Dovodit ćemo vam turiste s Bliskog istoka, ali nećemo kupovati vaše tvrtke

Autor: Darko Bičak , 19. prosinac 2014. u 13:35
Jahun Efendi, viši potpredsjednik kompanije Flydubai/Željko Lukunić/PIXSELL

U sedam do 10 godina imat ćemo više od 100 zrakoplova. Jednostavnom matematikom možete izračunati što ćemo, ako sada sa 43 zrakoplova pokrivamo 89 destinacija, moći s njih 100 ili 120.

Sredinom prosinca zrakoplovna kompanija Flydubai uvela je izravne letove između Zagreba i Dubaija. O razlozima zašto su odabrali Zagreb za svoju destinaciju te kakvi su im planovi u narednom razdoblju, razgovaramo s višim potpredsjednikom te kompanije Jeyhunom Efendijem.

S kojom poslovnom logikom ste odabrali Zagreb za svoju novu destinaciju?
Naš poslovni model definiran je još 2008. godine kada je pokrenuta tvrtka, a koja se bazira na intenciji da povežemo Dubai sa što više destinacija. Pet godina nakon toga letimo na 86 destinacija od kojih 54 nisu bile povezane s Dubaijem prije nego što smo mi počeli letjeti. Prije tri godine smo započeli s letovima za Beograd i Skopje pa je bio logičan slijed događaja Sarajevo i Zagreb koji su otvoreni u svega dva dana. Zagreb nam je vrlo zanimljiva destinacija za područje cijele jugoistočne Europe. Pokušavamo dovoditi turiste s Bliskog istoka u Hrvatsku i obrnuto, a zatim povezivati putnike iz Hrvatske i Slovenije s dalekim tržištima kao što su Australija i Novi Zeland i druge destinacije. Poznato je da Hrvatska ima veliku dijasporu u tom dijelu svijeta i da se ljudi međusobno posjećuju. Ovo će biti najbrži način da se iz Australije dođe u Zagreb. Također, smatramo da je Zagreb važna poslovna destinacija za Ujedinjene Arapske Emirate i da će ova linija biti most koji će nas spajati.

Ne bojite li se da će četiri vaše destinacije u regiji biti konkurencija jedna drugoj?
Ne mislim to jer su ti gradovi cestovno dosta udaljeni i kada smo radili planove razmišljali smo o tome. Ne očekujem da će mnogo putnika biti spremno letjeti za Beograd, a onda otići u Sarajevo ili Zagreb. Procjenjujem da će u više od 90 posto slučajeva to biti putnici koji će biti vezani za svoju zračnu luku. 

Kakvu strukturu putnika očekujete na liniji Zagreb – Dubai?
Teško je za sada govoriti o preciznim brojkama te u tom smislu mogu predstaviti samo naše procjene. Očekujem da će većina putnika biti iz turističkih razloga, oko 50 posto, daljnjih 30 posto će biti poslovnih putnika, a ostalih 20 posto bi se trebalo odnositi na tranzit prema ili iz Australije.  S druge strane, Dubai je jedan od najmultikulturalnijih gradova svijeta u kojem živi više od 200 nacionalnosti, između ostalog, i veliki broj Hrvata i Slovenaca koji su dosad putovali posrednim letovima s drugim operaterima do drugih gradova.

Razmišljate li o sezonskim letovima i prema nekim drugim turističkim destinacijama u Hrvatskoj poput Dubrovnika i Splita?
Definitivno to razmatramo, no teško ćemo to sada ostvariti. Mi smo relativno mlada kompanija koja trenutno ima 43 zrakoplova, a u narednih 10 godina naša flota će se povećati na više od 100 zrakoplova. Zasad nam se teško fokusirati na više destinacija unutar Hrvatske na koje bi letjeli zasebno – posebno za Zagreb, posebno za Dubrovnik, Split i slično. Ono što sad planiramo je povezivati Dubai sa Zagrebom preko kojega bi onda mogli otići i u neke manje destinacije pa čak i izravnim letovima. To je bila naša praksa i u drugim zemljama.

Zrakoplovne kompanije u cijeloj regiji susrele su se s nekim izazovima i sve su, ili našle strateškog partnera poput Jata i Etihada, ili su u potrazi za njim poput Croatia Airlinesa. Planirate li vi kakva ulaganja ili akvizicije u regiji, posebice po pitanju Croatia Airlinesa? 
Mi smo usredotočeni na razvoj huba Dubai i naš poslovni model ne obuhvaća preuzimanje nekih drugih tvrtki.No, uspostavljamo dobru suradnju s raznim operaterima širom svijeta i siguran sam da možemo suradnjom s Croatia Airlinesom ojačati njezinu poziciju u regiji. Naime, siguran sam da će se broj turista iz Ujedinjenih Arapskih Emirata udvostručiti, a za što su preduvjeti redovni letovi.

Kakvi su vaši planovi razvoja i da li se oni razlikuju od onih koje imaju ostale velike zaljevskih kompanija?
Mi jesmo dio rasta koji se događa u zrakoplovstvu te na tom temelju baziramo i svoju poslovnu strategiju. U velikoj smo ekspanziji, o tome dovoljno govori činjenica da smo u 2008. godini naručili 50 novih zrakoplova Boeing i dodatnih 111 zrakoplova na prošlogodišnjoj manifestaciji Dubai Airshow. U narednih sedam do 10 godina imati ćemo više od 100 zrakoplova. Jednostavnom matematikom možete izračunati da, ako sada sa 43 zrakoplova pokrivamo 89 destinacija (upravo smo najavili tri nove rute prošloga tjedna koje će biti operativne u prvom kvartalu sljedeće godine), što ćemo moći s njih 100 ili 120. No, to je sve vezano uz našu matičnu zračnu luku u Dubaiju koja je najveća u svijetu po pitanju međunarodnoga prometa. U Daubaiju gradimo još jedan aerodrom koji će imati kapacitet od 120 milijuna putnika godišnje. To je područje koje raste, kako po pitanju broja putnika i zrakoplova, tako i ruta. Već je neko vrijeme prisutan trend da se hubovi sele iz Europe na Bliski istok. O kako velikom biznisu se radi, dovoljno govori i činjenica da zrakoplovni biznis već sada čini 30 posto našeg bruto domaćeg proizvoda, a u narednih pet do sedam godina taj će se omjer popeti na 40 posto. Dubai danas ima oko 10 milijuna turista godišnje, a plan je da se ta brojka poveća na 20 milijuna.

Emirates je i partner i rival

Dubai ima dva velika zrakoplovna operatera. Koliko vam je Emirates konkurencija, a koliko potpora?

Da nije bilo prostora za još jednu zrakoplovnu kompaniju, mislim da ne bi ni došlo do osnivanja Flydubaija. Naše dvije kompanije se razlikuju, prije svega po činjenici da se Emirates bazira na širokotrupnim, interkontinentalnim, zrakoplovima, dok su naši zrakoplovi uskotrupni za srednje destinacije. Ta flota određuje i naše rute. Iako naše dvije kompanije imaju istog predsjednika, mi smo odvojene tvrtke koje u mnogim segmentima jesu konkurencija. Mi smo sada došli u Zagreb, ali to ne znači da jednog dana i Emirates, ako procjene da im se to isplati, neće isto letjeti ovdje.

Komentirajte prvi

New Report

Close