Od danas su motorna goriva ponovno poskupjela, ali ne drastično tek dva euro centa, no posve je jasno da kako se približavamo špici turističke sezone, svjedočimo rastu cijena – od goriva i prehrambenih proizvoda, piše HRT.
Nitko ne može negirati činjenicu kako nam je turizam donio novi inflatorni udar i dodatni pad životnog standarda. O mogućem padu cijena hrane, situaciji u gospodarstvu i turizmu, govorili su broker i financijski stručnjak Neven Vidaković i Dragan Šimac, dugogodišnji turistički djelatnik i hotelijer. Financijski stručnjak Neven Vidaković komentirao je stanje u energetskom sektoru i razloge za poskupljenja nafte.
“Ako gledamo samo ovo što se događa, promjena cijena nije velika. Što se tiče globalnih kretanja, ako postoji ratni sukob u Ukrajini, onda je gospodarski sukob na cijenama nafte. Ove godine sva tržišta imaju trend, jedino tržište koje nema trendove je tržište nafte. S jedne strane imate zemlje BRICS-a koje nastoje smanjiti ponudu kako bi narasla cijena. S druge stranke je SAD, koji nastoji zadržati cijene nafte. Cijena nafte koja je toliko dugo nepromijenjena pokazuje koliko se sile sudaraju”, rekao je.
Dotaknuo se i tvrdnje da Kina zapravo kontrolira cijene energenata na svjetskim tržištima.
“Prva stvar je, dobili ste objavu da Rusija prodaje energente u bescijenje. Mi to u stvarnosti ne znamo. Nismo vidjeli platnu transakciju. Ne znamo je li to istina ili dezinformacija. Što se tiče devalvacije rublje, njihova ekonomija je zauzdala inflaciju, devalvacija njihov izvoz čini povoljnijim. Mi ne znamo gdje ruska nafta transakcijski ide i kome se prodaje. Jako je teško razlikovati što je informacija, a što propaganda tajnih službi. Oscilacije su na burzi bile nekoliko postotaka u pet sati”, kazao je.
Turizam, cijene hrane, inflacija
Vidaković je rekao da se realni rast cijena može vidjeti već sada, a ako je do porasta došlo nedavno, morat će se čekati novi podaci.
“Ovisi kada su se dizale cijene. Ako su se dizale u travnju, to se već vidi u podacima. Ako se dižu sada, to se ne može vidjeti. Kada govorimo o cijenama, one se dižu na razini Hrvatske. Impulsi inflacije postoje. Početkom godine smo imali indeksaciju cijene telekoma, što je opet diglo cijene. Ti impulsni valovi bi u teoriji trebali biti sve manji”, rekao je.
Kada se radi o cijenama usluga na Jadranu, hotelijer iz Šibenika ustvrdio je kako su gosti zadovoljni.
“Svaki dan razgovaram s gostima. Moram reći da se gosti ne tuže na cijene i na ono što su dobili. Primjećujem da je feedback dobar. Mogu govoriti samo za objekte gdje radim. Taj dio je pozitivan i optimističan. Cijela priča se vrti oko toga dobiju li gosti ono što očekuju i žele”, kazao je dugogodišnji turistički djelatnik i hotelijer, Dragan Šimac.
Komentirao je i glasine o navodnom spuštanju cijena kako bi se izbjegle rupe u rezervacijama.
“Imam informacije koje to potvrđuju, ali nama na pamet ne pada spuštanje cijena. Dobro se držimo. Postoje dani kada je manja popunjenost, ali sve ostalo funkcionira normalno”, dodao je.
Vidaković se dotaknuo problema rasta cijena hrane i mogućeg pada broja gostiju. Šimac je rekao kako smatra da je eventualno smanjivanje cijena u Grčkoj “kriva odluka”.
“To se moralo dogoditi. Ako se funkcionira da će se dva ili tri mjeseca generirati prihodi za ostatak godine, kažete da su troškovi skočili kako bi se namirili za ostatak godine. Zaboravljamo da imamo inflaciju veću od 20% kumulativno u dvije godine. Netko to mora nadoknaditi, a nitko ne želi dobrovoljno spustiti vlastiti standard ili način života. Mi smo sada u fazi gdje preko rasta cijena nadoknađujemo pad standarda”, rekao je.
“Imaju dvije stvari koje treba raščistiti, živimo u viralnom svijetu, ovo što smo imali s plaćanjem taksija 700 eura nam se obija o glavu. Drugo, saznat ćemo koliki je utjecaj rasta cijena na dolazak gostiju tek sljedeće godine. Kada gost dođe prvi put i vidi cijene, neće se pokupiti. Moramo znati da kada se pogleda karta: Italija, Slovenija, Grčka, Turska i Albanija, mi se borimo za taj bazen gostiju. Kada zbog našeg ponašanja i rasta cijena izgubimo gosta, jako teško ćemo ga vratiti”, zaključio je.
“Vjerujem da bi dio turista mogao zaobići Hrvatsku, to se događalo i prije. Što se tiče Grčke, kao primjera, ako su oni sada odlučili spuštati cijene, to znači da su napravili krivu odluku. Što se tiče konkurencije, moramo gledati druge države u Sredozemlju. Mi smo jedan dobar konkurent pa čak i po cijenama. Još uvijek smo pristupačna zemlja”, dodao je Šimac.
Pad standarda i potrošnje, nedostatak radne snage
Vidaković se dotaknuo teme pada standarda i potrošnje. Rekao je kako uvođenje eura “nije razlog” za pad, probleme vidi drugdje.
“Što se tiče standarda, rekao sam, pad 10% prije uvođenja eura i pad 10% nakon uvođenja eura. To nema veze s uvođenjem eura, to ima veze sa stanjem ekonomije. Jako jednostavno, čuli smo za hiperinflaciju, ali ne i za hiperdeflaciju. Ako dođe do korekcije cijena, neke cijene će pasti, ali neće biti povratka na staro”, rekao je.
Gosti su komentirali i problem nedostatka radne snage u turističkom sektoru.
“Mislim da nismo izgubili i da nikad nećemo izgubiti domaće goste. Možemo smanjiti obujam dolazaka, ali oni su tu, oni su prisutni. Imamo također goste i cijelog svijeta. Držimo se dobro što se tiče klijentele i obujma gostiju”, kazao je Šimac.
Vidaković je ustvrdio kako nikada ne učimo iz iskustva od prethodnih godina.
“Kada imate u ekonomiji primjer da smo mi naučili nešto iz prošle godine”, zapitao se.
“Ovo što vi pitate je posljedica države koju smo mi kreirale, mi imamo problem jer je 300 tisuća ljudi otišlo iz države. To je cijena demografije. Pitanje demografije je preozbiljno da se ne plati ozbiljna cijena”, ustvrdio je Vidaković.
“Mi smo na vrijeme zapošljavali i danas zapošljavamo. Većina zaposlenih su domaći, a što se tiče ovog perioda, svakodnevno zapošljavamo, ova tema je jako bitna. Mislim da same cijene jesu upitne, međutim onaj tko dobije ono što očekuje, on će se vratiti i biti će zadovoljan. Problem nastaje kada gosti ne dobiju ono što očekuju”, zaključio je Šimac.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu