Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Oleg Butković najavio je mogućnost uvođenja vinjeta kao sustava naplate cestarine na autocestama. Butković je kazao da je već naručio izradu preliminarne analize. Ta najava novog ministra prometa bila je očekivana s obzirom na to da se on još dok je bio u oporbi zalagao za uvođenje vinjeta.
U tome bi trebao imati potporu i Mosta, u kojem su također u predizbornoj kampanji govorili o zamjeni naplatnih kućica "naljepnicama". Profesor na Fakultetu prometnih znanosti Ivan Dadić već se godinama zalaže da promjenu sustava naplate cestarine na hrvatskim autocestama i uvođenje vinjeta, a o tome je 2008. godine izradio i cijelu studiju koja je pokazala da su vinjete puno bolje rješenje od postojećeg sustava. Profesor Dadić kaže da u Hrvatskoj 10-dnevna vinjeta za osobna vozila ne bi trebala biti skuplja od 15 eura (112 kuna), mjesečna bi pak iznosila oko 50 eura (375 kuna), a godišnja 150 eura (1125 kuna).
Sada je, primjerice, cijena cestarine za prvu kategoriju vozila od Zagreba do Splita 174 kune. Tako bi desetodnevna vinjeta koštala manje od trenutačne cijene jedne vožnje između ta dva grada. Mjesečna vinjeta bi pak stajala koliko i trenutačno vožnja od Zagreba do Splita i natrag. Za cijenu godišnje vinjete od 1125 kuna sad se pak između Splita i Zagreba može voziti šest puta. A vinjete bi se u Hrvatskoj, smatra profesor Dadić, mogle uvesti relativno brzo.
Ako bi postojala snažna volja za to, vinjete bi se mogle primijeniti već od početka iduće godine. Pritom bi, ističe Dadić, u prijelaznom razdoblju bio u primjeni i postojeći sustav naplate. Vinjete bi se uvele prvo na autoceste kojima upravljaju državne tvrtke Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka – Zagreb, a onda bi se nakon dogovora s koncesionarima na Autocesti Zagreb – Macelj i Istarskom ipsilonu taj sustav naplate proširio i na te prometnice.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Vidi se da vecina vas, koji komentirate, ne poznajete EU-zakone. Niti jedan gradjanin EU-a ne smije biti diskriminiran. Znaci, za sve vrijede ista pravila. Kao sto sam vec u jednom postu pisao, ovaj problem se moze samo tako rijesiti, da se objedine HAC i HC i da se za obje vrste cesta placa cestarina. Godisnja vignetta bi trebala kostati 100 € s time da bi je hrvatski gradjani placali prilikom registracije vozila. Desetodnevna bi trebala biti 10 € a mjesecna 20 €. Osim toga treba preuzeti i dugove autocesta, koje vec imaju koncesionara. Placanjem jedne vignette, moraju se objediniti sve autoceste u Hrvatskoj. Nadalje, treba pogledati slovenska iskustva. Mislim da kod njih preko 70% zarade donose kamioni, kamioneti i autobusi. Tako, da bi bilo kontraproduktivno "derati" samo jednu skupinu korisnika, odnosno teret otplate HAC-a i HC-a mora biti ravnomjerno raspodedjen.
Cesta AZM, je u privatnom vlasnistvu i ne moze ju se natjerati da udju pod drzavnu kapu. A za taj dio ceste bi dakle opet ostale kartice i rampe…
🙂
Može vinjeta za strance, a za građane RH bi autoceste trebale biti besplatne jer ih ionako plaćaju svakom utrošenom litrom goriva 0,50kn vozili se oni po autocesti ili ne…
to ne bi proslo kod EU, sorry
ako bi "profesore" dadic, desetodnevna bila 15 a mjesecna 50 koja je onda poanta mjesecne ?
ili ste vi ipak na prometnom fakultetu ?
Ne znam koliko si ti platio “faks” ali ovo je sasvim logicno sto profesor govori. samo treba malo razumijeti sto je cilj.
1) tko ce kontrolirati vinjete?
2) u doba najvecih guzvi gdje ce se vrsiti provjera a posebno kaznjavanje ?
O ovom se ne razmislja nego samo laprda o vinjetama kao spasu. A kada budu krkljanci zbog provjera i naplata onda ce hrvatska biti opet ocrnjena od ovih istih sto ju u to guraju.
Uključite se u raspravu