Finska digitalna platforma za dostavu i lokalnu trgovinu Wolt obilježila je nedavno 10 godina poslovanja, a od toga pet poslovanja u Hrvatskoj u kojoj omogućuje dostavu hrane i drugih proizvoda u 35 gradova.
Wolt Zagreb d.o.o. u 2023. ostvario je neto rezultat poslovanja u iznosu od 97.133 eura, dok je ostvarena neto marža iznosila 0,95 posto. Povodom obljetnice razgovarali s Marinom Šušnjarom, generalnim direktorom Wolt Hrvatska…
Kako gledate na pet godina poslovanja Wolta u Hrvatskoj?
Dio sam Wolt tima gotovo od samih početaka i na to sam jako ponosan. Priključio sam se kao prodajni predstavnik, kad je Wolt bio otvoren jedino u Zagrebu. Obilazio sam restorane u Zagrebu i Splitu i potpisivao ugovore s budućim partner restoranima. Tada smo bili tim od 10 ljudi i činilo nam se kao da je otvaranje Zagreba, Rijeke i Splita već ogroman uspjeh. Pitali smo se, mi koji smo tada bili u odjelu prodaje: “Što ćemo sad? Sve ugovore s restoranima smo potpisali”.
No svi znamo kako je 2020. krenula korona, u prvi tren nismo znali što nas čeka, hoćemo li uopće opstati, no na kraju nas je ta pandemija pogurala prema naprijed i ubrzala rast. Tako je došlo do inovacija poput beskontaktne dostave, proširenja ponude na namirnice i druge artikle, te Wolt Marketa.
Među prvima smo u Europi koji su imali partnere izvan restoranske industrije, što je za nas bila Lonia. Danas nam više od 20 posto prodaje čini nerestoranski sektor, a broj takvih narudžbi je iz godine u godinu viši. Rast se nastavlja, tako danas Wolt Zagreb i Wolt Services broje zajedno oko 300 zaposlenika i više od milijun preuzimanja Wolt aplikacije u Hrvatskoj. Cilj nam je i dalje biti pouzdan trgovački centar na dlanu.
Koliki udio vaših zaposlenih su danas strani radnici?
Imamo četiri modela rada kako partner dostavljači mogu raditi putem Wolt platforme. Prvi je putem partnerskih firmi (agregatora), potom rad putem vlastitog obrta, rad putem studentskog ugovora i zadnje smo uveli direktno zapošljavanje za Wolt. Najveći broj partnera dostavljača, znatno više od polovice, Wolt dostave obavlja putem partnera firmi, slijede oni koji posao obavljaju putem vlastitih obrta, dok u manjem broju partneri dostavljači rade putem studentskih ugovora.
Direktno zapošljavanje smo uveli početkom ove godine, u njemu nema toliko fleksibilnosti koliko u drugim modelima rad, već je propisan broj dostava u satu. Strani radnici su se pokazali puno zainteresiraniji za direktno zapošljavanje, odgovor domaćih ljudi na naše oglase za direktno zapošljavanje bio je iznimno slab, rekao bih nikakav.
Naglašavam da ne radimo razliku između domaćih i stranih radnika. Možda o nama postoji dojam da zapošljavamo puno stranih radnika, no prema našim brojkama i dalje je domaćih radnika više. No, strani radnici rade više, više su na ulici i zato su vidljiviji. Imamo sveukupno oko 2400 aktivnih dostavljača mjesečno, i domaćih i stranih. Ako to stavite u kontekst ukupnog broja stranih radnika u RH, mi smo postotno mali dio tog udjela. Žaloste me nasilni događaji, fizički napadi na dostavljače platormi kojima svjedočimo posljednjih dana. To nije Hrvatska kakvu želimo imati i za koju živimo.
Strani radnici poštenim radom doprinose našem gospodarstvu, plaćaju iste poreze i prireze kao i svi mi, postali su vrijedni članovi naše zajednice. Bez njih bi naš životni standard bio značajno niži, a njihova prisutnost omogućuje nam održavanje kvalitete života te pružanje razine usluga koje uživamo. Mi ćemo u Woltu učiniti sve što je u našoj moći kako bi Hrvatska i dalje bila među najsigurnijim zemljama na svijetu unatoč ovakvim incidentima.
Upoznajete li svoje strane radnike s hrvatskim prometnim propisima?
Drago mi je da me to pitate, jer zajedno s zagrebačkom i splitskom policijom, lokalnim auto klubovima i našim partner firmama radimo na edukaciji stranih dostavljača. Učimo ih kako se ponašati u hrvatskom prometu.
Dakle, svi vaši strani radnici prošli su takvu edukaciju?
Ne baš svi, ali kontinuirano radim na edukaciji svih stranih radnika kako se ponašati u prometu. Edukacije su krenule početkom 2023. u Zagrebu i Splitu, a slijedit će i u drugim sredinama po potrebi.
S kojim se izazovima suočavate?
Prije svega s konstantnim rastom cijena, na koji, u korist naših korisnika, pokušavamo odgovoriti kroz Wolt Plus program. Uz to, s obzirom na prirodu našeg posla, izazov su vremenske prilike. U kišnim periodima uvijek se događa da potražnja naglo skoči, a broj dostavljača se smanji. Tu je naravno i nedostatak radne snage, koji je prisutan u brojnim sektorima diljem Europe.
Koliki dio vaših dostavljača koristi automobile, a koliki bicikle?
Većina naše flote je na biciklima. U Hrvatskoj više od polovine su tzv. zelena vozila odnosno vozila na održivi pogon što, uz klasične bicikle, uključuje i električne bicikle, električne skutere i mopede te električne automobile. Hrvatska je među pet Wolt zemalja s najnižom emisijom CO2 po dostavi.
Koja su vaša predviđanja za iduću poslovnu godinu?
U fokusu za iduću godinu nam je daljnji rast. Uz to, vidimo kako imamo veliki potencijal izvan restoranskog segmentna našeg poslovanja, stoga planiramo širi kategorije kao što su namirnice, pet shopovi, moda, farmacija i slično. Uz to radimo i na novim programima pogodnosti, jer želimo korisniku biti priuštivi. Trenutačno smo u 34 hrvatska grada, a plan je biti prisutan s Wolt ponudom u još više njih.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu