FOTO: Šveđani predstavili JAS-39 Gripen, evo zašto misle da bismo ga trebali kupiti

Autor: Darko Bičak , 27. listopad 2020. u 16:40

Osim švedskih komponenti, Gripen ima značajan udio i onih iz EU i SAD-a, čime stvara jedinstveni i uravnoteženi odnos prema dva vodeća ekonomska tržišta, kazao je Engström.

Možda bi bilo pretenciozno reći da je JAS-39 Gripen apsolutno najbolji borbeni zrakoplov na svijetu, no sigurno je najbolji izbor za relativno male zemlje i nacije kakva je Hrvatska i njezino Hrvatsko ratno zrakoplovstvo (HRZ), rečeno je na prezentaciji toga švedskog aviona koju su u utorak u Zagrebu održali predstavnici Saaba.

Tom prilikom je ponovljeno niz tehničkih detalja o tom lovcu, a koji su manje ili više javnosti već poznati iz prijašnjeg natječaja za nabavku novog zrakoplova HRZ-a. Tako je opet istaknuto da se radi o idealnom izboru za relativno male zemlje sa skromnijim resursima, a samim tim i budžetom, jer je zrakoplov multifunkcionalan i fleksibilan, a što se ne može uvijek reći za njegove konkurente koji su se također prijavili na tender, američki F-16 i francuski Rafale.

Kako je pojasnio Stefen Engström, nekadašnji pilot Kraljevskih švedskih zračnih snaga, a sadašnji direktor Gripen operacija u sklopu korporacije Saab, radi se o zrakoplovu koji je dizajniran po standardima NATO saveza, s čijim sustavom je u potpunosti integriran, a istodobno pruža savršeni balans nezavisnosti i savezništva. “Gripen štiti stanovnike neke zemlje, ali također razumije i potrebu zaštite slobode djelovanja i kontroliranja vlastite budućnosti. Kada ga kupite, slobodni ste odlučiti o vlastitim savezništvima i djelovanjima. Osim švedskih komponenti, Gripen ima značajan udio i onih iz EU i SAD-a, čime stvara jedinstveni i uravnoteženi odnos prema dva vodeća ekonomska tržišta”, kazao je Engström.

Kao Gripenove glavne tehničko-taktičke prednosti se ističu njegova jednostavnost i niska cijena uporabe. Konkretno, kažu u Sabbu, njegova zemaljska posada broji od jednog do pet ljudi, a za polijetanje i slijetanje mu nisu potrebne uređene vojne baze nego može djelovati i s priručnih aerodroma ili čak i autocesta. Dovoljna mu je, ističu, površina asfalta od 16 metara širine i 800 metara duljine za punu operativnost, a njegovo tankiranje i ponovno opremanje nakon slijetanja i hitnog polijetanja ne traje duže od 10 minuta. Iako nisu dali konkretne brojke, u Saabu naglašavaju da Gripen ima zbog toga gotovo duplo dužu mogućnost boravka u zraku od izravnih konkurenata, a isto tako i da mu je cijena sata leta daleko jeftinija od F-16 ili Rafala.

O konkretnoj financijskoj ponudi i ekonomskom paketu ovom prigodom nisu željeli govoriti jer se, naglašavaju, radi o pregovorima dviju vlada, a Saab je ovdje samo kao tehnički partner. Spomenute su veće pri predaji ponude rečene činjenice, da bi Šveđani u Hrvatskoj otvorili regionalni aeronautički centar, a koji bi uz još neke druge investicije, zaposlio 500 visokoobrazovanih stručnjaka. Ovom prigodom nisu ni željeli komentirati da li se aktualna cijena za čitavi paket razlikuje, na gore ili na dolje, u odnosu na prošlu ponudu iz 2019., a koja se kretala neslužbeno na razini od 900 milijuna dolara. Daniel Boestad, direktor Gripena za Centralnu i istočnu Europu (CEE), diplomatski nam je samo kazao da im je cijena “primjerena i konkurentna”.

Video linkom se iz Mađarske na prezentaciju uključio i general Chaba Ugrik, zapovjednik Zračne baze Kecskemet u kojoj je stacionirana mađarska flota od 14 JAS-39 Gripena koji su nabavljeni 2007. Ugrik je, iz vlastitog iskustva kao pilot promoviran 1991. na Migu-21 u Čehoslovačkoj, prošao sve faze razvoja i modernizacije svojeg ratnog zrakoplovstva, Magyar Légierő, leteći na Migu-21, Migu-29, a nakon toga je bio u prvoj grupi mađarskih pilota koji su u Švedskoj bili obučavani za Gripena. Kazao je da je proces bio postepen i dugotrajan, no da je danas sve posloženo. Posebno je istaknuo praksu da se svi korisnici Gripena – Švedska, Južnoafrička Republika, Tajland, Mađarska, Češka te Brazil redovito, svake tri godine, okupljaju na zajedničkim manevrima gdje se razmjenjuju iskustva, praksa i inovacije.

Kao velika prednost Gripena se ističe i mogućnost nošenja teorijski (s obzirom da je relativno nova i ima vrlo malo prakse u borbenim uvjetima, kao uostalom i sam Gripen) najnaprednije dalekometne rakete zrak-zrak, Meteora, a koju proizvodi europski konzorcij MBDA koji ima operacije u šest zemalja Europe – Ujedinjeno Kraljevstvo, Njemačka, Francuska, Španjolska, Italija i Švedska, a sjedište mu je raspoređeno u svim zemljama osim Švedske. Koncern ima u svojem asortimanu 45 raznih naprednih oružanih sustava, no najpoznatiji su po Meteoru, a koji je izravna konkurencija globalno neprikosnovenom američkom AIM-120 AMRAAM te ruskom mu pandanu R-77. Ubojni domet ove rakete je veći od 100 km, a cijena joj se kreće oko dva milijuna eura. Za sada osim Gripena ovu raketu mogu još nositi i francuski Rafale, europski Eurofighter Typhoon te američki F-35.

Komentirajte prvi

New Report

Close