Državno odvjetništvo Hrvatske, prema riječima glavnog državnog odvjetnika Mladena Bajića, zatražit će proširenje zakonske definicije koruptivnih kaznenih djela kako bi se kazneno djelo zloporabe položaja i ovlasti iz članka 337. Kaznenog zakona pretvorilo u korupcijsku inkriminaciju. Navedenu promjenu u kaznenom zakonodavstvu Bajić je, čini se, već usuglasio s Vladom. Dojam je da to postaje jedna od ključnih operativnih mjera koje su namjenjene efikasnijem otkrivanju, progonu i kažnjavanju korupcije prema Vladinu trogodišnjem nacionalnom protukorupcijskom programu. Naglašeniju DORH-ovu sposobnost za otkrivanje i progon korupcije na svim razinama, to znači, kane postići tako da otvore put tužiteljima i USKOK-ovcima da uz pomoć posebnih izvidnih mjera efikasnije dokazuju slučajeve korupcije tamo gdje se na raznim položajima utječe na ključne gospodarske odluke i zakonodavstvo, a pritom njihovi obnašatelji zlorabe položaj i utjecaj. Plan tužitelja navodno se sastoji u tome da se uz pomoć stavljanja kaznenog djela zloporabe položaja i ovlasti u katalog korupcijskih djela, a za što prije nije bilo dovoljno političke volje, bitno unaprijedi redoviti tijek predistražnog postupka u otkrivanju i dokazivanju korupcije u slučajevima kada korumpirani pripadnici raznih elita koji zlorabe položaj ili utjecaj za sebe ili nekog drugog priskrbe (ne)imovinsku korist. To, drugim riječima, može biti solidno objašnjenje zašto su izostajali veći USKOK-ovi rezultati u pogledu otkrivanja i progona korupcije u redovima osoba koje svojim profesionalnim djelovanjem ili propustima zloupotrebljavaju javne ovlasti i utjecaj.
“Svakodnevno imamo probleme u realizaciji otkrivanja i procesuiranja tog kaznenog djela posebno kod osiguravanja dokaza u predkaznenom i istražnom postupku jer postoje određene objektivne teškoće.
Izvidne mjere
Prikupljanje dokaza o zloporabama osoba koje imaju javne ovlasti u više je konkretnih slučajeva bilo onemogućeno zakonskim određenjem da za to kazneno djelo nije nadležan USKOK pa se za njega ne mogu provoditi posebne izvidne mjere. Bez intervencije u zakonodavni tretman tog kaznenog djela nije moguće dokazati korumpiranost takvih pojedinaca“, izričit je Bajić.
No čini se da će namjeravano stavljanje spomenutog kaznenog djela u katalog koruptivnih kaznenih djela, a koji predvodi klasično koruptivno djelo primanja i davanja mita, poslužiti i za dokazivanje konkretnih slučajeva postojanja ”sprega“ pojedinih sudaca ili tužitelja sa strankama na što je osobito senzibilizirana javnost. S obzirom na percepciju vrlo raširene korupcije u pravosuđu, time bi USKOK razlučio ”kukolj od žita” što bi pridonijelo i generalnoj prevenciji. Primjerice, da je protiv nekog suca ili tužitelja određena kao posebna mjera prisluškivanje telefona i da se tako sazna da je za njega neki poduzetnik naručio automobil, prema režimu koji Bajić sada predlaže tako prikupljeni dokazi mogli bi se koristiti u sudskom postupku, a postojeće rješenje isključuje njihovu dokaznu snagu.
Manje je poznato da Državno odvjetništvo stalno prima gomile kaznenih prijava protiv sudaca u kojima građani navode da su određeni suci korumpirani, ali prema riječima zamjenika glavnog državnog odvjetnika Dragana Novosela, uglavnom su sve kaznene prijave protiv navodno korumpiranih sudaca odbačene.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu