Akvizicija društva Sloga Podravska trgovina je pri kraju, čime će se Grupa Lonia tako učvrstiti u top 10 malotrgovaca hranom, povećati broj trgovina za 70-tak te broj djelatnika za 300. Najnoviju akviziciju na maloprodajnom tržištu u ekskluzivnom razgovoru za Poslovni dnevnik otkriva glavni izvršni direktor Lonie Drago Munjiza, nakon što je prošlog tjedna sklopljen kupoprodajni ugovor te će danas biti postavljen novi Nadzorni odbor u preuzetoj tvrtki, koja će od 1. siječnja nastaviti poslovati pod imenom Sloga podravska trgovina.
Sama Lonia, jedan od najvećih trgovaca u Sisačkomoslavačkoj županiji, dio je Lonia Grupe koja još ima i vinarstvo te pekarsku proizvodnju, dok je njezin vlasnik preko krovne tvrtke Spuga poduzetnik Frane Jaram. Cijena transakcije ostaje poslovna tajna, a preuzeta je velika podravska tvrtka s blizu 160 milijuna kuna ukupnog prihoda u 2018. te je Lonia uz njezinu maloprodaju stekla i mlinarstvo.
Što će akvizicija značiti za Loniju?
Grupa Lonia širi poslovanje te će od 2020. poslovati u 8 sjeverozapadnih županija, od Topuskog i Vojnića, do Slavonskoga Broda, Zagreba i mjesta u Varaždinskoj županiji. Sama Lonia završava godinu s procijenjenim rastom od 6% prometa 'isto za isto' u odnosu na 2018., što je značajno više od rasta tržišta maloprodaje u istom razdoblju koje se za sada procjenjuje do 4% . Nastavak je ovo politike širenja jer je u prijašnjim godinama tvrtka zabilježila visoke stope rasta, koji je rezultat akvizicija i širenja mreže te rasta segmenta veleprodajnog poslovanja u HoReCa kanalu. Veoma sam zadovoljan što smo ove godine, zahvaljujući boljim rezultatima, podršci Upravnog odbora i općenito većim mogućnostima korištenja neoporezivih isplata djelatnicima isplatili rekordan iznos uskrsnice, regresa, dara za djecu i sad božićnice u iznosu od 1500 kn, u odnosu na protekla razdoblja i prosjek konkurencije.
Koliko je danas velika mreža trgovina s kojom Lonia raspolaže te kakva su očekivanja od preuzimanja?
Na kraju 2020. Grupa Lonia će poslovati u više od 330 prodajnih mjesta, te će samo u maloprodajnom i veleprodajnom segmentu ukupno rasti minimalno 22%. Naime, Lonia danas posluje na nešto manje od 250 lokacija i prisutna je u šest županija, uključujući i Grad Zagreb. Želja nam je pokriti većinu županija u sjevernozapadnom dijelu Hrvatske, te izbalansirati pokrivenost prodajnih mjesta. Zasad smo jedan od najvećih trgovaca u Sisačkomoslavačkoj županiji i vrlo bvažan opskrbljivač u županijama koje se 'naslanjaju' na nju. Veleprodajni segment poslovanja sudjeluje s cca 10% u ukupnom prometu, a planiramo pojačati taj segment, posebice u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji.
Kako je došlo do suradnje s Glovom i koji su po Vama novi trendovi na tržištu maloprodaje?
Dva su osnovna trenda u maloprodaji: digitalizacija poslovanja i 'omnichannel' strategija. Suradnja s Glovom omogućuje Loniji da pokrije novi tržišni segment u Zagrebu. a to su mladi online kupci, te oni koji žele kupnju u roku do pola sata bez da silaze u trgovinu. Tako smo nakon drugog najvećeg trgovačkog lanca u Europi, francuskog Carrefoura, uspostavili suradnju s jednom od digitalnih platformi koje se ubrzano šire u Europi. Omnichannel strategija, pak, koja je najnoviji trend u svjetskoj maloprodaji, od početka je prisutna u Loniji jer portofolio robnih kuća s najmoprimcima (Pepco, Bipa, Tekstilpromet, Offertissima, kafići…) i kombinacije maloprodaje, veleprodaje te opskrbe putem javne nabave omogućava disperziranje rizika na više kanala prodaje, te pokrivanje svih kanala prodaje u uvjetima relativno manjeg BDPa domicilnih županija te pojačane konkurencije koja postupno pokriva cijelu Hrvatsku.
Koliko ljudi zapošljavate te postoji li problem s nedostatkom radnika?
U Grupi imamo 1174 zaposlenih, 34 djelatnika više nego u 2018. Pažljivo mjerimo fluktuaciju radnika u odnosu na najbolje standarde i koristimo raspoložive alate koji omogućuju Loniji da bude percipirana od postojećih i budućih djelatnika kao poslodavac s korektnim radnim uvjetima. Oni ne obuhvaćaju isključivo fiksnu plaću, nego i nagrade sukladno ostvarenim rezultatima u odnosu na planirane, edukacije zaposlenika i planiranje karijere, pa velik broj naših voditelja koji su bili trgovci napreduje t do rukovodećih pozicija. U sklopu korporativnog upravljanja i izvještavanja o rezultatima poslovanja i bitnim poslovnim događajima imamo i interne novine, a razvijamo korporativno sudjelovanje na sportskim događanjima, te zajedničke proslave i dobru suradnju sa sindikatima koji djeluju u društvu. Danas, u vrijeme društvenih mreža, sve je vrlo transparentno, pa tako i radni uvjeti u odnosu na konkurenciju ili druge grane industrije, a radnici međusobno intenzivno komuniciraju i razmjenjuju iskustva, što prije 10tak godina nije bio slučaj. Otvaranje tržišta radne snage u EU i ulazak zahtjevnijih mladih generacija na tržište rada podrazumijevaju sofisticiraniji model upravljanja ljudskim resursima.
Kakvi su uvjeti i plaće?
Naši trgovci u ovoj godini, ovisno o rezultatima i broju radnih sati u mjesecu, ostvaruju prosječni neto mjesečni primitak nešto niži od 5000 kuna, što je značajno poboljšanje u odnosu na npr. 2017. I dalje ćemo raditi na poboljšanju svih radnih uvjeta, poglavito neto plaće, pazeći da ne narušimo sigurnost radnih mjesta i općenito poslovanja društva. Sigurnost radnih mjesta je po mojoj ocjeni jedan od bitnih radnih uvjeta koji u manjim naseljima i slabije razvijenim županijama često bude bitniji od same plaće.
Kako se Lonia i Hrvatska uklapaju u tzv. miješanje kanala, drugi trend koji ste spomenuli u maloprodaji?
Hrvatska je tržište koje je uklopljeno u EU trendove te zbog velike dijaspore i turističkog karaktera gospodarstva brzo se povezuje sa susjednim tržištima. I veliki broj trgovačkih lanaca i šoping centara djeluje u RH , gdje smo svjedoci da većina njih koristi najnovije alate u obradi tržišta. Jednako tako, tvrtke kao što su Fortenova, Atlantic, Orbico, Podravka i drugi već duže vrijeme nisu ekskluzivno prisutne samo u regiji, nego djeluju na svjetskim tržištima gdje su prisiljene koristiti najnovije trendove u distribuciji robe široke potrošnje koji se odnose na robotizaciju i digitalizaciju poslovanja, skladištenja te obrade podataka. Zbog velike konkurencije svi uključeni u FMCG biznis koriste sve moguće kanale da bi proizvod došao do krajnjih kupaca, ali i stvorio nove lojalne potrošače i djelatnike unutar veoma zahtjevne Z generacije.
Kakve su vaše procjene oko kretanja potrošnje?
Sljedeće dvije godine potrošnja u maloprodaji hrane će rasti oko 3 – 3,5% godišnje, što je vrlo sličan rezultat ovogodišnjem. Kako su ove godine u više navrata značajno promijenjene mogućnosti isplate neoporezivog dijela dohotka, ako okolnosti većini poduzetnika to dozvole, smatram da će većina takvih isplata biti usmjerena u osobnu potrošnju, a manjim dijelom u štednju ili investicije. Sličan scenarij je prisutan svuda u Europi i trajati ce sve dok bude trajalo razdoblje nultih/negativnih općenito niskih prinosa na štednju, obveznice i vrijednosne papire.
Kako biste ocijenili dosadašnji razvoj tvrtke od lokalne veleprodaje u 90tim godinama do jednog od top 10 trgovaca?
On je više nego zadovoljavajući i 'rolemodel' drugim tvrtkama u regiji, pa i izvan segmenta obiteljskih poduzeća i onih koja djeluju na maloprodajnom tržištu hrane. Veliku ulogu u razvoju odigralo je i članstvo u grupaciji Ultragros, gdje je Lonia najveća članica, ali i jedna od prvih pokretačica osnivanja takvog udruženja u RH. Kombinacija širenja i razvoja uvijek je bila kombinacija organskog rasta i akvizicija, postupno od grada Kutine prema cijeloj županiji, a iza toga je obuhvatila susjedne županije i grad Zagreb. Moja osobna procjena je da je tržišni udio Lonije na cijelom maloprodajnom tržištu hrane RH od minimalno 1,7 do maksimalno 2%, a u županijama u kojima djeluje ima cca 6% udjela, te unutar grupacije Ultra otprilike 12% i kontinuirano jača. Kako je Lonia strateški fokusirana na tržište malih kvartovskih trgovina i manjih supermarketa koji otprilike čine 30tak posto ukupne realizacije unutar maloprodajnog tržišta hrane, na tom segmentu kontroliramo otprilike 6% tržišta. Važno je spomenuti da 'jadranski' trgovci, odnosno trgovci koji imaju prodajna mjesta u sezonski jakim područjima (kod Lonije je to slučaj samo u 20tak lokacija u strogom centru Zagreba) ostvaruju bitno bolje prosječne rezultate od trgovaca u zaleđu ili rjeđe naseljenim područjima s nižim BDPom/stanovniku, a upravo takvi trgovci snažno pomažu lokalnim zajednicama u opskrbi rjeđe naseljenih, staračkih i siromašnijih naselja.
Očekuje li tržište maloprodaje hrane, ali i ukupni segment obiteljskih tvrtki u Hrvatskoj, daljnja konsolidacija?
Svakako i to zbog više uzroka, a osnovni su daljnje uklapanje Hrvatske u EU integracije koje omogućavaju kapitalno jakim inozemnim tvrtkama lakše širenje u Hrvatskoj, te višegodišnja slabija ekspanzija bivšeg Agrokora uzrokovana nelikvidnošću tadašnjeg koncerna, intenziviranoj krajem 2016. i početkom 2017. Kako većina makroanalitičara ocjenjuje da ce BDP i tržište maloprodaje u RH u narednom srednjoročnom razdoblju nastaviti rasti stopama višim od prosjeka EUa, dok istovremeno najveći trgovački lanac stagnira sa rastom, otvorila se prilika za dinamiziranje tržišta i njegovu daljnju koncentraciju kroz jačanje prvih 'izazivača' kao što su Ultra i NTL grupacija, Tommy, KTC i Plodine, te posebice Schwarz grupa (Lidl i Kaufland) te Spar. Kapital nikada nije bio povoljniji što omogućuje da tvrtke koje imaju mogućnost brzog i lakog pristupa financijskim sredstvima šire svoje poslovanje akvizicijama. Eklatantni primjeri su Spar i poljski fond Entreprise investors koji su značajno proširili svoj poslovanje i portofolio.
Predviđate li daljnje širenje Lonije?
Lonia predviđa u svojem petogodišnjem planu razvoja mogućnost širenja i akvizicija(ma), kao što je to bio slučaj i zadnjih 5 godina kada su se isto dogodile značajne akvizicije koje su Loniju dovele do pozicije jedne od 10tak najvećih trgovačkih kuća u RH. Kada i kako će se realizirati neka od potencijalnih akvizicija prerano je komentirati, ali sigurno društvo ima i kapaciteta i iskustva. Sada smo jedan od tri najveća subjekata u Sisačkomoslavačkoj županiji, s ciljem da budemo podrška lokalnim dobavljačima i lokalnoj zajednici, te izvrstan i siguran poslodavac, što znači i vrlo često opskrbljujemo stanovništvo u manjim i dislociranim naseljima, s većinskim staračkim pučanstvom, koja konkurencija s većim formatima izbjegava. Štoviše, naša domicilna županija sasvim sigurno nije jedna od bogatijih, pa je Lonijin uspjeh utoliko veći.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu