Hrvatske ambasadorice ženskog poduzetništva ovaj tjedan putuju u Bruxelles gdje će 17. listopada predstavljati Hrvatsku na središnjem skupu u sklopu Europskog tjedna malog i srednjeg poduzetništva (SME Week). Na skupu će se okupiti 400 poduzetnika i 300 predstavnika gospodarskih organizacija iz cijele Europe. Tema ovogodišnjeg SME Weeka, tjedna malog i srednjeg poduzetništva, žensko je poduzetništvo i opća kretanja u promociji ženskog poduzetništva. Martina Klepić Novalija, poduzetnica i ambasadorica ženskog poduzetništva, sudjelovat će na desetak radionica koje će se baviti ključnim pitanjima razvoja malog i srednjeg poduzetništva u Europi. U razgovoru za Poslovni dnevnik Klepić Novalija ističe važnost uključivanja žena u poduzetništvo, navodi da ženama u poduzetništvu nedostaje samopouzdanja i upornosti, ali spominje i probleme s kojima se pritom suočavaju. Govori i o ciljevima Instituta za promociju poduzetništva (IPPO) koji upravo pokreće.
Što očekujete od skupa u Bruxellesu?
Na radionicama će biti prilike za međusobni razgovor s kolegama i kolegicama iz Europe. U svemu tome najvažnija je razmjena mišljenja. Tamo ću promovirati poduzetništvo u Hrvatskoj, svoje ideje te uspostaviti kontakte. Na skupu u Bruxellesu predstavit ću i Institut za promociju poduzetništva (IPPO) koji pokrećemo u Zagrebu. Njegova će prva promocija biti upravo u Bruxellesu, a ja ću biti predsjednica toga instituta. Institut će raditi na promociji ne samo aktivnih poduzetnika i start-upova nego i na promociji poduzetništva u osnovnim i srednjim školama.
Što bi se moglo promijeniti u Hrvatskoj u vezi malim i srednjim poduzetništvom?
Kada bi se znanje i rad više cijenili nego veze i poznanstva, tada bi došlo do kompletne promjene društva. No za to je potrebno dvije-tri generacije. Nedostaje nam međusobnog poštovanja i međusobne komunikacije. Treba promijeniti cijelo stanje društva, a državna administracija mora prihvatiti činjenicu da je servis društva.
Kakva je situacija u europskim državama i ima li pomaka u ženskom poduzetništvu?
To sve ovisi o uređenju same države. U uređenim je zemljama mnogo lakše biti poduzetnik. Što je država uređenija, to je žensko poduzetništvo snažnije jer je mnogo manje problema. Dobri primjeri za to u Europi su Njemačka, Italija, Austrija, Švedska.
Koji su najveći problemi s kojima se susreću žene poduzetnice?
Uvijek sve kreće od financija. Dakle, najveći problemi su novac i strah, jer žene nisu svjesne što ih sve čeka u poduzetništvu.
Zašto se žene rjeđe upuštaju u poduzetnički pothvat od muškaraca?
Zbog drukčijeg načina razmišljanja. Žene razmišljaju unaprijed i sve pažljivo analiziraju. Muškarci razmišljaju jednostavnije, s čime se načelno slažem. Međutim, problem je što ženama u poduzetništvu nedostaje samopouzdanja i upornosti da naprave sve ono što su zamislile.
Zašto je žensko poduzetništvo u Hrvatskoj nedovoljno iskorišteno?
Pravo je pitanje koliko su žene u Hrvatskoj spremne biti poduzetnice. Biti poduzetnik podrazumijeva biti u poslu 24 sata na dan i imati malo vremena za sebe i obitelj, a tu se i nameće pitanje ima li dovoljno znanja.
Koliko je žena u poduzetništvu danas u Hrvatskoj?
Taj je podatak teško dobiti. Prema podacima koje imam, on se kreće od deset do petnaest posto, no taj je broj svakim danom sve veći. Naime, žene ostaju bez posla i jedini način da se zaposle s četrdeset-pedeset godina je da krenu u poduzetništvo.
Kako se može promijeniti položaj žena?
Tako da se žene više uključuju. Kada sam odlučila pokrenuti institut, odlučila sam nazvati nekoliko svojih prijateljica i predložila im da se uključe, no dobila sam negativan odgovor. Budimo realni, neke žene su i dalje statične. Smatram da bi se društvo promijenilo kada bi se u poduzetništvo uključilo više žena.
Kako potaknuti žene da postanu poduzetnice?
Promjenom generacija mijenjat će se i način razmišljanja o tome pitanju. Podizanjem razine znanja i vlastitih vještina od osnovne škole povećavat će se i želja za bavljenjem poduzetništvom. U ovom je trenutku malo žena spremno na rizik. Tek gubitak posla žene prisiljava da počnu razmišljati o poduzetništvu.
Što najčešće savjetujete ženama poduzetnicama?
Kažem im da se u poduzetništvu treba boriti znanjem i udruživanjem. Neadekvatna borba samo oduzima energiju i snagu.
Kako komentirate to što su žene na istim položajima u tvrtki slabije plaćene od muških kolega?
I sama sam bila u situaciji da sam bila manje plaćena od muškaraca. Žene su sklone velikom analiziranju, a muškarci jednostavnije razmišljaju i poštuju "muški lobi".
Možete li navesti tko vam je najveći uzor poslovne žene u Hrvatskoj i svijetu?
Ne mogu nekoga posebno izdvojiti. Meni je uzor svaka poduzetnica. Prije svega morate biti uzor samoj sebi jer je inače nemoguće uspjeti. Smatrama kako je svaka žena koja se bavi poduzetništvom vrijedna je divljenja.
Institut mijenja način razmišljanja
Koja će biti glavna zadaća Instituta za malo i srednje poduzetništvo?
Institut će nastojati stvoriti poticajno okruženje za razvoj i razumijevanje poduzetništva, svjesnost o potrebi stalne edukacije u poduzetništvu želimo ugraditi u sve pore društva: osnovnu i srednju školu, buduće i aktivno poduzetništvo te naglašavati važnost i koristi od cjeloživotnog obrazovanja. Sama promocija instituta kreće početkom studenog. Namjera nam je izravno na terenu poduzetnicima davati praktične informacije.
Što namjeravate učiniti da bi se situacija u ženskom poduzetništvu promijenila?
Jedan od načina je pokretanje Instituta za promociju poduzetništva. Institut se osniva upravo zato da bi se na pozitivnim primjerima u Hrvatskoj i izvana te prijenosom praktičnog znanja pomoglo poduzetnicima. Krećemo s mladima, sa sedmim i osmim razredima osnovne škole. Već smo krenuli s radionicama za sedme i osme razrede na temu stipendija, aktivnostima o tome kako pisati projekte. Riječ je o praktičnim stvarima. Teorija u načelu nikoga ne zanima, a primijeniti teoriju u praksi znači imati jako puno znanja. Institut želi uključiti i ljude starije od pedeset godina, koji imaju puno iskustva. S tim institutom namjeravamo promijeniti način razmišljanja.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu