Iako niti dosad nije bila ispod radara, prošlotjedna smjena vodstva HŽ Carga je opet tu tvrtku stavila u fokus javnosti. Naime, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, kao jedini član Skupštine javne tvrtke HŽ Cargo, u četvrtak je smijenio zbog loših rezultata poslovanja direktora tvrtke Gordana Žurgu.
Kako su objavili iz Ministarstva, radi se o padu prometa za 23 milijuna kuna u odnosu na isto razdoblje lani.
S obzirom na to da je čitava Hrvatska zadnjih mjeseci bila u “lockdownu” i da Vlada gotovo čitavom gospodarstvu isplaćuje enormne poticaje za plaće i oslobađanje od poreza i ostalih nameta, jasno je da poslovni rezultati u prvom kvartalu nisu bili razlog za sječu glava u HŽ Cargu nego da je to puno dublja i složenija priča koja se vuče već godinama, a svako malo isplivaju neki novi detalji.
Izvjesno je da će u narednim danima i tjednima iz Vlade pustiti u javnost barem naznake pravih razloga za Butkovićev naprasit potez, a koji će zasigurno obuhvatiti netransparentno poslovanje, prikrivanje izvješća, zloporabu ovlasti i slično.
Ulaskom Hrvatske u EU naša zemlja je morala liberalizirati i teretni željeznički promet – postoji i obveza liberalizacije putničkog prometa, no kako je to pitanje “strateško” u gotovo svim zemljama Unije, iz Bruxellesa nema prevelikog pritiska niti na Hrvatsku da taj segment još liberalizira te je HŽ Putnički prijevoz i dalje monopolist, a li s naznakom da dobit ostvaruje jedino u prigradskom prometu.
S druge strane, promet roba je prepušten surovom tržištu gdje nacionalni prijevoznik HŽ Cargo ostvaruje sve manje udjele. Prema posljednjim podacima regulatorne agencije HAKOM, za četvrti kvartal 2019., na hrvatskom tržištu prijevoza robe željeznicom je djelovalo 9 tvrtki, osam privatnih i državni HŽ Cargo
. Prema tim podacima, koji su objavljeni sredinom ožujka, ukupno ostvareni tonski kilometri željezničkih teretnih prijevoznika u četvrtom tromjesečju 2019. povećani su za 7,3%, a broj putničkih kilometara smanjen je za 1,7% u odnosu na isto tromjesečje prethodne godine.
Najveće povećanje od 14,6% imali su novi teretni prijevoznici koji sudjeluju s 40% udjela u ostvarenim tonskim kilometrima u četvrtom tromjesečju, što je povećanje za 3% u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
Prema tržišnim pokazateljima HAKOM-a, ostvareno je 6,4% više vlak kilometara u teretnom prijevozu u odnosu na isto tromjesečje prethodne godine. Udio ostvarenih vlak kilometara u prijevozu tereta u ukupnom broju vlak kilometara (teretni i putnički prijevoznici) iznosi 31,7%. Najveći udio od 60,5 posto ima teretni prijevoznik – HŽ Cargo.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu