S Ivanom Širić, direktoricom sektora ljudskih potencijala i prava u Podravki, razgovarali smo o najpoželjnijih vrijednostima zaposlenika, važnosti cjeloživotnog učenja i organizacijske klime i kulture te modelima motiviranja radnika.
Koliko su ljudski potencijali bitni za uspjeh jedne kompanije kao što je Podravka?
Ljudski potencijali su srce svake uspješne kompanije. Procesi kao što su upravljanje ljudima i organizacijom, analiza poslova, upravljanje učinkom, motiviranje, poštivanje zakonskih propisa, značajno utječu na kompaniju. Uvijek polazimo od toga da su zaposlenici naše najveće bogatstvo, a usmjerenost na ljude uz kvalitetno, fokusirano i pravovremeno upravljanje od iznimne je važnosti za rast kompanije u vrijeme globalizacije, jačanja konkurencije i tehnoloških inovacija. Funkcija ljudskih potencijala u Podravki, od zapošljavanja kvalitetnih novih kadrova preko učinkovitog formiranja timova do stalnoga stručnog usavršavanja pojedinaca, omogućuje i stalno doprinosi djelotvornijem ostvarivanju strategije poslovanja. Kompleksne zadaće za koje su ljudski potencijali zaduženi mogu se dobro obavljati samo uz podršku Uprave. U Podravki takvu podršku imamo što se višestruko pozitivno ogleda i u ostvarenim financijskim rezultatima.
Kako motivirate zaposlenike i možete li nam iz iskustva reći je li novac i dalje najpoželjniji motivacijski faktor među zaposlenicima?
Prema našim je iskustvima novac odnosno visina plaće sigurno jedan od poželjnijih faktora za motivaciju, no na vrhu liste nalaze se i faktori poput stabilnosti radnog mjesta, radnih uvjeta, odnosa s nadređenim, međusektorske komunikacije, kulture pohvala, mogućnosti učenja i usavršavanja. U Podravki kontinuirano stvaramo kulturu organizacije zasnovane na ostvarenju rezultata, i kontinuirano preispitujemo postojeće motivacijske modele te ih revidiramo i unapređujemo.
Koje značajke i kvalitete zaposlenika se najviše cijene u vašoj tvrtki? Smatrate li da će se one mijenjati u budućnosti?
Znanja, vještine i sposobnosti zaposlenika moraju i trebaju biti u funkciji strateških ciljeva Podravke. Cijenimo visoko motivirane, inovativne i kreativne zaposlenike usmjerene k zadovoljstvu naših potrošača, zaposlenike koji daju inicijative i inovativni su. Važno nam je da naši zaposlenici poštuju tradiciju Podravke te da korporativnu lojalnost prepoznaju kao poželjnu vrijednost. Danas su prioritetno potrebni radnici koji su multifunkcionalni, odnosno koji vladaju s nekoliko srodnih umijeća.
Osim specifičnih uvjeta, u većini oglasa za radna mjesta potencira se i motiviranost za rad te spremnost na učenje. Jesu li to danas možda i najtraženiji osobine?
Apsolutno. Sposobnost pojedinca da se prilagodi učestalim promjenama u svijetu rada danas je najtraženija karakteristika koju tražimo kod kandidata za posao. Sve se mijenja velikom brzinom, nova znanja dolaze i prije nego su stara do kraja usvojena pa je fleksibilnost i spremnost na prilagođavanje i prihvaćanje novih načina i oblika rada kvaliteta kojoj sada pridajemo najviše pozornosti.
Kako se onda u Podravci odnosite prema dodatnim edukacijama i cjeloživotnim učenju?
Podravka je kompanija koja kontinuirano podržava cjeloživotno učenje. Imamo interni odjel posvećen edukacijama i razvoju koji je zadužen za razvoj zaposlenika u specijalističkom dijelu i u razvoju njihovih vještina. S ponosom ističimo da pored onih zakonskih edukacija i učenja novih trendova, naši zaposlenici često sami žele i traže dodatne edukacije i u tome ih podržavamo.
Ima li Podravka neke projekte koji su fokusirani specifično na razvoj ljudskih potencijala?
Podravka kontinuirano radi na razvoju svojih zaposlenika ulažući u njihovo obrazovanje neovisno radi li se o stručnom obrazovanju koje se javlja kao potreba posla ili daljnjem razvoju njihovih kompetencija. Kontinuirano provodimo interne natječaje za formalno obrazovanje, kroz programe u suradnji s visokoškolskim institucijama educiramo zaposlenike s visokom potencijalom, a posebnu pažnju posvećujemo novozaposlenima i pripravnicima s kojima radimo od samog početka putem programa u kojem ih upoznajemo s kompanijom te jačamo njihove komunikacijske i prezentacijske vještine. Veliku pažnju posvećujemo i mentoriranju i prenošenju internog znanja.
Uloga HR-a je između ostalog kreirati i okružje u kojem su zaposlenici zadovoljni, a upravo zadovoljni zaposlenici jedan su i od primarnih razloga rasta i održivosti. Ispitujete li zadovoljstvo svojih zaposlenika trenutnom situacijom i kako rješavate eventualno nezadovoljstvo?
Redovito ispitujemo organizacijsku klimu i kulturu kako bi pratili gdje smo, te definirali ključna područja poboljšanja. Za svako od tih područja osmišljeni su specifični programi koji su potvrđeni od strane Uprave kompanije i putem kojih želimo postići da klima i kultura u kompaniji konstantno napreduju.Također uvijek potičemo dvosmjernu komunikaciju i želimo da se eventualno nezadovoljstvo radnika, s jedne strane jasno komunicira, a s druge strane da se reagira i otkloni u najbržem roku. U tom smislu vrlo su nam bitne edukacije radnika i njihovih nadređenih putem kojih se postiže bolja međusobna komunikacija i pronalaženje najefikasnijih metoda za rješavanje problema.
S obzirom na to da sve veći broj mladih i stručnih ljudi odlazi iz Hrvatske, na koji način se vaša kompanija odnosi prema tom pitanju i osjeća li posljedice toga? Koje programe imate za mlade ljude?
Demografske promjene koje su zahvatile cijelu državu osjećaju se i na našem području. Zahvaljujući dobrim poslovnim rezultatima i ugledu Podravke u mogućnosti smo pružiti bolja materijalna prava našim zaposlenicima, tako da na tržištu rada osiguravamo nabolje kadrove. Ove godine smo zaposlili stotinjak mladih osoba na neodređeno vrijeme, a kroz proces kolektivnih pregovora osigurali povećanje plaća i materijalnih prava. Mladi traže sigurnost zaposlenja, a vjerujem da smo im ovim početnim koracima pružili tu sigurnost. Kod samog uvođenja u posao provodimo program koji uključuje opći dio edukacijski dio te specijalistički dio koji dogovaramo u suradnji s mentorima i pratimo napredak. Nastojimo kod mladih zaposlenika postaviti dobre temelje koji će im pomoći u daljnjem razvoju karijere. Drago nam je da vidimo da zaposlenici koji prolaze kroz program zaista stječu nove vještine, ali se kroz grupne edukacije i međusobno zbližavaju što poboljšava međusektorsku suradnju i samu klimu. Uz komunikaciju i suradnju s managementom kompanije želimo postići da mladi zaposlenici iz njihovih organizacijskih cjelina iz dana u dan napreduju te im uz zakonske edukacije omogućujemo i usavršavanje soft vještina, seminare, posjete najvažnijim sajmovima, kongresima i sl.
Koje motivacijske tehnike koristite?
Jasni ciljevi i usmjereno vođenje ključ su motivacije. Bitno je da zadaci imaju mjerljive rezultate, očekivanja i odgovornosti. Jednaku važnost ima i zajednički napredak. Zaposlenici su motivirani ako znaju da svojim poslom doprinose ukupnom boljitku kompanije.
Koje osobine kod poslodavca najviše cijene zaposlenici?
Cijene orijentiranost na zaposlenike, razvijanje timskog rada, poticanje i njegovanje zajedništva, jasnoća u postavljanju ciljeva i očekivanja, vrednovanje rezultata, motiviranost, omogućavanje dodatnog obrazovanja i usavršavanja i slično.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu