Nakon što se poslovno okruženje u Hrvatskoj znatno popravilo prošle godine u usporedbi s pandemijskom 2020., nova briga na horizontu je neizvjesnost zbog rata u Ukrajini.
Najnovije istraživanje američke trgovačke komore AmCham, provedeno među 149 članica (i okončano prije izbijanja rata u Ukrajini), pokazalo je da se za čak 73 posto kompanija lanjsko poslovanje popravilo, a gotovo polovica je zapošljavala. Izuzme li se efekt pandemijskog udara na poslovanje i perspektiva proširi na dulje vrijeme, tvrtke na “terenu” ipak primjećuju promjene.
U zadnjih pet godina 44 posto ispitanih u istraživanju izjasnilo se da vidi poboljšanje uvjeta poslovanja, rekla je izvršna direktorica AmChama Andrea Doko Jelušić. Prisutne su, međutim, i dalje iste zamjerke koje poduzetnike muče godinama.
Oporavak nije postignut
“Nedostatak odgovarajuće radne snage kao i oporezivanje rada istaknuti su i u 2020. i 2021. kao glavni ograničavajući faktori u poslovanju. Za razliku od prethodne godine kada je na prvom mjestu bio nedostatak potražnje, u 2021. na trećem mjestu ističe se poremećaj lanca opskrbe”, stoji u istraživanju.
“Oporavak u 2021. godini nije još postignut u cijelosti, ali su svi poslovali bolje i s većim očekivanjima ušli u 2022., no zbog Ukrajine i cijena, posebno energenata, dolazi do određenog umanjenja optimizma. Troškovi svima rastu, dolazi do kašnjenja isporuka i nabave, pa i nestašica i teško je bilo što za sada prognozirati”, napominje Doko Jelušić.
Uz spomenutu ogradu da je rasplet teško predvidjeti, dobrim ističe što 82 posto ispitanih tvrtki u naredne tri godine planira širenje, a 69 posto nova zapošljavanja. Kad je u pitanju radna snaga, primjetne su promjene ustaljenih navika, pa dvije trećine razmišlja o fleksibilizaciji i omogućavanju zaposlenicima da rade od kuće jednom kad završi borba s COVID-19.
Općenito, za 61 posto tvrtki iskustvo poslovanja je ocijenjeno dobrim (ili vrlo dobrim). Za 54 posto ono je usporedivo s drugim zemljama u regiji, no više od trećine ipak upozorava da je lošije nego u okruženju. Među prednostima su članstvo u Uniji, potencijal za turistički razvoj i geostrateški položaj.
Sada se fokus okreće na aktualne neizvjesnosti i moguće prelijevanje domaće tvrtke. “Prošla godina bila je dobra i zbog učinaka turizma, koji su u Hrvatskoj bili bolji nego u konkurentskim zemljama, a došlo je i do oporavka kanala ugostiteljstva zbog smirivanja pandemije.
Sve nas brine neizvjesnost oko rata kao i povećanje cijena svih inputa u proizvodnji, od sirovina i energenata do materijala za pakiranje i drugih”, rekla je Ruža Tomić Fontana, glavna direktorica Coca-Cola HBC-a, ujedno i predsjednica Vijeća upravitelja AmChama. Skok cijena sirovina će, dodaje, “neminovno utjecati na rast troškova kod partnera u distribuciji”.
Nema velikih naznaka
Miodrag Matijaca, član Uprave i generalni direktor Teknoxgroupa, lokalne podružnice švicarske građevinske tvrtke, kazao je da je za njihovu kompaniju prošla godina bila bolja od 2020. zahvaljujući oporavku građevine što se nastavilo i na početku ove godine.
“Za sada još stvari idu dobro, a glavni problem koji se može dogoditi je s opskrbom za aktivnosti u građevinskom sektoru”, upozorio je Matijaca.
“Puno je upitnika” oko trajanja rata i sigurnosne situacije, kaže Tomić Fontana. “Za sada još nema velikih naznaka da će to negativno utjecati na turističku sezonu, što je važno za Hrvatsku, pa i za Coca-Colu, ali ako ratna situacija potraje bit će svima teško i pitanje je kakva će biti kupovna moć, opskrbni i distributerski lanci i drugo”, zaključuje.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu