji, Semperit je ponovno bio solidan svugdje osim na suhom, pa mu je po pravilu ukupne ocjene prema najslabijoj ocjeni pripalo začelje kolone. U vrlo sličnoj situaciji se zatekao i Pirelli. Gotovo svi ostali proizvođači platili su danak nešto slabijim rezultatima u prirodnom okruženju za zimske gume – na mokrom i na snijegu. Ipak, kao kuriozitet bismo svakako izdvojili činjenicu da su Kleber, Vredestein, Nokian i Giti praktički briljirali na snijegu, dok su na mokrom bili ispod svake prihvatljive razine. Za zimske uvjete, u kojima su kiša i snijeg dio svakodnevice, nevjerojatno je ovoliko odstupanje. Nexen i Fulda ni na jednoj od te dvije podloge nisu briljirali, dok se Michelin i Bridgestone nisu najbolje snašli upravo na snijegu. Za razliku od ove dvije poznate tvrtke, Kumho je bio vrlo dobar po bijelom pokrivaču, ali dosta slabiji na suhom i mokrom, te pogotovo u potrošnji goriva.
Posljednjeplasirani Laufenn, pak, demonstrirao je nevjerojatne oscilacije. Južnokorejski proizvod je bio vrlo dobar na suhom i snijegu, čak najštedljiviji u potrošnji goriva i vrlo otporan na habanje, ali tragičan rezultat na mokrom (uz nešto veću buku) donio mu je uvjerljivo posljednje mjesto. Što se tiče analize po podlogama, na suhom je najbolji bio Michelin, a njemu odmah uz bok Bridgestone (očekivano) i Laufenn (neočekivano). Yokohama, Kumho, Giti i Pirelli nisu se iskazali, a Semperitu je upravo zbog testa na suhom osjetno spuštena ukupna ocjena. Analizirajući kočenje pri brzini od 100 km/h, uočena je vrlo velika izjednačenost, pri čemu je najbolji Nexen (46,1 m) bio samo 3,2 metra slabiji od najgoreg Kumha (49,3 m). Na mokroj podlozi se skupina podijelila točno na pola. Osam proizvođača nisu imali nikakvih problema (prednjačili Continental i Goodyear), dok se osam mučilo uglavnom sa slabijim prianjanjem uz podlogu u zavoju ili prilikom kočenja. Posebna priča je posljednjeplasirani Laufenn, koji je u usporedbi s prvoplasiranim Continentalom postigao čak 13 metara slabiji rezultat u kočenju i 16 sekundi sporije vrijeme u 'kišnom' krugu.
Po snijegu je većina proizvođača korektno odradila svoj posao te se njih 10 vrlo preporučuje, dok se 6 guma samo preporučuje. Istina, na vrhu nisu premium igrači, nego Nokian i Giti, koji su stabilnim bočnim gripom u snježnim zavojima pomalo zasjenili Continental, Dunlop, Kleber, Vredestein i Goodyear. Na bijelom dnu je Yokohama. Na ledu su svi u sličnoj kategoriji, baš kao i po potrošnji goriva, gdje najštedljivije (Continental, Nokian i Laufenn) od najrastrošnijeg (Kumho) razdvajaju samo 0,3 l/100 km. No zato su puno veće razlike u kategoriji habanja guma, gdje su Michelin i Bridgestone gotovo dvostruko trajniji od Nokiana. Nexen i Laufen su također za svaku pohvalu. Na kraju, kad podvučemo crtu, možemo zaključiti da su favoriti čvrsto zasjeli na vrh, pogotovo u većoj dimenziji, te se čini da po zimi nema iznenađenja kad je u pitanju siguran izbor.
O važnosti guma za sigurnost cestovnog prometa rjieč je i u globalnoj kampanji #3500 života Svjetske automobilističke organizacije (FIA), koju Hrvatski autoklub podržava i dijeli njena nastojanja, a trenutno se provodi u Republici Hrvatskoj. U sklopu kampanje svojim osobnim svjedočanstvom na posteru legendarni tenisač Rafael Nadal šalje poruku „provjerite svoje gume“ jer ako vozite s oštećenim ili istrošenim gumama ugrožavate svoj i tuđe živote. Kampanja naglašava kako su riziku na cesti više izloženi neiskusni vozači od 15 do 29 godina te sve vozače poziva na održavanje ispravnog pritiska u gumama i provjeravanje dubine utora.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu