Prošlog je mjeseca čak devet proizvoda istarskog proizvođača suhomesnatih delicija Histris nagrađeno je zvjezdicama Superior Taste Award. Vjerojatno najpoznatije priznanje vrhunske okusne kvalitete u svijetu, maksimalne tri zvjezdice dodijeljeno je istarskoj kobasici, s dvije su zvjezdice ocijenjene kobasica od divlje svinje, kobasica od jelena, salama od jelena s tartufima i istarska panceta, dok su jednom zvjezdicom nagrađene salama od divlje svinje s tartufima, salama od boškarina, istarska kobasica s tartufima te istarski ombolo. Istarska je to tvrtka koja posluje gotovo tri desetljeća, a danas broje 50 zaposlenika.
“Nakon dvadeset godina poslovanja trgovačkog obrta sa svega 16 prodavaonica, 2014. godine pokrenuli s maloprodajni lanac „Istarski supermarketi“. U želji da svojim kupcima ponudimo svježe domaće meso, godinu dana kasnije otvaramo pogon za preradu mesa “Histris”. U početku lociran u Poreču, pogon je ubrzo preseljen u obnovljene prostore nekadašnjeg mesnog prerađivača “Puris” u Svetom Petru u Šumi”, kaže Ivica Milotić. vlasnik i direktor Histrisa.
Prošle godine napravili su iskorak i u modernizaciji pogona u segmentu pakiranja, narezivanja proizvoda i pakiranja nareska.
“Ovo je bio nužan korak u našem nastojanju da se razvijamo i širimo tržište. Osluškujemo potrebe tržišta i potrebama se nastojimo prilagoditi. Ako se osvrnemo na turizam i ljetnu sezonu, onda valja imati na umu da turisti teže lokalnim okusima i „serviranom“ proizvodu. Pritom mislim na već pripremljene nareske, bez potrebe da sami proizvod režu i pripremaju zalogaj na plaži ili obrok u nekoj od brojnih kuća za odmor. Sada im to možemo omogućiti! Zahvaljujući novoj liniji u mogućnosti smo ponuditi već spremne nareske tradicionalnih istarskih proizvoda poput pancete, ombola i salame od boškarina premium kvalitete po najboljim cijenama˝, kaže Milotić.
Histris danas ima tri glavne skupine proizvoda: svježe meso i mesni pripravci, polutrajni suhomesnati i trajni suhomesnati proizvodi. Svježe meso rasijecaju i pakiraju za trgovine. U setu polutrajnih proizvoda su šunke, kobasice, kranjske, hrenovke, a dio proizvodnje otpada na trajne suhomesnate proizvode. Nude tako tradicionalne istarske proizvode poput pancete, ombola, istarske kobasice s ružmarinom, s tartufom, salame od boškarina. Proizvode i salame te kobasice od divljači koje zadnjih godina rade i s tartufima.
“Nastojimo biti dosljedni tradiciji: koristiti namirnice karakteristične podneblju u kojem proizvodimo te zadržati autohtonost, izvornost. Domaći kupci teže takvom proizvodu, jer s njime su srasle brojne generacije Istrijana, dok strancima serviramo potpuno novi doživljaj ukusa čime ih direktno uvodimo u našu kulturu. Spajanjem više istarskih brendova, primjerice istarsku kobasicu s cijenjenim te svjetski priznatim tartufom, proizvodu dajemo dodanu vrijednost”, ističe Milotić.
Proizvodnja je smještena u srcu Istre, gradiću Sveti Petar u Šumi u modernom proizvodnom pogonu površine 1100 metara kvadratnih, a njihova godišnja proizvodnja iznosi oko 250 tona mesa.
“Sva sirovina u našoj proizvodnji nosi oznaku Meso hrvatskih farmi, a zahvaljujući privatnom lovištu kojeg Histris ima u zakupu kod Ogulina i otkupu divljači od lokalnih lovačkih društava, proizvodimo i salame te kobasice od divljači koje zadnjih godina radimo i s tartufima. Upravo se spoj dragocjenosti šume pokazao kao proizvod visoke kvalitete. Sve vrijeme ističemo porijeklo sirovine korištene u našem pogonu – meso hrvatskih farmi! To je ono na čemu inzistiramo od samog početka i od čega ne odustajemo unatoč činjenici da je hrvatska sirovina znatno skuplja od uvoznog mesa. Gledajući unatrag i proučavajući svjetske trendove, sigurni smo u ispravnu odluku”, kaže Milotić.
Pohvalio se i kako su prema prvim analizama, prošle godine zabilježili rast prihoda za oko 25 posto u odnosu na godinu dana ranije. Ova istarska tvrtka surađuje i s nekolicinom ugostitelja na području zapadne obale Istre, a suradnju imaju i s hotelskim lancima, a najvećim djelom s Valamarom i Aminesom.
Histris proizvode moguće je kupiti u skoro svim većim maloprodajnim lancima, specijaliziranim prodavaonicama delicija, a prisutni su i u Italiji, Austriji, Sloveniji i Njemačkoj. Vlastita prodajna mjesta nemaju, no ističu kako im je poslovanje web trgovine svake godine sve uspješnije.
“Najtraženiji iz našeg asortimana su tradicionalni istarski proizvodi; istarska kobasica, panceta, ombolo, istarska kobasica s tartufom, zatim veliku potražnju imamo za proizvodima od mesa divljači koje smo u zadnjih godinu dana počeli inovativno proizvoditi s tartufima”, pohvalio se Milotić.
Pronašli rješenja
“U Histris smo doskočili enormnim poskupljenjima na odgovoran i održiv način, prije svega ekološki, proizvodimo struju dostatnu za 40-ak kućanstava! Na krov zgrade proizvodnog pogona površine 1000 metara kvadratnih ugradili smo 225 solarnih panela i dobili smo solarnu fotonaponsku elektranu kapaciteta 100 kWh. Vrijednost investicije je 135 tisuća eura. Od toga, 80 tisuća utrošeno je u izradu elektrane, a 55 tisuća u rekonstrukciju krova zgrade stare stotinu godina. Povrat investicije planiran je u roku od četiri i pol godine. Maksimalno smo iskoristili površinu krova i stogodišnjoj zgradi dali smo novu vrijednost. Histris je fotonaponske panele ugradio na proljeće, a do kraja 2022. godine proizveli smo 73 MWh. Maksimalna proizvodnja u jednom danu bila je 660 kWh”, kaže Milotić.
Korona ih je, kaže, kao i većinu gospodarstvenika okrznula, ali ne i izbacila s tržišta.
“Pristupili smo joj kao izazovu i iz nje izašli snažniji, motiviraniji i s nekim novim projektima. Web trgovina je jedan od njih. Na gospodarsku krizu i drastično poskupljenje energenata, odgovorili smo vjerojatno za nas do sada najznačajnijim pothvatom modernizacije pogona i montaže fotonaponske elektrane na krovu naše zgrade – s jedne strane odgovorno prema prirodi i okolišu odakle nam sirovina stiže, s druge održivo. Tako pristupamo i tržištu. Kvaliteta i inovativnost u spoju s tradicijom su nam uvijek na prvom mjestu. To kupci prepoznaju, u konačnici i nagrađuju odanošću prema našim proizvodima”, napominje.
Želja im je, otkriva Milotić, povećati izvoz, predstaviti se i u nekim za sada još neotkrivenim zemljama te biti još više prisutni na domaćem tržištu.
“I dalje ćemo razvijati nove proizvode, a planiramo i proširenje kapaciteta. Mesna je industrija iznimno kompleksna, a kontrola i upravljanje troškovima, posebice u uvjetima pandemije, izuzetno su važan čimbenik u organizaciji poslovanja. Našu industriju karakterizira i volatilnost cijene mesa na koju je potrebno na pravi način i u pravovremeno reagirati u smislu kontrole troškova. Spremno smo reagirali na sve izazovne situacije i uspjeli zadržati kontinuitet poslovanja i nismo trebali otpuštati zaposlenike, sasvim suprotno, dizali smo plaće i bez obzira na inflaciju dodatno zapošljavali. Pandemija nam je potvrdila koliko je važno ulagati u domaću proizvodnju, a podudara se s našom strategijom koju intenzivno provodimo i u kojoj se oslanjamo na domaće dobavljače”, objašnjava Milotić.
U planu je i nadogradnja pogona što uključuje povećanje kapaciteta proizvodnje, a samim time i solarne elektrane ugradnjom novih panela.
“Iako je mjesečna proizvodnja manja od naših potreba, smanjili smo potrošnju električne energije koju kupujemo i do 50 %. Količina energije koju proizvodimo polovica je naše mjesečne potrošnje, no da nemamo elektranu, cijena struje stajala bi znatno više nego sada. U planu je nadogradnja pogona što uključuje povećanje kapaciteta solarne elektrane ugradnjom novih panela”, otkriva za kraj.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu