Rekordne cijene goriva, kao i energenata uopće, u prvom redu prirodnog plina i električne energije, mogle bi ugroziti ekonomski oporavak Hrvatske, ali i drugih zemalja Europske unije, čija je privreda ionako već dobrano ugrožena koronakrizom koja traje dulje od godinu i pol dana, uz brojne probleme u proizvodnji i logistici koji samo pridonose sve izglednijim visokim stopama inflacije, piše Novi list.
Pri tom će hrvatski građani, posebno oni koji žive u pograničnim područjima uz granicu s Bosnom i Hercegovinom ili Slovenijom, vjerojatno sve češće odlaziti po gorivo preko granice jer je ono u BiH u prosjeku jeftinije za dvije i pol kune po litri, dok je u Sloveniji benzin jeftiniji za kunu po litri, a dizel oko 70 lipa po litri.
U Srbiji je benzin jeftiniji za oko 75 lipa po litri, dok je cijena dizela otprilike na istoj razini kao u Hrvatskoj. Po benzin se isplati i u Mađarsku, jer je tamo gotovo kunu jeftiniji, no dizel je čak i nešto skuplji nego u Hrvatskoj.
Kada je o inflaciji riječ, gorivo je jedna od značajnijih stavki čija cijena može značajnije utjecati na stopu inflacije, budući da cijena praktički svih roba i usluga izravno ovisi o cijeni goriva.
Iako je rast cijene dizela i benzina prisutan u cijeloj Europskoj uniji, zajedno s rastom cijene plina i struje, građani nekih zemalja, poput Hrvatske, s relativno niskim primanjima u odnosu na europski prosjek, sigurno će biti teže pogođeni sve višim cijenama goriva, a posljedično i svih maloprodajnih roba.
Gorivo nigdje u Europi nije jeftino, no više od same cijene treba obratiti pozornost na razmjer prosječnih plaća i cijene goriva, po čemu su stanovnici Hrvatske među najpogođenijima u Uniji, analizira Novi list.
Pri tom valja još jednom naglasiti da sama cijena goriva, kada se zaračuna ukupan trošak naftnih kompanija i maloprodaje, od istraživanja i bušenja, transporta sirove nafte do rafinerija, rafinerijske proizvodnje, transporta i skladištenja naftnih derivata i same maloprodaje, ne predstavlja niti polovicu od ukupne maloprodajne cijene naftnih derivata.
Ostalih gotovo 60 posto čine raznorazni državni nameti, od davanja za ceste i željeznice, preko posebnog poreza, odnosno trošarine, do »šlaga na torti« – poreza na dodatnu vrijednost koji se ne obračunava na osnovnu cijenu derivata, nego na cijenu uvećanu za sva davanj.
Tako, efektivno, vozači plaćaju porez na porez, kao da je riječ o nekakvim superluksuznim proizvodima, a ne osnovnoj životnoj potrebi, što gorivo i prijevoz vlastitim vozilom u današnje vrijeme jesu.
Koliko cijena goriva opterećuje budžet prosječnog hrvatskog građanina možda se najbolje vidi ako usporedimo cijene goriva u Hrvatskoj i drugim zemljama Europske unije, zajedno s usporedbom prosječne plaće.
Tako je primjerice, da ne odlazimo predaleko, 95 oktanski benzin u Austriji trenutno prosječno jeftiniji za oko 15 centi, odnosno oko jednu kunu, pri čemu je prosječna neto plaća u toj zemlji tri puta veća od prosječne plaće u Hrvatskoj.
U Sloveniji je benzin za kunu jeftiniji, dizel je oko 70 lipa, pri čemu je prosječna plaća u Sloveniji za više od 50 posto veća nego u Hrvatskoj.
Cijena goriva u Danskoj je dvije kune viša za benzin te oko 75 lipa za dizel, ali je tamošnja neto plaća, unatoč vrlo visokim davanjima na osobne dohotke, i dalje gotovo četiri puta viša nego u Hrvatskoj.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu