Efikasnost domaćih OPG-ova sve lošija, pada im prodaja

Autor: Miroslav Kuskunović/Agrobiz , 28. veljača 2017. u 15:30
Za ukupan lanjski rast otkupa i prodaje od 4,8% zaslužne tvrtke/PIXSELL

OPG-ovi su sve manje konkurentni iako ih je više od 170.000 i imaju više obradivog poljoprivrednog zemljišta nego tvrtke i obrti.

Vrijednost otkupa i prodaje poljoprivrednih proizvoda u 2016. iznosila je 7,06 milijardi kuna, od čega je vrijednost prodaje iz vlastite proizvodnje poslovnih subjekata (tvrtke i obrti) iznosila 4,45 milijardi kuna ili 63,1%, dok je vrijednost otkupa od obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava iznosila 2,6 milijardi kuna ili 36,9%. U usporedbi s 2015. vrijednost otkupa i prodaje poljoprivrednih proizvoda bilježi rast za 4,8%, pri čemu je rast povukla prodaja tvrtki za 7,9%, dok je vrijednost otkupa od obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava pala za 0,1%.

 

2,6 mlrd.

kuna vrijedili su otkup i prodaja OPG-ova u 2016.

Zabrinjavajuća struktura
U Hrvatskoj udruzi poslodavaca (HUP), kažu kako se radi o zabrinjavajući podacima jer samo potvrđuju da efikasnost OPG-ova pada i sve su manje konkurentni iako ih je više od 170.000 i imaju u svom vlasništvu više obradivog poljoprivrednog zemljišta nego tvrtke i obrti. Posebno je zabrinjavajuće to što 75 posto prodaje OPG-ova, čini primarna poljoprivredna proizvodnja, dakle proizvodnja žitarica, mlijeka i uljarica, a nema proizvoda dodane vrijednosti, kažu u HUP-u. Kada se uđe u analizu podataka, vidljivo je da tvrtke i obrt proizvode većinom proizvode s dodanom vrijednosti i one koje zahtijevaju više rada, ulaganja, znanja – poput proizvodnje šećere repe, svinja, tov goveda, piletina, jaja, vina i slično, dok se OPG-ovi i dalje drže proizvodnje žitarica mlijeka, koje su sve manje konkurentna i u stalnom  padu.

Upitna je i efikasnost odnosno prinosi i količine proizvedene robe po pojedinim kulturama i proizvodnjama. Podaci Državnog zavoda za statistiku pokazuju da su OPG-ovi ostvarili prodaju od 2,6 milijardi kuna, pri čemu je gotovo 75 posto bila proizvodnja žitarica, mlijeka i uljarica. OPG su žitarica prodali u vrijednosti od 744,1 milijuna kuna, mlijeka u vrijednost od 620,3 milijuna kuna, te 486 milijuna kuna uljarica. Na rast vrijednosti otkupa i prodaje na godišnjoj razini utjecali su biljni i stočni proizvodi, što je uglavnom rezultat povećanih količina otkupljenih i prodanih proizvoda, a manje njihovih cijena. Naime, prošla je godina u mnogim proizvodnjama bila rekordna što je utjecalo na rast otkupa i prodaje promatrano količinski. 

Udjeli proizvoda
Od skupine biljnih proizvoda najveći udio u strukturi vrijednosti otkupa i prodaje u 2016. imaju žitarice, uljarice, vino i šećerna repa. Na porast vrijednosti utjecale su sve spomenute skupine proizvoda osim žitarica, što je prouzročeno povećanim količinama, a kod vina i šećerne repe i cijenama. Kod stoke i stočnih proizvoda najveći udio u vrijednosti stočarstva čine kravlje mlijeko, svinje i goveda. Kravlje mlijeko bilježi pad vrijednosti, što je prouzročeno i smanjenim otkupnim i prodanim količinama te nižim cijenama, dok svinje i goveda bilježe rast vrijednosti u odnosu na 2015.
 

Komentirajte prvi

New Report

Close