Destinacije koje žele smanjiti turističke gužve i olakšati život stanovnicima i posjetiteljima uskoro će na raspolaganju imati toplinsku kartu ili destinacijsku upravljačku ploču, alat koji u realnom vremenu mjeri koncentraciju turista na određenom mjestu.
Alat je razvijen u sklopu europskog projekta u kojem sudjeluje i hrvatski Institut za turizam, a prošlog ljeta isprobali su ga gradovi Venecija, Bari, Ferrara, Šibenik i Dubrovnik.
Kamere i senzori
“Podaci o kretanju turista dostupni su u realnom vremenu, zahvaljujući kamerama i senzorima koji su isključivo u tu svrhu instalirani u svakom od gradova partnera.
Prikupljeni podaci pružaju mogućnost korisnicima destinacijske upravljačke ploče, a to su lokalne vlasti, turističke zajednice i slično, izradu kratkoročnih predviđanja kretanja turista, te s tim u skladu donošenje prikladnih odluka koje izravno utječu na rasterećenje gradskih jezgri i kulturne baštine, preusmjeravanjem turista u manje posjećene dijelove grada”, pojašnjavaju nam iz Instituta za turizam.
Toplinska karta jedan je od alata razvijen u okviru Interreg projekta S.LI.DES. (Smart strategies for sustainable tourism in LIvely cultural DEStinations), koji se provodi do lipnja ove godine s budžetom od 2,5 milijuna eura.
Nositelj projekta je Institut je Sveučilište Ca’ Foscari iz Venecije, a Institut za turizam jedan je od deset partnera na projektu. Osim sustava za praćenje kretanja turista, projekt je razvio prototip sustava za analizu različitih aspekata upravljanja baštinom, onih koji se tiču prepoznavanja potencijala nematerijalne kulturne baštine u destinacijama.
Kako pojašnjavaju u Institutu, na temelju rezultata prikupljenih tijekom pilot akcija, gradovi partneri planirat će zajedničku strategiju s ciljem poticanja održivog razvoja urbanog prostora.
Svi projektni rezultati bit će javno dostupni i primjenjivi i u drugim zainteresiranim turističkim destinacijama, naročito destinacijama koje se tijekom visoke sezone bore s problemom prekomjernog turizma i gužvi u gradskim jezgrama.
Niz inovativnih događaja
Kako se konkretno proveo pilot projekt pojasnilo nam je Dino Karađole, direktor TZ Šibenika. “Pilot proveden u Šibeniku u ljeto 2021. organiziran je kroz osam četvrtaka u srpnju i kolovozu.
Imali smo niz različitih inovativnih događanja na kojima smo promovirali materijalnu i nematerijalnu kulturnu baštinu, radionice o šibenskoj kapi, projekcije kratkog filma o izradi šibenskog botuna, vođenu turu ‘Priče iz šibenske kužine’, sajmića obrta i umjetnosti (kreativnosti) te klapskih večeri.
Također, pokušali smo da neke od partnerskih institucija poput Muzeja grada Šibenika i interpretacijskog centra katedrale Sv.Jakova, imaju slobodan ulaz”, pojašnjava Dino Karađole.
Putem upravljačke destinacijske ploče u Šibeniku su potom testirali koncentraciju turista i lokalnih stanovnika u određenom vremenskom razdoblju četvrtkom u odnosu na neki drugi dan u tjednu, te uspoređivali razliku između dana koji je prepun sadržaja i aktivnosti u odnosu na svakodnevicu nekog drugog običnog dana.
Posebno ih je zanimalo hoće li postojanje sadržaja u vremenskom intervalu od 18 do 21 sat povećati broj posjetitelja, odnosno motivirati ih da u grad dođu nešto ranije nego inače.
Rezultati brojanja turista pomoću 4 kamere brojača zaista su pokazali da je došlo do rasta broja turista u tom razdoblju te da su kamere zabilježile porast. Karađole ističe kako postoji dobra osnova za daljnje istraživanje i primjenu pametne upravljačke ploče za informirano upravljanje resursima i pomoć u planiranju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu